Nederlandse vrachtauto’s vervoerden meeste gewicht ooit in 2021
Jaar | Ontwikkeling (% verandering t.o.v. een jaar eerder) |
---|---|
2015 | 0,3 |
2016 | 2,3 |
2017 | 1,5 |
2018 | 2,1 |
2019 | 1,3 |
2020 | -0,7 |
2021 | 2,6 |
Nederlandse vrachtauto’s vervoerden 572 miljoen ton goederen, 81,5 procent, binnen Nederland. Het binnen Nederland vervoerde gewicht steeg in 2021 met 2,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Na een lichte daling in 2020 steeg het binnenlands vervoer naar het hoogste niveau ooit. Het internationaal over de weg vervoerde gewicht steeg van 125 miljoen ton in 2020 naar bijna 130 miljoen ton in 2021, een toename van 3,5 procent.
Jaar | Binnenlands (mln ton) | Internationaal (mln ton) |
---|---|---|
2015 | 508,9 | 132,6 |
2016 | 528,4 | 128,1 |
2017 | 534,1 | 132,0 |
2018 | 547,8 | 132,4 |
2019 | 559,9 | 128,9 |
2020 | 558,8 | 125,4 |
2021 | 572,0 | 129,8 |
Vervoer landbouw- en voedingsproducten verder gestegen
Landbouw- en voedingsproducten maken 30,0 procent uit van het door Nederlandse vrachtauto’s vervoerde gewicht. Het vervoer van deze goederen steeg in 2021 met 4,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het vervoer van zand, ruwe mineralen en bouwmaterialen, goed voor een vijfde van alle vervoerde goederen, steeg 1,2 procent. Het vervoer van vervoermaterieel, machines en overige (stuk)goederen nam toe met 6,5 procent en maakt 30,6 procent uit van het totaal.
GoederenNSTR | 2021 (mln ton) | 2020 (mln ton) | 2019 (mln ton) |
---|---|---|---|
Landbouw- en voedingsproducten | 210,7 | 201,8 | 196,7 |
Zand, ruwe mineralen en bouwmaterialen | 141,2 | 139,6 | 136,6 |
Chemische producten | 69,2 | 68,2 | 76,5 |
Metalen en aardolie(producten) | 37,9 | 40,5 | 41,0 |
Meststoffen | 27,9 | 32,4 | 31,7 |
Vervoermaterieel, machines en overige (stuk)goederen | 214,9 | 201,8 | 206,2 |
Meer goederen naar buitenland
Het grensoverschrijdend vervoerd gewicht vanuit en naar Nederland steeg in 2021 met 3,7 procent in vergelijking met een jaar eerder. Deze stijging werd bijna geheel veroorzaakt door het vervoer vanuit Nederland naar het buitenland (6,2 procent). Het vervoerde gewicht naar Frankrijk steeg met 11,8 procent en naar België met 14,7 procent. Dat maakte in 2021 België in plaats van Duitsland de belangrijkste buitenlandse bestemming van Nederlandse vrachtauto’s. Het vervoerde gewicht naar Duitsland bleef in 2021 vrijwel gelijk. Het door Nederlandse vrachtauto’s vervoerde gewicht naar het Verenigd Koninkrijk daalde verder, met 8,6 procent.
De hoeveelheid goederen die vanuit het buitenland naar Nederland werd vervoerd nam in 2021 ook iets toe, met 0,9 procent.
losLand | 2021 (mln ton) | 2020 (mln ton) | 2019 (mln ton) |
---|---|---|---|
Duitsland | 22,3 | 22,7 | 22,6 |
België | 24,0 | 20,9 | 22,2 |
Frankrijk | 5,4 | 4,8 | 5,2 |
Verenigd Koninkrijk | 1,1 | 1,2 | 1,4 |
Overige landen | 2,8 | 2,8 | 2,9 |
Stijging beroepsvervoer, eigen vervoer blijft achter
In 2021 vervoerden Nederlandse beroepsvervoerders 566 miljoen ton goederen, 3,0 procent meer dan een jaar eerder. 80,6 procent van het totaal door Nederlandse vrachtauto’s vervoerde gewicht werd vervoerd door beroepsvervoerders. Het eigen vervoer, waarbij goederen worden getransporteerd door het bedrijf zelf, steeg in 2021 met 0,9 procent naar bijna 136 miljoen ton.
Bronnen
- Statline - Wegvervoer; kerncijfers
- Statline - Wegvervoer; vervoerd gewicht naar land van laden en lossen
- Dashboard - Verkeer en vervoer