Detailhandel zet bijna 17 procent meer om in februari
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in februari. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel ook 16,5 procent hoger dan in februari 2021.
maand | mutatie (%-verandering t.o.v. jaar eerder) | |
---|---|---|
2015 | januari | 1,4 |
2015 | februari | 2,4 |
2015 | maart | 1,4 |
2015 | april | 1,6 |
2015 | mei | 1,4 |
2015 | juni | 4 |
2015 | juli | 2,9 |
2015 | augustus | 1 |
2015 | september | 5 |
2015 | oktober | 2,4 |
2015 | november | 1,1 |
2015 | december | 2,8 |
2016 | januari | 1,5 |
2016 | februari | 2,2 |
2016 | maart | 1,5 |
2016 | april | 0,8 |
2016 | mei | 3,5 |
2016 | juni | 1,4 |
2016 | juli | 2,8 |
2016 | augustus | 2,1 |
2016 | september | 0,4 |
2016 | oktober | 5,2 |
2016 | november | 5 |
2016 | december | 2,3 |
2017 | januari | 5 |
2017 | februari | 2,9 |
2017 | maart | 4,6 |
2017 | april | 4,3 |
2017 | mei | 3,8 |
2017 | juni | 4,5 |
2017 | juli | 4,5 |
2017 | augustus | 4,5 |
2017 | september | 5,8 |
2017 | oktober | 1,5 |
2017 | november | 5,4 |
2017 | december | 3,7 |
2018 | januari | 3,6 |
2018 | februari | 3 |
2018 | maart | 1,7 |
2018 | april | 5,7 |
2018 | mei | 3,7 |
2018 | juni | 3,2 |
2018 | juli | 3,8 |
2018 | augustus | 3,5 |
2018 | september | 1,9 |
2018 | oktober | 3,4 |
2018 | november | 4,2 |
2018 | december | 2,6 |
2019 | januari | 1,5 |
2019 | februari | 4,1 |
2019 | maart | 4,1 |
2019 | april | 1,9 |
2019 | mei | 2,6 |
2019 | juni | 3,1 |
2019 | juli | 3 |
2019 | augustus | 2,9 |
2019 | september | 4,4 |
2019 | oktober | 3,6 |
2019 | november | 2,4 |
2019 | december | 5,2 |
2020 | januari | 3,5 |
2020 | februari | 4,9 |
2020 | maart | 3,4 |
2020 | april | -1 |
2020 | mei | 8,6 |
2020 | juni | 10,2 |
2020 | juli | 9,2 |
2020 | augustus | 10,2 |
2020 | september | 7,3 |
2020 | oktober | 7,2 |
2020 | november | 10,1 |
2020 | december | -3,4 |
2021 | januari | -6,1 |
2021 | februari | -2,8 |
2021 | Maart | 6,6 |
2021 | april | 9,7 |
2021 | mei | 9,5 |
2021 | juni | 5,6 |
2021 | juli | 2,7 |
2021 | augustus | 3,4 |
2021 | september | 4,1 |
2021 | oktober | 6,7 |
2021 | november | 5,4 |
2021 | december | 6,3 |
2022 | januari | 17,9 |
2022 | februari | 16,5 |
*exclusief tankstations en apotheken |
Omzet non-foodwinkels bijna 58 procent hoger
De omzet van de non-foodwinkels groeide in februari 2022 met 57,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 50,8 procent hoger dan een jaar eerder. De grote groei komt vooral doordat de omzet in februari 2021 op een bijzonder laag niveau lag. Toen gold de hele maand een lockdown waar de non-foodsector veel last van had. In februari 2022 was er geen lockdown. Ten opzichte van februari 2020 lag de omzet van non-foodwinkels in februari 2022 ruim 10 procent hoger.
De kleding- en schoenenwinkels hebben in februari fors meer omgezet dan in februari 2021, maar leden toen juist flinke omzetverliezen. Per saldo was de omzet van deze winkels in februari 2022 ook hoger dan in februari 2020. De overige deelbranches in de non-food hebben in februari 2022 ook meer omgezet dan een en twee jaar eerder.
Omzet winkels in voedingsmiddelen bijna 3 procent lager
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 2,9 procent minder omzet behaald dan in februari 2021. Het verkoopvolume was 7,2 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de speciaalzaken lag 3,7 procent hoger, de omzet van de supermarkten 3,7 procent lager. Ten opzichte van februari 2020 hebben de winkels in voedingsmiddelen bijna 6 procent meer omgezet.
Februari 2022 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder) | Januari 2022 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder) | |
---|---|---|
Totaal food | -2,9 | 0,8 |
Speciaalzaken | 3,7 | 7,8 |
Supermarkten | -3,7 | -0,1 |
Totaal non-food | 57,7 | 57,6 |
Kleding | 135 | 124,6 |
Schoenen en lederwaren | 78,7 | 83,9 |
Recreatie-artikelen | 61 | 77,6 |
Meubels en woninginrichting | 50,3 | 60,3 |
Doe-het-zelf, keukens, vloeren | 34 | 32,1 |
Consumentenelektronica en witgoed | 29,6 | 51,3 |
Drogisterijen | 3,5 | 8,5 |
* exclusief tankstations en apotheken |
Online bijna 25 procent minder omzet
De online omzet was in februari 24,7 procent lager dan in februari 2021. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 8,7 procent minder omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), kromp met 39,9 procent. In februari 2021 groeide de online omzet met bijna 104 procent.
De online omzet van voedingsmiddelen en drogisterijen lag in februari 2022 iets hoger dan in februari 2021. De online omzet van consumentenelektronica, van overig non-foodartikelen en van kleding en modeartikelen lag in februari 2022 lager dan in februari 2021.
Februari 2022 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder) | Januari 2022 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder) | |
---|---|---|
Totaal | -24,7 | -8,6 |
Voedingsmiddelen en drogisterijen | 1 | 4,6 |
Consumentenelektronica | -20,3 | -16,6 |
Overig non-foodartikelen | -31,4 | -9,5 |
Kleding en modeartikelen | -43,3 | -15,4 |
Bronnen
- StatLine - Detailhandel; omzetontwikkeling, index 2015=100
- StatLine - Detailhandel; omzetontwikkeling internetverkopen, index 2015=100
Relevante links
- Toelichting - Omzet detailhandel