Omzet auto-en motorbranche in 2022 met 17,6 procent gestegen
Categorie | Verandering t.o.v. 2021 (%) | Verandering t.o.v. 2019 (%) |
---|---|---|
Auto- en motorbranche totaal | 17,6 | 24,5 |
Handel in en reparatie van personenauto’s | 20,8 | 36,7 |
Zwaardere- bedrijfsautobranche | 16,6 | 17,7 |
Importeurs | 16,1 | 3,5 |
Gespecialiseerde reparatiebedrijven | 12,5 | 12,1 |
Handel en reparatie van motorfietsen | 11,3 | 38,4 |
Handel in auto- onderdelen | 9,6 | 9,4 |
De coronacrisis heeft grote impact gehad op de auto- en motorbranche. Naast het wereldwijde chiptekort (ontstaan door de grote vraag naar laptops in 2020) speelden er tijdelijke sluitingen van fabrieken. Dat had gevolgen voor auto-importeurs en voor de verkoop van nieuwe auto’s. Ook mochten dealers geen klanten ontvangen in hun showroom, alleen buiten. De vraag werd tijdelijk ook minder, behalve voor occasions en motorfietsen. Alle deelbranches lieten vorig jaar groeicijfers zien, ook ten opzichte van het jaar voor corona, 2019.
Grootste omzetgroei in handel in en reparatie van personenauto’s
De deelbranche handel in en reparatie van personenauto’s zag de omzet in 2022 vergeleken met een jaar eerder met 20,8 procent toenemen. Ten opzichte van 2019 was de omzetstijging 36,7 procent. Bedrijven in de deelbranche hadden in de tweede helft van vorig jaar minder last van het chiptekort en er werden meer elektrische auto’s verkocht, die zijn over het algemeen duurder. Bij elektrische auto’s valt op dat er de laatste tijd steeds meer Chinese merken op de Europese markt komen. Ook prijsstijgingen leidden in deze deelbranche tot hogere omzetten. In het vierde kwartaal nam de omzet ten opzichte van een jaar eerder met 27,9 procent toe.Verkoop elektrische voertuigen leidt ook tot hogere omzet zwaardere-bedrijfsautobranche
De omzet van de zwaardere-bedrijfsautobranche was het afgelopen jaar 16,6 procent hoger dan in 2021 en 17,7 procent meer dan in 2019. In het vierde kwartaal van 2022 nam de omzet met 25,3 procent toe ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Ook in deze deelmarkt speelt de verkoop van elektrische voertuigen en de prijsstijgingen een rol, mede door de verkoop van elektrische bussen en elektrische vrachtwagens.
De omzet van de importeurs en gespecialiseerde reparatiebedrijven nam in 2022 achtereenvolgens met 16,1 procent en 12,5 procent toe. Vergeleken met het pre-coronajaar was vooral de omzet in de handel en reparatie van motoren vorig jaar het hoger (38 procent).
Categorie | Verandering (% verandering t.o.v. jaar eerder) |
---|---|
Auto- en motorbranche totaal | 23,7 |
Handel in en reparatie van personenauto’s | 27,9 |
Importeurs | 26,4 |
Zwaardere- bedrijfsautobranche | 25,3 |
Handel en reparatie van motorfietsen | 22,1 |
Gespecialiseerde reparatiebedrijven | 9,0 |
Handel in auto- onderdelen | 5,9 |
Ondernemersvertrouwen weer positiever
Het ondernemersvertrouwen in de auto- en motorbranche heeft aan het begin van het eerste kwartaal van 2023 een sprongetje gemaakt naar 11,6. Dat is meer dan een verdubbeling vergeleken met het kwartaal daarvoor. Ondernemers zijn dus positiever over de toekomst maar nog niet zo positief als in het derde kwartaal van 2021, toen was het vertrouwen 16,1.
Het vertrouwen in de auto- en motorbranche is hoger dan in andere bedrijfstakken; gemiddeld genomen lag het ondernemersvertrouwen in alle branches aan het begin van het eerste kwartaal van dit jaar op 6,4.
Jaartal | Kwartaal | Vertrouwen |
---|---|---|
2019 | 1e kwartaal | -5,1 |
2019 | 2e kwartaal | -5,3 |
2019 | 3e kwartaal | -12,7 |
2019 | 4e kwartaal | -7,2 |
2020 | 1e kwartaal | -7,6 |
2020 | 2e kwartaal | -46,9 |
2020 | 3e kwartaal | -9,0 |
2020 | 4e kwartaal | -6,9 |
2021 | 1e kwartaal | -20,5 |
2021 | 2e kwartaal | -6,2 |
2021 | 3e kwartaal | 16,1 |
2021 | 4e kwartaal | 4,8 |
2022 | 1e kwartaal | 1,7 |
2022 | 2e kwartaal | 4,5 |
2022 | 3e kwartaal | 3,4 |
2022 | 4e kwartaal | 5,5 |
2023 | 1e kwartaal | 11,6 |
Bron: CBS, EIB,KVK,MKB-Nederland,VNO-NCW |
Arbeidsmarkt auto- en motorbranche blijft gespannen
De gespannen arbeidsmarkt blijft ook bij de auto-en motorbranche merkbaar. Iets meer bedrijven (35,7 procent) geven aan het begin van het eerste kwartaal van 2023 aan een te kort te hebben aan personeel. Aan het begin van het vierde kwartaal van 2022 was dit 34,9 procent.
Het aantal vacatures is iets afgenomen. In het vierde kwartaal van 2022 waren er 8,2 duizend vacatures. Het derde kwartaal waren dit er iets meer (8,5 duizend), het tweede kwartaal 9,8 duizend.
Jaartal | Kwartaal | Openstaande vacatures (x 1 000) |
---|---|---|
2019 | 1e kwartaal | 4,8 |
2019 | 2e kwartaal | 4,6 |
2019 | 3e kwartaal | 4,3 |
2019 | 4e kwartaal | 4,0 |
2020 | 1e kwartaal | 2,8 |
2020 | 2e kwartaal | 2,3 |
2020 | 3e kwartaal | 3,0 |
2020 | 4e kwartaal | 2,6 |
2021 | 1e kwartaal | 3,1 |
2021 | 2e kwartaal | 4,6 |
2021 | 3e kwartaal | 5,3 |
2021 | 4e kwartaal | 6,2 |
2022 | 1e kwartaal | 7,2 |
2022 | 2e kwartaal | 9,8 |
2022 | 3e kwartaal | 8,5 |
2022 | 4e kwartaal | 8,2 |
Bronnen
- StatLine - Auto- en motorbranche; omzetontwikkeling
- StatLine - Conjunctuurenquête Nederland; Auto- en motorbranche
- Statline - Vacatures ; Auto en motorbranche
- StatLine – Ondernemersvertrouwen; bedrijfstakken
Relevante links
- Automotive Online - Europese nieuwverkoop klimt uit dal
- Automotive Online - Stekkerauto's goed voor 43% nieuwverkoop EU
- Automotive Online - Clepa: helft van alle nieuwe auto’s in Europa in 2023 geëlektrificeerd
- Autorai - Gemiddelde aanschafprijs van nieuwe personenauto 2022
- EW Magazine - Rijdt iedereen straks Chinees?
- Bovag - Autodealers boeken gemiddeld 2 procent rendement in eerste halfjaar 2022
- Bovag - Aantal motorfietsen in Nederland nadert 800.000