Weer omzetstijging in autohandel in eerste kwartaal 2023
Alle deelbranches van de auto- en motorbranche groeiden met dubbele cijfers ten opzichte van een jaar geleden. De omzet van de importeurs van nieuwe personenauto’s steeg met 44 procent het meest en de handel in en reparatie van personenauto’s zette 21,6 procent meer om.
Er werden meer (elektrische) auto’s verkocht omdat het tekort aan onderdelen en de logistieke problemen zijn opgelost. Elektrische auto’s zijn over het algemeen duurder dan auto’s met een verbrandingsmotor.
De omzet van de branche van zware bedrijfsauto’s ligt al meer dan 2 jaar hoger dan het voorgaande jaar. De omzet groeide met 19,2 procent. In het eerste kwartaal van 2023 was de vraag groter en waren de prijzen hoger. De omzet van caravans, die ook in deze branche zitten, steeg minder hard. De omzet van de handel in en reparatie van motorfietsen nam in het eerste kwartaal met 11 procent toe.
categorie | 2023 1e kwartaal t.o.v. 2022 1e kwartaal (%) | 2022 1e kwartaal t.o.v. 2021 1e kwartaal (%) |
---|---|---|
Importeurs | 44,2 | 8,29 |
Handel in en reparatie van personenauto’s | 21,6 | 30,05 |
Zwaardere bedrijfsautobranche | 19,2 | 11,86 |
Gespecialiseerde reparatiebedrijven | 12,0 | 15,35 |
Handel in auto-onderdelen | 11,5 | 9,03 |
Handel en reparatie van motorfietsen | 11,1 | 15,35 |
Auto- en motorbranche totaal | 22,2 | 21,25 |
Ondernemersvertrouwen weer minder positief
Het ondernemersvertrouwen in de auto- en motorbranche was 4,0 in het begin van het tweede kwartaal van 2023. Aan het begin van het eerste kwartaal van 2023 was het ondernemersvertrouwen nog 11,6. Het ondernemersvertrouwen is daarmee positief, maar minder positief dan in het eerste kwartaal. Vergeleken met andere branches hebben ondernemers in de auto- en motorbranche minder vertrouwen; over alle bedrijfstakken was het ondernemersvertrouwen 7,5 in het begin van het tweede kwartaal van 2023.
jaar | kwartaal | vertrouwen |
---|---|---|
2018 | 1e kwartaal | 9,2 |
2018 | 2e kwartaal | 6,7 |
2018 | 3e kwartaal | -0,8 |
2018 | 4e kwartaal | 2,7 |
2019 | 1e kwartaal | -5,1 |
2019 | 2e kwartaal | -5,3 |
2019 | 3e kwartaal | -12,7 |
2019 | 4e kwartaal | -7,2 |
2020 | 1e kwartaal | -7,6 |
2020 | 2e kwartaal | -46,9 |
2020 | 3e kwartaal | -9,0 |
2020 | 4e kwartaal | -6,9 |
2021 | 1e kwartaal | -20,5 |
2021 | 2e kwartaal | -6,2 |
2021 | 3e kwartaal | 16,1 |
2021 | 4e kwartaal | 4,8 |
2022 | 1e kwartaal | 1,7 |
2022 | 2e kwartaal | 4,5 |
2022 | 3e kwartaal | 3,4 |
2022 | 4e kwartaal | 5,5 |
2023 | 1e kwartaal | 11,6 |
2023 | 2e kwartaal | 4,0 |
Personeelstekort bij 2 op de 5 bedrijven
De gespannen arbeidsmarkt blijft ook bij de auto-en motorbranche merkbaar. Ongeveer 41,5 procent van de bedrijven gaf aan het begin van het tweede kwartaal van 2023 een tekort aan arbeidskrachten te hebben. Aan het begin van het eerste kwartaal was dit 35,7 procent.
Het aantal vacatures is weer iets toegenomen. In het eerste kwartaal waren er 8,4 duizend vacatures. In het vierde kwartaal van 2022 waren dit er 8,2 duizend.
Jaar | Kwartaal | openstaande vacatures (x 1 000) |
---|---|---|
2018 | 1e kwartaal | 4,3 |
2018 | 2e kwartaal | 4,9 |
2018 | 3e kwartaal | 3,9 |
2018 | 4e kwartaal | 4,6 |
2019 | 1e kwartaal | 4,8 |
2019 | 2e kwartaal | 4,6 |
2019 | 3e kwartaal | 4,3 |
2019 | 4e kwartaal | 4,0 |
2020 | 1e kwartaal | 2,8 |
2020 | 2e kwartaal | 2,3 |
2020 | 3e kwartaal | 3,0 |
2020 | 4e kwartaal | 2,6 |
2021 | 1e kwartaal | 3,1 |
2021 | 2e kwartaal | 4,6 |
2021 | 3e kwartaal | 5,3 |
2021 | 4e kwartaal | 6,2 |
2022 | 1e kwartaal | 7,2 |
2022 | 2e kwartaal | 9,8 |
2022 | 3e kwartaal | 8,5 |
2022 | 4e kwartaal | 8,2 |
2023 | 1e kwartaal | 8,4 |
Bronnen
- StatLine - Auto- en motorbranche; omzetontwikkeling
- StatLine - Conjunctuurenquête Nederland; Auto- en motorbranche
- Statline - Vacatures ; Auto en motorbranche
- StatLine – Ondernemersvertrouwen; bedrijfstakken