Meer verkeersdoden in 2022, vooral fietsende 75-plussers vaker slachtoffer
Erratum:
Dit bericht is gewijzigd. In de oorspronkelijke versie stond in de eerste zin 147, dat moet 155 zijn.Het aantal verkeersdoden lag in 2022 bijna 27 procent hoger dan het jaar ervoor. Net als in voorgaande jaren kwamen meer mannen (522) dan vrouwen (215) om in het verkeer.
Jaar | Totaal | Mannen | Vrouwen |
---|---|---|---|
2000 | 1166 | 861 | 305 |
2001 | 1083 | 816 | 267 |
2002 | 1066 | 790 | 276 |
2003 | 1088 | 804 | 284 |
2004 | 881 | 630 | 251 |
2005 | 817 | 594 | 223 |
2006 | 811 | 576 | 235 |
2007 | 791 | 574 | 217 |
2008 | 750 | 552 | 198 |
2009 | 720 | 524 | 196 |
2010 | 640 | 475 | 165 |
2011 | 661 | 477 | 184 |
2012 | 650 | 479 | 171 |
2013 | 570 | 419 | 151 |
2014 | 570 | 411 | 159 |
2015 | 621 | 458 | 163 |
2016 | 629 | 458 | 171 |
2017 | 613 | 453 | 160 |
2018 | 678 | 485 | 193 |
2019 | 661 | 465 | 196 |
2020 | 610 | 453 | 157 |
2021 | 582 | 427 | 155 |
2022* | 737 | 522 | 215 |
* voorlopige cijfers |
Hoogste aantal omgekomen fietsers in 27 jaar
In 2022 kwamen 291 fietsers om het leven in het verkeer. Dat zijn 84 meer fietsslachtoffers dan het jaar ervoor, en is het hoogste aantal sinds 1996 (het begin van de registratie). Daarnaast hadden 225 inzittenden van een personenauto een fataal ongeluk, 50 meer dan in 2021.
Jaar | Fiets | Auto |
---|---|---|
1996 | 239 | 609 |
1997 | 264 | 591 |
1998 | 212 | 603 |
1999 | 227 | 587 |
2000 | 233 | 543 |
2001 | 225 | 504 |
2002 | 195 | 503 |
2003 | 219 | 496 |
2004 | 180 | 420 |
2005 | 181 | 356 |
2006 | 216 | 340 |
2007 | 189 | 317 |
2008 | 181 | 317 |
2009 | 185 | 296 |
2010 | 162 | 246 |
2011 | 200 | 231 |
2012 | 200 | 232 |
2013 | 184 | 193 |
2014 | 185 | 187 |
2015 | 185 | 224 |
2016 | 189 | 231 |
2017 | 206 | 201 |
2018 | 228 | 233 |
2019 | 203 | 237 |
2020 | 229 | 195 |
2021 | 207 | 175 |
2022* | 291 | 225 |
* voorlopige cijfers |
Aantal verkeersdoden sterkst toegenomen onder 75-plussers
Leeftijd | jonger dan 25 jaar (%) | 25 tot 50 jaar (%) | 50 tot 75 jaar (%) | 75 jaar of ouder (%) |
---|---|---|---|---|
Totaal | 111 | 148 | 210 | 268 |
Fiets | 26 | 18 | 97 | 150 |
Auto | 48 | 86 | 43 | 48 |
* voorlopige cijfers |
Meer fatale fietsongelukken door botsing
Van alle verongelukte fietsers in 2022 kwam bijna de helft om door een aanrijding met een (bestel)auto. Het ging om 141 fietsslachtoffers, 60 meer dan in 2021. Ook waren er in 2022 meer fietsers die verongelukten door een botsing met een vrachtauto, bus of ander voertuig. Een kwart van alle fietsdoden verongelukte zonder botsing. Zij overleden na een val van de fiets, bijvoorbeeld na onwel worden, door een verkeerde stuurbeweging, een slecht wegdek, gladheid, of een voet tussen de spaken. Van deze fietsslachtoffers was ruim twee derde 70 jaar of ouder.
Jaar | Botsing met personen-/bestelauto | Botsing met vrachtauto/bus | Botsing met ander voertuig | Botsing met vast object | Geen botsing | Overige botsingen en onbekend |
---|---|---|---|---|---|---|
2022* | 141 | 28 | 37 | 7 | 73 | 5 |
2021 | 81 | 24 | 22 | 9 | 71 | 0 |
* voorlopige cijfers |
Grootste stijging aantal verkeersdoden in Noord-Brabant
In Noord-Brabant vielen 140 dodelijke verkeersslachtoffers, het hoogste aantal van alle provincies, en 49 meer dan in 2021. In Drenthe, Overijssel en Zeeland vielen een stuk minder slachtoffers, maar verdubbelde het aantal verkeersdoden wel vergeleken met 2021. In de provincie Utrecht daalde het aantal verkeersdoden, in Flevoland was het aantal slachtoffers bijna gelijk als in 2021. In Flevoland vielen de minste verkeersdoden.
Provincie | 2022* | 2021 |
---|---|---|
Noord-Brabant | 140 | 91 |
Zuid-Holland | 110 | 94 |
Gelderland | 103 | 94 |
Noord-Holland | 93 | 88 |
Overijssel | 63 | 34 |
Limburg | 54 | 41 |
Utrecht | 42 | 47 |
Drenthe | 38 | 20 |
Fryslân | 30 | 24 |
Groningen | 26 | 21 |
Zeeland | 22 | 11 |
Flevoland | 16 | 17 |
* voorlopige cijfers |