Consumentenvertrouwen daalt opnieuw
Met -39 lag het consumentenvertrouwen in maart ruim onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).
jaar | maand | saldo (gemiddelde van de deelvragen) |
---|---|---|
2018 | april | 25 |
2018 | mei | 23 |
2018 | juni | 23 |
2018 | juli | 23 |
2018 | augustus | 21 |
2018 | september | 18 |
2018 | oktober | 15 |
2018 | november | 13 |
2018 | december | 9 |
2019 | januari | 1 |
2019 | februari | -2 |
2019 | maart | -3 |
2019 | april | -3 |
2019 | mei | -3 |
2019 | juni | -1 |
2019 | juli | 1 |
2019 | augustus | -1 |
2019 | september | -2 |
2019 | oktober | -1 |
2019 | november | -2 |
2019 | december | -2 |
2020 | januari | -2 |
2020 | februari | -2 |
2020 | maart | -3 |
2020 | april | -23 |
2020 | mei | -31 |
2020 | juni | -27 |
2020 | juli | -26 |
2020 | augustus | -29 |
2020 | september | -28 |
2020 | oktober | -30 |
2020 | november | -26 |
2020 | december | -19 |
2021 | januari | -19 |
2021 | februari | -19 |
2021 | maart | -18 |
2021 | april | -14 |
2021 | mei | -9 |
2021 | juni | -3 |
2021 | juli | -4 |
2021 | augustus | -6 |
2021 | september | -5 |
2021 | oktober | -10 |
2021 | november | -19 |
2021 | december | -25 |
2022 | januari | -28 |
2022 | februari | -30 |
2022 | maart | -39 |
Consumenten opnieuw pessimistischer over economisch klimaat
Consumenten waren in maart pessimistischer over de economie dan in februari. De deelindicator economisch klimaat ging van -46 naar -58. Consumenten waren vooral negatiever over de economie in de komende twaalf maanden. Over de economie in de afgelopen twaalf maanden waren zij ongeveer even pessimistisch.
Koopbereidheid op laagste niveau na september 2013
De koopbereidheid kwam in maart uit op -26, tegen -20 in februari, dat is het laagste niveau in 8,5 jaar. Consumenten waren vooral negatiever over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ook over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden waren zij wat negatiever. Verder vonden consumenten in maart de tijd minder gunstig voor het doen van grote aankopen dan in februari.
Bronnen
- StatLine - Consumentenvertrouwen
Relevante links
- Dossier - Conjunctuur