Stijging supermarktomzet voeding met duurzaamheidskeurmerk

Een lange man helpt een vrouw in de supermarkt.
© Hollandse Hoogte / Marcel van den Bergh
De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk, tegen 19 procent in 2020. In 2013 was 8 procent van de verkochte voeding duurzaam en sinds 2015 neemt dit aandeel steeds verder toe. Vooral producten als varkensvlees, verse vis en diepvriesvis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research (WR) en het CBS, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Supermarkten, foodservice (onder meer horeca en catering) en biologische speciaalzaken zijn de belangrijkste afzetkanalen voor duurzame voeding in Nederland. De uitgaven aan duurzame voeding in supermarkten zijn bepaald met transactiedata van producten met een duurzaamheidskeurmerk.

Consumenten kochten in 2021 voor bijna 8 miljard euro aan duurzame voeding in supermarkten, 14 procent meer dan in 2020. Voor voeding zonder duurzaamheidskeurmerk nam de omzet met 4 procent af, naar bijna 29 miljard euro. Door de coronamaatregelen in 2020 verschoven uitgaven aan voeding van foodservice naar supermarkten. In 2021 werden de coronamaatregelen minder streng. Nog steeds werd er meer uitgegeven aan voeding in supermarkten dan voor corona, maar minder dan in 2020.

Aandeel duurzaam in totale bestedingen aan voeding supermarkten1)
Jaar Aandeel duurzaam (%)
20138
20148
20159
201612
201714
201815
201917
202019
202122
Bron: CBS, WR
1)Tot en met 2017 is het aandeel gebaseerd op ongeveer 70 procent van de omzet van supermarkten, vanaf 2018 op het totaal van alle supermarkten.
 

Vooral varkensvlees, vis, thee en eieren hebben keurmerk

Ruim 80 procent van het in 2021 door consumenten in supermarkten gekochte varkensvlees, verse en diepvriesvis en schaal- en schelpdieren, eieren en thee was duurzaam. Voor vlees zijn de verschillen groot: aan rundvlees (18 procent) en pluimvee (23 procent) werd naar verhouding veel minder uitgegeven aan producten met een keurmerk dan aan varkensvlees (86 procent). Voedingsmiddelen met het laagste aandeel aan duurzaam zijn onder andere bier en wijn, mineraalwater, frisdrank en sappen, en kaas (2 tot 6 procent). Voor deze producten is het aanbod aan producten met een duurzaamheidskeurmerk nog relatief beperkt.

Besteding in supermarkten aan voeding met duurzaamheidskeurmerk, 2021
ProductAandeel duurzaam (% duurzaam per productgroep)
Varkensvlees86
Verse vis en diepvriesvis
en schaal- en schelpdieren
83
Eieren82
Thee82
Houdbare vis66
Vleeswaren en vlees-
gerechten
56
Koffie en cacao50
Melk39
Overig vlees34
Yoghurt, room, desserts en
overige melkproducten
33
Voeding, niet gespecificeerd33
Snoep, chocola en zoet
broodbeleg
27
Kant-en-klaar- en
diepvriesmaaltijden
23
Pluimvee23
Vers fruit18
Rundvlees18
Verse groenten14
Deegwaren14
Oliën en sauzen14
Aardappelen en aardappel-
producten
12
Conserven/diepvries groenten
en fruit
10
Brood, granen, koek en
gebak
9
Boter en margarine e.d.9
Kaas6
Mineraalwater, frisdrank en
sappen
5
Bier en wijn2
Bron: CBS, WR
 

Omzetkrimp bij duurzaam geproduceerd varkensvlees en eieren

Bij vrijwel alle productgroepen nam de omzet van duurzame producten in 2021 toe, varkensvlees en eieren uitgezonderd. Bij deze twee groepen voedingsmiddelen daalde de omzet van producten met een duurzaamheidskeurmerk in supermarkten met respectievelijk 11 en 4 procent. De sterkste omzetstijging van duurzame producten vond plaats bij mineraalwater, frisdrank en sappen (164 procent), oliën en sauzen (100 procent) en deegwaren (95 procent). Bij deze productgroepen was het aandeel producten met een duurzaamheidskeurmerk echter nog steeds klein. In 2021 was 5 procent van alle mineraalwater, frisdrank en sappen duurzaam, en van de deegwaren en oliën en sauzen was dat 14 procent.

Omzetontwikkeling duurzame producten supermarkten, 2021
ProductgroepDuurzaam (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
Totaal14
Mineraalwater, frisdrank
en sappen
164
Deegwaren100
Oliën en sauzen95
Conserven/diepvries groenten
en fruit
52
Kant-en-klaar- en diepvries-
maaltijden
43
Aardappelen en aardappel-
producten
36
Verse groenten35
Brood, granen, koek en
gebak
32
Koffie en cacao22
Yoghurt, room, desserts en
overige melkproducten
21
Rundvlees14
Snoep, chocola en zoet
broodbeleg
12
Pluimvee9
Overig vlees9
Kaas8
Bier en wijn7
Melk6
Boter en margarine e.d.5
Vers fruit4
Verse vis en diepvriesvis en
schaal- en schelpdieren
4
vleeswaren en vleesgerechten4
Houdbare vis3
Thee1
Voeding, niet gespecificeerd-3
Eieren-4
Varkensvlees-11
Bron: CBS, WR