Consumenten een fractie negatiever in juni

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© ANP / Sabine Joosten
Voor de tweede maand op rij waren consumenten een fractie negatiever dan een maand eerder. Het consumentenvertrouwen is laag. In juni kwam het vertrouwen uit op -39, tegen -38 in mei. Vooral de koopbereidheid was negatiever.

Met -39 lag het consumentenvertrouwen in juni ruimschoots onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-10). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in september en oktober 2022 de laagste stand ooit (-59). Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986.

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
jaarmaandsaldo (gemiddelde van de deelvragen)
2019juli1
2019augustus-1
2019september-2
2019oktober-1
2019november-2
2019december-2
2020januari-2
2020februari-2
2020maart-3
2020april-23
2020mei-31
2020juni-27
2020juli-26
2020augustus-29
2020september-28
2020oktober-30
2020november-26
2020december-19
2021januari-19
2021februari-19
2021maart-18
2021april-14
2021mei-9
2021juni-3
2021juli-4
2021augustus-6
2021september-5
2021oktober-10
2021november-20
2021december-26
2022januari-28
2022februari-30
2022maart-39
2022april-48
2022mei-47
2022juni-50
2022juli -51
2022augustus-54
2022september-59
2022oktober-59
2022november-56
2022december-52
2023januari-49
2023februari-44
2023maart-39
2023april-37
2023mei-38
2023juni-39

Oordeel consumenten over economisch klimaat fractie negatiever

Consumenten waren in juni iets pessimistischer over de economie dan in mei. De deelindicator economisch klimaat daalde naar -54, ten opzichte van -53 in mei. Het oordeel van consumenten over de economie in de komende twaalf maanden was negatiever, terwijl het oordeel over de economie in de afgelopen twaalf maanden een fractie minder negatief was.

Koopbereidheid negatiever

De koopbereidheid kwam in juni uit op -29, tegen -28 in mei. Het oordeel over de financiële situatie in zowel de afgelopen twaalf maanden als de komende twaalf maanden was in juni negatiever. Ook de tijd voor het doen van grote aankopen vonden consumenten ongunstiger.