Niet eerder zoveel goederen over het spoor als in 2022
Vervoerd gewicht over het spoor Jaren Vervoerd gewicht (x mln ton) 2010 35,5 2011 39,2 2012 37,6 2013 38,9 2014 39,4 2015 41,7 2016 42,6 2017 41,2 2018 41,6 2019 42,7 2020 40 2021 42,6 2022 44,5
Jaren | Vervoerd gewicht (x mln ton) |
---|---|
2010 | 35,5 |
2011 | 39,2 |
2012 | 37,6 |
2013 | 38,9 |
2014 | 39,4 |
2015 | 41,7 |
2016 | 42,6 |
2017 | 41,2 |
2018 | 41,6 |
2019 | 42,7 |
2020 | 40 |
2021 | 42,6 |
2022 | 44,5 |
Meer goederen in containers vervoerd
Bijna 44 procent van het totale per trein vervoerde gewicht aan goederen wordt in containers vervoerd. Ten opzichte van 2021 nam de hoeveelheid goederen in containers in 2022 toe met 4,7 procent tot 19,6 miljoen.Het aantal vervoerde containers steeg met 3,7 procent. Naar en vanuit Nederland gaan veel goederen in containers van en naar Duitsland en Italië. De aan- en afvoer van goederen in containers van en naar deze landen groeiden in 2022 met respectievelijk 12,0 en 5,6 procent.
Meer kolen en minder metaalertsen vervoerd
Na goederen in containers worden kolen en metaalertsen het meest vervoerd over het Nederlandse spoor. Het vervoer van kolen steeg in 2022 met 28,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Andere belangrijke goederensoorten werden minder over het spoor vervoerd dan een jaar eerder. Het transport van metaalertsen daalde met 10,6 procent en de hoeveelheid vervoerde metalen, waaronder staal, nam met 16,1 procent af. Het vervoer van chemische producten daalde licht met 1,5 procent.
Goederensoort | 2022 (x mln ton) | 2021 (x mln ton) |
---|---|---|
Goederen in containers | 19,6 | 18,7 |
Steenkool en bruinkool, ruwe aardolie en aardgas | 9,6 | 7,5 |
Metaalertsen en andere delfstoffen | 4,8 | 5,3 |
Chemische producten en synthetische of kunstmatige vezels | 3,3 | 3,4 |
Metalen in primaire vorm, producten van metaal, anders dan machines en apparaten | 2,3 | 2,8 |
Overige goederen | 4,9 | 4,9 |
Zowel binnenlands als internationaal vervoer toegenomen
De meeste over het spoor vervoerde goederen worden in Nederland geladen en in het buitenland gelost. Deze goederenstroom steeg tot 27,2 miljoen ton in 2022, 5,6 procent meer dan een jaar eerder. Vooral de afvoer van kolen naar Duitsland nam toe, met 27,8 procent. De aanvoer van goederen, 10,5 miljoen ton, steeg met 2,8 procent. Deze toename bestond vooral uit goederen in containers (+ 2,9 procent) en producten van de landbouw, bosbouw en visserij die in bulk worden vervoerd (+ 35,6 procent). Binnen deze laatste groep gaat het onder andere om graan en mais.
Ook de doorvoer van goederen, oftewel het vervoer tussen twee buitenlandse plaatsen via het Nederlandse spoor, en het binnenlands vervoer zijn het afgelopen jaar gestegen, met respectievelijk 3,1 procent en 0,6 procent.
Richting | 2022 (x mln ton) | 2021 (x mln ton) |
---|---|---|
Afvoer | 27,2 | 25,8 |
Aanvoer | 10,5 | 10,2 |
Binnenlands | 3,2 | 3,1 |
Doorvoer | 3,6 | 3,5 |
Bronnen
- StatLine - Spoorvervoer; ladinggewicht, ladingtonkilometer, treinkilometers
- StatLine - Spoorvervoer; goederenvervoer over Nederlands spoor, goederensoort
- StatLine - Spoorvervoer; goederenvervoer over Nederlands spoor, aan- en afvoer, landen
Relevante links
- Dashboard – Verkeer en vervoer
- Dashboard - Snelle indicatoren goederenvervoer
- Nieuwsbericht - Bijna 7 procent meer goederen over het spoor in 2021