Opbrengst milieubelastingen met 1 miljard euro gestegen in 2021
De hogere opbrengst uit milieubelastingen kwam voornamelijk door opgehaalde brandstofaccijnzen en energiebelastingen. Deze waren samen goed voor een stijging van 850 miljoen euro. Opgehaalde brandstofaccijnzen stegen met 3,9 procent en energiebelasting met 8,6 procent. Ook de in 2021 ingevoerde vliegbelasting droeg bij aan de stijging. Sinds 1 januari 2021 betalen alle passagiers die vertrekken van een Nederlandse luchthaven een vliegbelasting van 7,85 euro per vlucht. In dit eerste jaar na invoering is 69 miljoen euro aan vliegbelasting geïnd.
De daling van het aandeel milieubelasting in de totale belasting- en premieopbrengsten zette door en ging van 7,1 naar 6,9 procent.
Milieubelastingen (mld euro, % ontvangen belastingen en premies) | % van belastingen en premies (mld euro, % ontvangen belastingen en premies) | |
---|---|---|
2000 | 13,874 | 8,4 |
2001 | 14,307 | 8,4 |
2002 | 14,24 | 8,2 |
2003 | 14,876 | 8,4 |
2004 | 15,958 | 8,7 |
2005 | 17,164 | 9,0 |
2006 | 18,588 | 8,9 |
2007 | 18,378 | 8,4 |
2008 | 19,648 | 8,5 |
2009 | 19,175 | 8,8 |
2010 | 19,722 | 8,8 |
2011 | 19,529 | 8,5 |
2012 | 18,449 | 8,0 |
2013 | 18,769 | 7,9 |
2014 | 19,353 | 7,9 |
2015 | 20,031 | 8,0 |
2016 | 20,79 | 7,7 |
2017 | 21,655 | 7,7 |
2018 | 22,848 | 7,7 |
2019 | 24,436 | 7,7 |
2020* | 22,202 | 7,1 |
2021* | 23,187 | 6,9 |
Brandstofaccijnzen gestegen na toename gereden kilometers
De brandstofaccijnzen hebben 291 miljoen euro meer opgebracht. Naast de inflatiecorrectie op het tarief komt de stijging door een toename van gereden kilometers in 2021 ten opzichte van coronajaar 2020. Ondanks de stijging waren de opbrengsten in 2021 nog niet terug op het niveau van 2019.De afgedragen motorrijtuigenbelasting (MRB) bleef stijgen. Dit komt enerzijds door een alsmaar groeiend wagenpark en anderzijds door een jaarlijkse verhoging in verband met de inflatie. De afgedragen belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) bleef ongeveer gelijk ten opzichte van vorig jaar.
Vooral meer energiebelasting opgehaald
In 2021 werd 554 miljoen euro meer opgehaald aan energiebelasting, een stijging van 8,6 procent. Dit komt mede door een hoger aardgasverbruik van woningen. Het gemiddelde aardgasverbruik van particuliere huishoudens steeg in 2021 met 14,3 procent.
