Omzet transportsector ruim 32 procent hoger in tweede kwartaal
De omzet is in alle deelmarkten zelfs hoger dan in het tweede kwartaal van 2019, het jaar voor de coronapandemie. Van invloed zijn de afgeschaalde coronamaatregelen, de aangetrokken economie en prijsstijgingen.
Deelmarkt | 2022* (2015 = 100) | 2021 (2015 = 100) | 2020 (2015 = 100) | 2019 (2015 = 100) |
---|---|---|---|---|
Vervoer over land | 144,7 | 119,2 | 98,3 | 122,2 |
Dienstverlening voor het vervoer | 156,7 | 119,6 | 98,5 | 109,6 |
Vervoer door de lucht | 118,0 | 52,7 | 26,5 | 110,9 |
Vervoer over water | 140,7 | 97,2 | 91,5 | 98,5 |
Post- en koeriersdiensten | 144,6 | 147,0 | 126,6 | 115,0 |
* voorlopige cijfers |
Omzet luchtvaart en luchthavens meer dan verdubbeld
In de luchtvaartsector is de omzet in het tweede kwartaal 124 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2021. De luchtvaart werd in de voorgaande kwartalen hard getroffen door de coronamaatregelen. De meeste beperkende coronamaatregelen zijn in het tweede kwartaal opgeheven. Hierdoor was vliegen weer meer mogelijk.
De omzet van dienstverleners voor het vervoer door de lucht (onder andere luchthavens) is in het tweede kwartaal 165 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2021. Anders dan de omzet van de luchtvaart, is de omzet van dienstverleners voor het vervoer door de lucht niet op het niveau van 2019, het jaar voor de coronapandemie. Het aantal reizigers dat gebruikmaakt van luchthavens is ook niet op dat niveau.
Jaar | Kwartaal | Omzet dienstverlening luchtvaart (Indices 2015 = 100) | Omzet luchtvaart (Indices 2015 = 100) | Passagiers luchtvaart (Indices 2015 = 100) |
---|---|---|---|---|
2019 | Eerste kwartaal | 94,1 | 91,8 | 105,9 |
2019 | Tweede kwartaal | 122,1 | 110,9 | 134,9 |
2019 | Derde kwartaal | 127,2 | 125,4 | 142,8 |
2019 | Vierde kwartaal | 113,9 | 103,6 | 118,7 |
2020 | Eerste kwartaal | 84 | 79,1 | 84,5 |
2020 | Tweede kwartaal | 25,2 | 26,5 | 5,4 |
2020 | Derde kwartaal | 49,1 | 47 | 33,9 |
2020 | Vierde kwartaal | 43,5 | 45,5 | 22,1 |
2021 | Eerste kwartaal | 28,6 | 38,9 | 13 |
2021 | Tweede kwartaal | 40,5 | 52,7 | 23,9 |
2021 | Derde kwartaal | 78,4 | 80,6 | 74,3 |
2021 | Vierde kwartaal | 75,8 | 86 | 68,7 |
2022* | Eerste kwartaal | 80,4 | 79,8 | 62,6 |
2022* | Tweede kwartaal | 107,6 | 118 | 107,4 |
* voorlopige cijfers |
Meer omzet zee- en binnenvaart door hoge prijzen
De omzet van de zeevaart (+43 procent) en de binnenvaart (+48 procent) is in het tweede kwartaal hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dit komt voornamelijk door hogere prijzen. De prijsstijging voor de zeevaart was ruim 50 procent en die van de binnenvaart ruim 40 procent. Bij de zeevaart spelen ontwikkelingen op de wereldmarkt een grote rol. De binnenvaart had in het tweede kwartaal te maken met lage waterstanden. Dit was van grote invloed op de prijs (laagwatertoeslag). Dit zal in het derde kwartaal een nog grotere rol gaan spelen.
Jaar | Kwartaal | Omzet zeevaart (% mutatie t.o.v. jaar eerder) | Prijs goederenvervoer zeevaart (% mutatie t.o.v. jaar eerder) | Omzet binnenvaart (% mutatie t.o.v. jaar eerder) | Prijs goederenvervoer binnenvaart (% mutatie t.o.v. jaar eerder) |
---|---|---|---|---|---|
2019 | Eerste kwartaal | 4,61 | 6 | 10,85 | 19,7 |
2019 | Tweede kwartaal | -0,78 | 4,7 | 4,28 | 16 |
2019 | Derde kwartaal | -3,16 | 4,3 | -10,32 | -10,4 |
2019 | Vierde kwartaal | -6,51 | 4,7 | -19,14 | -28,7 |
2020 | Eerste kwartaal | 6,24 | 3,6 | -7,55 | -10,7 |
2020 | Tweede kwartaal | -2,56 | 1,1 | -16,62 | -11 |
2020 | Derde kwartaal | -8,87 | -1,9 | -11,34 | -12 |
2020 | Vierde kwartaal | -1,61 | -0,2 | -7,21 | -9,8 |
2021 | Eerste kwartaal | -6,83 | 5,9 | -5,94 | -6,9 |
2021 | Tweede kwartaal | 5,18 | 13,8 | 8,82 | -0,5 |
2021 | Derde kwartaal | 24,22 | 31,4 | 8,18 | 4,3 |
2021 | Vierde kwartaal | 30,66 | 42,7 | 35,98 | 29,1 |
2022* | Eerste kwartaal | 26,48 | 44,6 | 33,9 | 31,7 |
2022* | Tweede kwartaal | 43,44 | 51,2 | 47,55 | 40,6 |
* voorlopige cijfers |
Personeelstekort
De gespannen arbeidsmarkt is ook merkbaar in de transportsector. In het tweede kwartaal stonden 20,5 duizend vacatures open. Dat is drie keer zoveel als in het tweede kwartaal van 2020, het eerste jaar met coronamaatregelen.
Voor het derde kwartaal van 2022 verwacht ongeveer drie kwart van de bedrijven geen verandering in het personeelsbestand. Vooral bij de spoorwegen, de zeevaart en de post- en koeriersdiensten verwacht 95 procent van de bedrijven geen veranderingen in het aantal personeelsleden. Het tekort aan arbeidskrachten ziet meer dan 50 procent van de transportbedrijven als grootste belemmering in de bedrijfsvoering voor het derde kwartaal.
Bronnen
- StatLine - Transportbedrijven; omzetontwikkeling, index 2015=100
- StatLine - Luchtvaart; maandcijfers Nederlandse luchthavens van nationaal belang
- StatLine - Dienstenprijzen; commerciële dienstverlening en transport, index 2015=100
- StatLine Vacatures; SBI 2008; naar economische activiteit en bedrijfsgrootte
- StatLine - Conjunctuurenquête Nederland; kwartaal, bedrijfstakken
Relevante links
- Nieuwsbericht - Omzet transportsector ruim 27 procent hoger in eerste kwartaal 2022
- Privacy - Privacyregels CBS