Consumenten minder negatief in april

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© CBS
Consumenten waren in april voor de zesde maand op rij minder pessimistisch dan een maand eerder. Het consumentenvertrouwen is echter nog laag. In april kwam het vertrouwen uit op -37, tegen -39 in maart. De koopbereidheid van consumenten was minder negatief.

Met -37 lag het consumentenvertrouwen in april ruimschoots onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-10). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in september en oktober 2022 de laagste stand ooit (-59). Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986.

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
jaarmaandsaldo (gemiddelde van de deelvragen)
2019mei-3
2019juni-1
2019juli1
2019augustus-1
2019september-2
2019oktober-1
2019november-2
2019december-2
2020januari-2
2020februari-2
2020maart-3
2020april-23
2020mei-31
2020juni-27
2020juli-26
2020augustus-29
2020september-28
2020oktober-30
2020november-26
2020december-19
2021januari-19
2021februari-19
2021maart-18
2021april-14
2021mei-9
2021juni-3
2021juli-4
2021augustus-6
2021september-5
2021oktober-10
2021november-20
2021december-26
2022januari-28
2022februari-30
2022maart-39
2022april-48
2022mei-47
2022juni-50
2022juli -51
2022augustus-54
2022september-59
2022oktober-59
2022november-56
2022december-52
2023januari-49
2023februari-44
2023maart-39
2023april-37

Oordeel consumenten over economisch klimaat verandert vrijwel niet

Consumenten waren in april even pessimistisch over de economie als in maart. De deelindicator economisch klimaat bleef staan op -48. Het oordeel van consumenten over zowel de economie in de afgelopen twaalf maanden als de economie in de komende twaalf maanden veranderde niet of nauwelijks.

Koopbereidheid minder negatief

De koopbereidheid kwam in april uit op -30, tegen -33 in maart. Het oordeel over de financiële situatie in zowel de afgelopen twaalf maanden als de komende twaalf maanden was in april minder negatief. De tijd voor het doen van grote aankopen vonden consumenten ook minder ongunstig.