Stijging supermarktomzet voeding met duurzaamheidskeurmerk
Supermarkten, foodservice (onder meer horeca en catering) en biologische speciaalzaken zijn de belangrijkste afzetkanalen voor duurzame voeding in Nederland. De uitgaven aan duurzame voeding in supermarkten zijn bepaald met transactiedata van producten met een duurzaamheidskeurmerk.
Consumenten kochten in 2021 voor bijna 8 miljard euro aan duurzame voeding in supermarkten, 14 procent meer dan in 2020. Voor voeding zonder duurzaamheidskeurmerk nam de omzet met 4 procent af, naar bijna 29 miljard euro. Door de coronamaatregelen in 2020 verschoven uitgaven aan voeding van foodservice naar supermarkten. In 2021 werden de coronamaatregelen minder streng. Nog steeds werd er meer uitgegeven aan voeding in supermarkten dan voor corona, maar minder dan in 2020.
Jaar | Aandeel duurzaam (%) |
---|---|
2013 | 8 |
2014 | 8 |
2015 | 9 |
2016 | 12 |
2017 | 14 |
2018 | 15 |
2019 | 17 |
2020 | 19 |
2021 | 22 |
Bron: CBS, WR | |
1)Tot en met 2017 is het aandeel gebaseerd op ongeveer 70 procent van de omzet van supermarkten, vanaf 2018 op het totaal van alle supermarkten. |
Vooral varkensvlees, vis, thee en eieren hebben keurmerk
Ruim 80 procent van het in 2021 door consumenten in supermarkten gekochte varkensvlees, verse en diepvriesvis en schaal- en schelpdieren, eieren en thee was duurzaam. Voor vlees zijn de verschillen groot: aan rundvlees (18 procent) en pluimvee (23 procent) werd naar verhouding veel minder uitgegeven aan producten met een keurmerk dan aan varkensvlees (86 procent). Voedingsmiddelen met het laagste aandeel aan duurzaam zijn onder andere bier en wijn, mineraalwater, frisdrank en sappen, en kaas (2 tot 6 procent). Voor deze producten is het aanbod aan producten met een duurzaamheidskeurmerk nog relatief beperkt.
Product | Aandeel duurzaam (% duurzaam per productgroep) |
---|---|
Varkensvlees | 86 |
Verse vis en diepvriesvis en schaal- en schelpdieren | 83 |
Eieren | 82 |
Thee | 82 |
Houdbare vis | 66 |
Vleeswaren en vlees- gerechten | 56 |
Koffie en cacao | 50 |
Melk | 39 |
Overig vlees | 34 |
Yoghurt, room, desserts en overige melkproducten | 33 |
Voeding, niet gespecificeerd | 33 |
Snoep, chocola en zoet broodbeleg | 27 |
Kant-en-klaar- en diepvriesmaaltijden | 23 |
Pluimvee | 23 |
Vers fruit | 18 |
Rundvlees | 18 |
Verse groenten | 14 |
Deegwaren | 14 |
Oliën en sauzen | 14 |
Aardappelen en aardappel- producten | 12 |
Conserven/diepvries groenten en fruit | 10 |
Brood, granen, koek en gebak | 9 |
Boter en margarine e.d. | 9 |
Kaas | 6 |
Mineraalwater, frisdrank en sappen | 5 |
Bier en wijn | 2 |
Bron: CBS, WR |
Omzetkrimp bij duurzaam geproduceerd varkensvlees en eieren
Bij vrijwel alle productgroepen nam de omzet van duurzame producten in 2021 toe, varkensvlees en eieren uitgezonderd. Bij deze twee groepen voedingsmiddelen daalde de omzet van producten met een duurzaamheidskeurmerk in supermarkten met respectievelijk 11 en 4 procent. De sterkste omzetstijging van duurzame producten vond plaats bij mineraalwater, frisdrank en sappen (164 procent), oliën en sauzen (100 procent) en deegwaren (95 procent). Bij deze productgroepen was het aandeel producten met een duurzaamheidskeurmerk echter nog steeds klein. In 2021 was 5 procent van alle mineraalwater, frisdrank en sappen duurzaam, en van de deegwaren en oliën en sauzen was dat 14 procent.
Productgroep | Duurzaam (% verandering t.o.v. een jaar eerder) |
---|---|
Totaal | 14 |
Mineraalwater, frisdrank en sappen | 164 |
Deegwaren | 100 |
Oliën en sauzen | 95 |
Conserven/diepvries groenten en fruit | 52 |
Kant-en-klaar- en diepvries- maaltijden | 43 |
Aardappelen en aardappel- producten | 36 |
Verse groenten | 35 |
Brood, granen, koek en gebak | 32 |
Koffie en cacao | 22 |
Yoghurt, room, desserts en overige melkproducten | 21 |
Rundvlees | 14 |
Snoep, chocola en zoet broodbeleg | 12 |
Pluimvee | 9 |
Overig vlees | 9 |
Kaas | 8 |
Bier en wijn | 7 |
Melk | 6 |
Boter en margarine e.d. | 5 |
Vers fruit | 4 |
Verse vis en diepvriesvis en schaal- en schelpdieren | 4 |
vleeswaren en vleesgerechten | 4 |
Houdbare vis | 3 |
Thee | 1 |
Voeding, niet gespecificeerd | -3 |
Eieren | -4 |
Varkensvlees | -11 |
Bron: CBS, WR |
Bronnen
- Tabel - Monitor duurzaam voedsel 2021
Relevante links
- Privacy - Privacyregels CBS
- Nieuwsbericht - Supermarkten verkopen steeds meer duurzame voeding
- Publicatie - Monitor duurzame voeding 2021 WUR