Jaar | Brandstofaccijns (mld euro) | Energiebelasting (incl. ODE) (mld euro) | BPM (mld euro) | MRB (mld euro) | Emissierechten (mld euro) | Overig ¹⁾ (mld euro) |
---|---|---|---|---|---|---|
2000 | 5,290 | 1,775 | 2,875 | 2,842 | 0,000 | 1,092 |
2001 | 5,224 | 2,320 | 2,939 | 2,781 | 0,000 | 1,043 |
2002 | 5,737 | 2,003 | 2,741 | 2,801 | 0,000 | 0,958 |
2003 | 5,952 | 2,132 | 2,874 | 2,967 | 0,000 | 0,951 |
2004 | 6,458 | 2,846 | 3,003 | 3,223 | 0,000 | 0,428 |
2005 | 6,420 | 3,709 | 3,148 | 3,467 | 0,000 | 0,420 |
2006 | 6,818 | 4,056 | 3,452 | 3,771 | 0,000 | 0,491 |
2007 | 6,975 | 3,333 | 3,647 | 3,971 | 0,000 | 0,452 |
2008 | 7,225 | 4,065 | 3,236 | 4,400 | 0,000 | 0,722 |
2009 | 7,397 | 4,148 | 2,145 | 4,759 | 0,000 | 0,726 |
2010 | 7,659 | 4,249 | 2,096 | 5,060 | 0,000 | 0,658 |
2011 | 7,745 | 4,087 | 1,978 | 5,054 | 0,054 | 0,611 |
2012 | 7,585 | 3,895 | 1,500 | 5,015 | 0,048 | 0,406 |
2013 | 7,590 | 4,730 | 1,159 | 4,967 | 0,049 | 0,274 |
2014 | 7,875 | 4,376 | 1,121 | 5,434 | 0,108 | 0,439 |
2015 | 7,866 | 4,484 | 1,462 | 5,539 | 0,137 | 0,543 |
2016 | 8,088 | 4,964 | 1,551 | 5,610 | 0,199 | 0,378 |
2017 | 8,168 | 5,211 | 2,000 | 5,678 | 0,200 | 0,398 |
2018 | 8,391 | 5,722 | 2,270 | 5,807 | 0,261 | 0,397 |
2019* | 8,461 | 6,697 | 2,347 | 5,889 | 0,524 | 0,518 |
2020* | 7,371 | 6,408 | 1,501 | 5,928 | 0,443 | 0,551 |
2021* | 7,662 | 6,962 | 1,484 | 6,032 | 0,408 | 0,639 |
* voorlopige cijfers 1) grond- en leidingwaterbelasting, brandstofbelasting, afvalstoffenbelasting, vliegbelasting, fosfaat reductieplan, mestoverschotheffing en verpakkingenbelasting. |
Milieubelastingen voor huishoudens sterker gestegen
Uitgesplitst naar de verschillende soorten milieubelastingen, stegen voor huishoudens vooral de energiebelasting (+14 procent) en de categorie overige milieubelastingen (+33 procent). In deze laatste categorie valt ook de nieuwe vliegbelasting. Voor bedrijven en instellingen stegen energiebelasting en de overige belastingen minder, namelijk achtereenvolgens 4 procent en 8 procent.
Voor bedrijven en instellingen daarentegen steeg de brandstofaccijns relatief sterk (+6 procent) ten opzichte van huishoudens (+2 procent).
De opgehaalde belasting voor emissierechten is in 2021 gedaald met 8 procent. Dit komt doordat er elk jaar minder emissierechten in omloop zijn om duurzame productie te stimuleren en door een dalende gemiddelde prijs in 2020 door de coronamaatregelen.
Milieubelasting | Huishoudens (% verandering t.o.v. een jaar eerder) | Bedrijven en instellingen (% verandering t.o.v. een jaar eerder) |
---|---|---|
Brandstofaccijns | 2,2 | 6,5 |
Energiebelasting (incl. ODE) | 14,2 | 4,0 |
BPM | -0,9 | -1,3 |
MRB | 1,7 | 1,9 |
Emissierechten | 0,0 | -7,9 |
Overig ¹⁾ | 33,1 | 7,6 |
* voorlopige cijfers 1) grond- en leidingwaterbelasting, brandstofbelasting, afvalstoffenbelasting, vliegbelasting, fosfaat reductieplan, mestoverschotheffing en verpakkingenbelasting. |
Bronnen
- StatLine - Milieubelastingen en -heffingen; nationale rekeningen
- StatLine - Motorvoertuigen; vanaf 1927
- StatLine - Energieverbruik particuliere woningen; woningtype en regio's
- Nieuwsbericht - Hoeveel personenauto’s zijn er in Nederland?
- Publicatie - Veilingmonitor 2021
Relevante links
- Nieuwsbericht - Opbrengsten milieubelastingen in 2020 lager
- Nieuwsbericht - Voertuigkilometers nog niet terug op niveau van voor coronacrisis
- Privacy - Privacyregels CBS