Consumenten vrijwel even negatief in mei
Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
Met -38 lag het consumentenvertrouwen in mei ruimschoots onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-10). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in september en oktober 2022 de laagste stand ooit (-59). Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986.
jaar | maand | saldo (gemiddelde van de deelvragen) |
---|---|---|
2019 | juni | -1 |
2019 | juli | 1 |
2019 | augustus | -1 |
2019 | september | -2 |
2019 | oktober | -1 |
2019 | november | -2 |
2019 | december | -2 |
2020 | januari | -2 |
2020 | februari | -2 |
2020 | maart | -3 |
2020 | april | -23 |
2020 | mei | -31 |
2020 | juni | -27 |
2020 | juli | -26 |
2020 | augustus | -29 |
2020 | september | -28 |
2020 | oktober | -30 |
2020 | november | -26 |
2020 | december | -19 |
2021 | januari | -19 |
2021 | februari | -19 |
2021 | maart | -18 |
2021 | april | -14 |
2021 | mei | -9 |
2021 | juni | -3 |
2021 | juli | -4 |
2021 | augustus | -6 |
2021 | september | -5 |
2021 | oktober | -10 |
2021 | november | -20 |
2021 | december | -26 |
2022 | januari | -28 |
2022 | februari | -30 |
2022 | maart | -39 |
2022 | april | -48 |
2022 | mei | -47 |
2022 | juni | -50 |
2022 | juli | -51 |
2022 | augustus | -54 |
2022 | september | -59 |
2022 | oktober | -59 |
2022 | november | -56 |
2022 | december | -52 |
2023 | januari | -49 |
2023 | februari | -44 |
2023 | maart | -39 |
2023 | april | -37 |
2023 | mei | -38 |
Oordeel consumenten over economisch klimaat negatiever
Consumenten waren in mei pessimistischer over de economie dan in april. De deelindicator economisch klimaat daalde naar -53, ten opzichte van -48 in april. Met name het oordeel van consumenten over de economie in de komende twaalf maanden was negatiever.Koopbereidheid minder negatief
De koopbereidheid kwam in mei uit op -28, tegen -30 in april. Het oordeel over de financiële situatie in zowel de afgelopen twaalf maanden als de komende twaalf maanden was in mei iets minder negatief. De tijd voor het doen van grote aankopen vonden consumenten ook een fractie minder ongunstig.
Bronnen
- StatLine - Consumentenvertrouwen
Relevante links
- Dossier - Conjunctuur
- Onderzoeksbeschrijving - Consumentenconjunctuuronderzoek