Consumenten minder negatief in april
Met -37 lag het consumentenvertrouwen in april ruimschoots onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-10). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in september en oktober 2022 de laagste stand ooit (-59). Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986.
jaar | maand | saldo (gemiddelde van de deelvragen) |
---|---|---|
2019 | mei | -3 |
2019 | juni | -1 |
2019 | juli | 1 |
2019 | augustus | -1 |
2019 | september | -2 |
2019 | oktober | -1 |
2019 | november | -2 |
2019 | december | -2 |
2020 | januari | -2 |
2020 | februari | -2 |
2020 | maart | -3 |
2020 | april | -23 |
2020 | mei | -31 |
2020 | juni | -27 |
2020 | juli | -26 |
2020 | augustus | -29 |
2020 | september | -28 |
2020 | oktober | -30 |
2020 | november | -26 |
2020 | december | -19 |
2021 | januari | -19 |
2021 | februari | -19 |
2021 | maart | -18 |
2021 | april | -14 |
2021 | mei | -9 |
2021 | juni | -3 |
2021 | juli | -4 |
2021 | augustus | -6 |
2021 | september | -5 |
2021 | oktober | -10 |
2021 | november | -20 |
2021 | december | -26 |
2022 | januari | -28 |
2022 | februari | -30 |
2022 | maart | -39 |
2022 | april | -48 |
2022 | mei | -47 |
2022 | juni | -50 |
2022 | juli | -51 |
2022 | augustus | -54 |
2022 | september | -59 |
2022 | oktober | -59 |
2022 | november | -56 |
2022 | december | -52 |
2023 | januari | -49 |
2023 | februari | -44 |
2023 | maart | -39 |
2023 | april | -37 |
Oordeel consumenten over economisch klimaat verandert vrijwel niet
Consumenten waren in april even pessimistisch over de economie als in maart. De deelindicator economisch klimaat bleef staan op -48. Het oordeel van consumenten over zowel de economie in de afgelopen twaalf maanden als de economie in de komende twaalf maanden veranderde niet of nauwelijks.
Koopbereidheid minder negatief
De koopbereidheid kwam in april uit op -30, tegen -33 in maart. Het oordeel over de financiële situatie in zowel de afgelopen twaalf maanden als de komende twaalf maanden was in april minder negatief. De tijd voor het doen van grote aankopen vonden consumenten ook minder ongunstig.
Bronnen
- StatLine - Consumentenvertrouwen
Relevante links
- Dossier - Conjunctuur
- Onderzoeksbeschrijving - Consumentenconjunctuuronderzoek