Bijna 32 miljard euro besteed bij Nederlandse webwinkels in 2020
De internetomzet van Nederlandse bedrijven bereikte in 2020 het hoogste niveau sinds het begin van de meting in 2017. Toen waren de bestedingen bij Nederlandse webwinkels nog geen 20 miljard euro. Sindsdien werd er ieder jaar meer omgezet via de online kanalen dan een jaar eerder. De totale internetomzet van 2019 was fors hoger dan in 2018. Dit kwam vooral door een hogere omzet binnen de groothandel; deze ging echter gepaard met een relatief grote onzekerheidsmarge.
De cijfers in dit onderzoek zijn berekend op basis van een methode die is ontwikkeld in het project ‘internetverkopen’. Het gaat om de voorlopige cijfers over de totale internetomzet van Nederlandse bedrijven. Een onderscheid tussen de binnenlandse en buitenlandse consument kan op dit moment niet worden gemaakt. De methode is nog in ontwikkeling; vooral de cijfers die geen betrekking hebben op de detailhandel zijn onzeker.
Totale omzet (mld euro) | Totale omzet (marge) (mld euro) | |
---|---|---|
2017 | 19,3 | 14,0 - 26,5 |
2018 | 20,3 | 14,6 - 28,9 |
2019 | 26,6 | 18,9 - 38,2 |
2020 | 31,7 | 23,1 - 46,0 |
*voorlopige cijfers, de haken geven foutmarges (95% betrouwbaarheidsintervallen) weer. |
Detailhandelaren verkopen het meest aan de consument
Omzet (mld euro) | Omzet (marge) (mld euro) | |
---|---|---|
Detailhandel | 18,9 | 16,9 - 22,0 |
Groothandel | 9,6 | 5,1 - 16,2 |
Overige webwinkels | 3,3 | 1,1 - 7,8 |
*voorlopige cijfers, de haken geven foutmarges (95% betrouwbaarheidsintervallen) weer. |
Online omzet detailhandel fors hoger in 2020
De internetdetailhandel kan worden onderverdeeld in winkels die uitsluitend online verkopen en multichannelers, die zowel online als via fysieke winkels verkopen. Winkels die uitsluitend online verkopen behaalden in 2020 met ruim 11 miljard euro de meeste online omzet. Dit is flink meer dan in 2019, toen was de internetomzet 8,6 miljard euro. Ook in eerdere jaren – sinds het begin van de meting in 2017 – nam de internetomzet van deze groep toe, maar minder hard.
Fysieke winkels die ook online verkopen, de multichannelers, behaalden bijna 8 miljard euro aan online omzet in 2020. Ook voor de multichannelers is dit meer dan in eerdere jaren; vanaf 2017 tot en met 2019 lag de online omzet nog tussen de 5 miljard en 5,5 miljard. Sinds het begin van de coronacrisis in maart 2020 werden veel winkels in de straat geconfronteerd met beperkingen door de coronamaatregelen, zoals lockdowns.
Postorderbedrijven, webwinkels (mld euro) | Postorderbedrijven, webwinkels (marge) (mld euro) | Multichannelers (mld euro) | Multichannelers (marge) (mld euro) | |
---|---|---|---|---|
2017 | 7,0 | 6,6 - 7,5 | 5,1 | 3,9 - 6,2 |
2018 | 7,1 | 6,4 - 7,8 | 5,3 | 4,3 - 6,5 |
2019 | 8,6 | 7,8 - 9,0 | 5,5 | 4,3 - 7,1 |
2020 | 11,2 | 10,8 - 11,8 | 7,7 | 6,1 - 10,1 |
*voorlopige cijfers, de haken geven foutmarges (95% betrouwbaarheidsintervallen) weer. |
Bronnen
Relevante links
- Rapport - Conceptafbakening van competitie en verdringing bij internethandel
- Publicatie - ICT, kennis en economie 2022
- Innovatie - Import- en exportconcurrentie tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels
- OECD - Handbook on Measuring Digital Trade
- Privacy - Privacyregels CBS