Consumenten minder somber in maart

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© CBS
Consumenten waren in maart voor de vijfde maand op rij minder pessimistisch dan een maand eerder. Het consumentenvertrouwen is echter nog laag. In maart kwam het vertrouwen uit op -39, tegen -44 in februari. Consumenten waren minder pessimistisch over de economie en ook de koopbereidheid was minder negatief.

Met -39 lag het consumentenvertrouwen in maart ruimschoots onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-10). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in september en oktober 2022 de laagste stand ooit (-59). Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986.

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
jaarmaandsaldo (gemiddelde van de deelvragen)
2019april-3
2019mei-3
2019juni-1
2019juli1
2019augustus-1
2019september-2
2019oktober-1
2019november-2
2019december-2
2020januari-2
2020februari-2
2020maart-3
2020april-23
2020mei-31
2020juni-27
2020juli-26
2020augustus-29
2020september-28
2020oktober-30
2020november-26
2020december-19
2021januari-19
2021februari-19
2021maart-18
2021april-14
2021mei-9
2021juni-3
2021juli-4
2021augustus-6
2021september-5
2021oktober-10
2021november-20
2021december-26
2022januari-28
2022februari-30
2022maart-39
2022april-48
2022mei-47
2022juni-50
2022juli -51
2022augustus-54
2022september-59
2022oktober-59
2022november-56
2022december-52
2023januari-49
2023februari-44
2023maart-39

Consumenten minder somber over economisch klimaat

Consumenten waren in maart minder pessimistisch over de economie dan in februari. De deelindicator economisch klimaat ging van -54 naar -48. Consumenten waren zowel minder pessimistisch over de economie in de afgelopen twaalf maanden als over de economie in de komende twaalf maanden.

Koopbereidheid minder negatief

De koopbereidheid kwam in maart uit op -33, tegen -37 in februari. Het oordeel over de financiële situatie in zowel de afgelopen twaalf maanden als de komende twaalf maanden was in maart minder negatief. De tijd voor het doen van grote aankopen vonden consumenten ook minder ongunstig.