In tweede kwartaal 19 miljoen luchtvaartpassagiers
jaar | kwartaal | passagiers (x mln) |
---|---|---|
2020 | eerste kwartaal | 13,7 |
2020 | tweede kwartaal | 0,9 |
2020 | derde kwartaal | 5,5 |
2020 | vierde kwartaal | 3,6 |
2021 | eerste kwartaal | 2,1 |
2021 | tweede kwartaal | 3,9 |
2021 | derde kwartaal | 12,0 |
2021 | vierde kwartaal | 11,1 |
2022 | eerste kwataal | 10,1 |
2022 | tweede kwartaal | 17,3 |
2022 | derde kwartaal | 18,7 |
2022 | vierde kwartaal | 15,1 |
2023 | eerste kwartaal | 14,1 |
2023 | tweede kwartaal | 19,0 |
luchthaven | Vluchten (% verandering t.o.v. 2e kwartaal 2022) | Passagiers (% verandering t.o.v. 2e kwartaal 2022) |
---|---|---|
Amsterdam Airport Schiphol | 5,5 | 10,1 |
Rotterdam The Hague Airport | -2,3 | 6,1 |
Eindhoven Airport | 2,3 | 6,0 |
Maastricht Aachen Airport | -76,7 | -67,0 |
Groningen Airport Eelde | -5,2 | 23,7 |
Vrijwel alle luchtvracht in het tweede kwartaal via Schiphol
Het vrachtvervoer door de lucht van en naar Nederland gaat normaal voor ongeveer 90 procent via Amsterdam Airport Schiphol. De overige 10 procent wordt op Maastricht Aachen Airport afgehandeld. Door de tijdelijke sluiting van Maastricht Aachen werd in het tweede kwartaal van dit jaar ruim 99 procent van de 347 duizend ton luchtvracht op Schiphol afgehandeld.
Meer vliegtuigstoelen bezet
Met het herstel van de luchtvaart neemt ook de bezettingsgraad op passagiersvluchten toe. In het tweede kwartaal van dit jaar waren gemiddeld 81 van elke 100 vliegtuigstoelen bezet. Dit is bijna gelijk aan het niveau van het tweede kwartaal van 2019, voor de coronapandemie, toen 82 op de 100 vliegtuigstoelen op passagiersvluchten bezet waren. Waar de bezettingsgraad in het tweede kwartaal van 2020 en 2021 respectievelijk 39 en 44 procent bedroeg, was dit in het tweede kwartaal van 2022 79 procent.
Schiphol ook in Europa belangrijke luchthaven
Niet alleen in Nederland is Amsterdam Airport Schiphol de belangrijkste luchthaven, ook binnen de Europese Unie is deze luchthaven belangrijk. In 2022 was Schiphol met 52,5 miljoen passagiers de tweede luchthaven binnen de EU. Alleen via Parijs Charles de Gaulle vlogen in 2022 meer passagiers: 57,5 miljoen.
luchthaven | 2022 (x mln passagiers) | 2021 (x mln passagiers) | 2020 (x mln passagiers) |
---|---|---|---|
Parijs Charles de Gaulle | 57,5 | 26,2 | 22,2 |
Amsterdam Schiphol | 52,5 | 25,5 | 20,9 |
Madrid Barajas | 49,8 | 23,2 | 16,5 |
Frankfurt Main | 48,8 | 24,8 | 18,7 |
Barcelona El Prat | 41,2 | 18,5 | 12,4 |
Munchen | 31,6 | 12,5 | 11,1 |
Parijs Orly | 29,2 | 15,7 | 10,8 |
Rome Fiumicino | 29,2 | 11,6 | 9,8 |
Palma de Mallorca | 28,5 | 14,5 | 6,1 |
Lissabon | 28,2 | 12,2 | 9,3 |
Bron: CBS, Eurostat |
Bronnen
- StatLine - Luchtvaart; maandcijfers Nederlandse luchthavens van nationaal belang
- Eurostat - International intra-EU air passenger transport by main airports