Detailhandel zet 8,5 procent meer om in februari
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Doordat februari precies 4 kalenderweken telt, is de ongecorrigeerde omzet van de detailhandel nagenoeg gelijk aan de koopdaggecorrigeerde omzet.
maand | mutatie (%-verandering t.o.v. jaar eerder) | |
---|---|---|
2019 | januari | 1,5 |
2019 | februari | 4,1 |
2019 | maart | 4,1 |
2019 | april | 1,9 |
2019 | mei | 2,6 |
2019 | juni | 3,1 |
2019 | juli | 3 |
2019 | augustus | 2,9 |
2019 | september | 4,4 |
2019 | oktober | 3,6 |
2019 | november | 2,4 |
2019 | december | 5,2 |
2020 | januari | 3,5 |
2020 | februari | 4,9 |
2020 | maart | 3,4 |
2020 | april | -1 |
2020 | mei | 8,6 |
2020 | juni | 10,2 |
2020 | juli | 9,2 |
2020 | augustus | 10,2 |
2020 | september | 7,3 |
2020 | oktober | 7,2 |
2020 | november | 10,1 |
2020 | december | -3,4 |
2021 | januari | -6,1 |
2021 | februari | -2,8 |
2021 | Maart | 6,6 |
2021 | april | 9,7 |
2021 | mei | 9,5 |
2021 | juni | 5,6 |
2021 | juli | 2,8 |
2021 | augustus | 3,3 |
2021 | september | 4,2 |
2021 | oktober | 6,8 |
2021 | november | 5,3 |
2021 | december | 6,4 |
2022 | januari | 18,1 |
2022 | februari | 16 |
2022 | maart | 9,3 |
2022 | april | 9 |
2022 | mei | 2,1 |
2022 | juni | 1,5 |
2022 | juli | 6 |
2022 | augustus | 2,7 |
2022 | september | 6 |
2022 | oktober | 5 |
2022 | november | 6,8 |
2022 | december | 11,9 |
2023 | januari | 12,1 |
2023 | februari | 8,5 |
*exclusief tankstations en apotheken |
Omzet non-foodwinkels ruim 5 procent hoger
De omzet van de non-foodwinkels groeide in februari 2023 met 5,3 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 3,3 procent lager dan een jaar eerder.
De drogisterijen, de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in consumentenelektronica en witgoed hebben in februari meer omgezet dan in februari 2022. Daarentegen hebben de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) in februari minder omgezet.
Omzet winkels in voedingsmiddelen 10,5 procent hoger
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 10,5 procent meer omzet behaald dan in februari 2022. Het verkoopvolume was 4,2 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 11,9 procent hoger, de omzet van de speciaalzaken was 0,6 procent hoger.
Februari 2023 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder) | Januari 2023 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder) | |
---|---|---|
Totaal food | 10,5 | 8,3 |
Supermarkten | 11,9 | 9 |
Speciaalzaken | 0,6 | 2,8 |
Totaal non-food | 5,3 | 21,8 |
Drogisterijen | 12,4 | 10,6 |
Kleding | 9,8 | 41,4 |
Schoenen en lederwaren | 8,9 | 34,1 |
Recreatie-artikelen | 5,2 | 20,5 |
Meubels en woninginrichting | 4,3 | 22,5 |
Consumentenelektronica en witgoed | 3,6 | 7,9 |
Doe-het-zelf, keukens, vloeren | -4,4 | 8,6 |
* exclusief tankstations en apotheken |
Online 6,0 procent meer omgezet
De online omzet was in februari 6,0 procent hoger dan in februari 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 11,2 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 1,4 procent lager. Van alle deelbranches lag de online omzet in februari 2023 hoger dan in februari 2022.
Februari 2023 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder) | Januari 2023 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder) | |
---|---|---|
Totaal | 6,0 | -9,0 |
Consumentenelektronica | 19,6 | -15,5 |
Overig non-foodartikelen | 4,5 | -12,9 |
Voedingsmiddelen en drogisterijen | 3,6 | 4,6 |
Kleding en modeartikelen | 2,3 | -11,3 |
Bronnen
- StatLine - Detailhandel; omzetontwikkeling, index 2015=100
- StatLine - Detailhandel; omzetontwikkeling internetverkopen, index 2015=100
Relevante links
- Toelichting - Omzet detailhandel