Opnieuw meer omzet autohandel in derde kwartaal

Geïnteresseerden bekijken rode Tesla in winkel
© Hollandse Hoogte / Berlinda van Dam
De auto- en motorbranche heeft in het derde kwartaal van 2021 ruim 5 procent meer omgezet dan een jaar eerder. In het tweede kwartaal van dit jaar was de omzet bijna 39 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2020. Ondanks een tekort aan computerchips was de omzet in vrijwel alle deelbranches het derde kwartaal hoger, vooral in de motorbranche. Ook wordt 2021 een goed jaar voor de caravanverkoop. Dit blijkt uit nieuwe kwartaalcijfers van het CBS.

De importeurs van nieuwe personenauto’s was de enige deelbranche die in het derde kwartaal minder omzette, 7,4 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2020. In het tweede kwartaal was nog sprake van een sterke toename (51 procent). De daling wordt veroorzaakt door een tekort aan computerchips, maar ook door logistieke problemen [1]. Beide oorzaken hangen samen met de wereldwijde coronamaatregelingen: fabrieken moesten regelmatig de productie staken omdat er niet genoeg chips op voorraad waren.

Omzetontwikkeling auto- en motorbranche, 2021
Categorie3e kwartaal (% verandering t.o.v. een jaar eerder)2e kwartaal (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
Auto- en motorbranche (totaal)5,138,5
Deelbranche
Handel en reparatie van motorfietsen16,740,9
Gespecialiseerde reparatiebedrijven10,320,4
Zwaardere-bedrijfsautobranche8,939,1
Handel in auto-onderdelen7,135,4
Handel in en reparatie van personenauto's 6,537,3
Importeurs-7,451,1

Omzetstijging bijna alle deelmarkten ondanks chiptekort

De motorbranche was koploper met 16,7 procent meer omzet ten opzichte van het derde kwartaal van 2020. Vooral de omzet van de groothandel was hoger, de detailhandel in motoren deed het minder goed.
De gespecialiseerde reparatiebedrijven, zoals bandenservicebedrijven, zetten 10,3 procent meer om dan een jaar geleden. De omzet van de zwaardere-bedrijfsautobranche was 8,9 procent hoger dan een jaar eerder. De omzet van vrachtwagens, opleggers, aanhangwagens en caravans was hoger dan in het derde kwartaal van 2020, ondanks dat ook in deze branche fabrieken tijdelijk dicht gingen door het chiptekort. 2021 blijkt een goed caravanjaar: in augustus waren er al meer caravans verkocht dan in heel 2020 [2].

In de handel in auto-onderdelen en -accessoires was de omzet 7,1 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2020. De handel en reparatie van personenauto’s kende een omzetstijging van 6,5 procent vergeleken met een jaar eerder. Hoewel er in het derde kwartaal 18,9 procent minder nieuwe auto’s op naam werden gezet, steeg de omzet in deze grootste deelmarkt. De chiptekorten in de fabrieken veroorzaken een wachttijd voor nieuwe personenauto’s.

Vertrouwen in auto- en motorbranche gedaald

Het ondernemersvertrouwen in de autobranche is aan het begin van het vierde kwartaal 4,8. Dat is een stuk minder optimistisch dan aan het begin van het derde kwartaal, toen was het ondernemersvertrouwen 16,1. Ook ten opzichte van andere branches is dit lager: het ondernemersvertrouwen over alle bedrijfstakken aan het begin van het vierde kwartaal is 19,8.

Ondernemersvertrouwen, 2021
Bedrijfstak4e kwartaal3e kwartaal
Totaal niet-financiële bedrijfsleven19,818,4
Horeca34,539,8
Bouwnijverheid24,913,2
Groothandel en handelsbemiddeling23,525,9
Delfstoffenwinning22,115,2
Informatie en communicatie21,815,7
Vervoer en opslag20,223
Industrie12,312,3
Autohandel en -reparatie4,816,1
Verhuur en handel van onroerend goed4,60
Detailhandel (niet in auto's)1,95,7

Personeelstekort bij kwart bedrijven autohandel

Bijna 23 procent van de bedrijven in de autohandel geeft aan het begin van het vierde kwartaal aan een tekort aan arbeidskrachten te hebben. Het aantal vacatures in het derde kwartaal was 5,3 duizend, het hoogste aantal sinds 1997. Er is al sprake van een toename sinds het tweede kwartaal van 2020. Toen telde de autobranche nog 2,3 duizend vacatures.

Openstaande vacatures auto- en motorbranche
PeriodeKwartaalOpenstaande vacatures (x 1 000)
20181e kwartaal4,3
20182e kwartaal4,9
20183e kwartaal3,9
20184e kwartaal4,6
20191e kwartaal4,8
20192e kwartaal4,6
20193e kwartaal4,3
20194e kwartaal4
20201e kwartaal2,8
20202e kwartaal2,3
20203e kwartaal3
20211e kwartaal3,1
20212e kwartaal4,6
20213e kwartaal5,3