Vertrouwen consument verandert nauwelijks in september

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© Hollandse Hoogte / Peter Hilz
De stemming onder consumenten is in september 2021 nauwelijks veranderd, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -5, tegen -6 in augustus 2021. Het oordeel over de economie verbeterde, maar de koopbereidheid verslechterde iets.

Met -5 lag het consumentenvertrouwen in september boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
jaarmaandsaldo (gemiddelde van de deelvragen)
2017oktober23
2017november22
2017december25
2018januari24
2018februari23
2018maart24
2018april25
2018mei23
2018juni23
2018juli23
2018augustus21
2018september18
2018oktober15
2018november13
2018december9
2019januari1
2019februari-2
2019maart-3
2019april-3
2019mei-3
2019juni-1
2019juli1
2019augustus-1
2019september-2
2019oktober-1
2019november-2
2019december-2
2020januari-2
2020februari-2
2020maart-3
2020april-23
2020mei-31
2020juni-27
2020juli-26
2020augustus-29
2020september-28
2020oktober-30
2020november-26
2020december-20
2021januari-19
2021februari-19
2021maart-18
2021april-14
2021mei-9
2021juni-3
2021juli-4
2021augustus-6
2021september-5

Consumenten minder negatief over economisch klimaat

Consumenten waren in september minder negatief over de economie dan in augustus. De deelindicator economisch klimaat ging van -11 naar -8. Consumenten waren minder negatief over het economische klimaat in de afgelopen twaalf maanden, maar over de economie in de komende twaalf maanden waren ze iets minder positief. 

Koopbereidheid verslechtert iets

De koopbereidheid kwam in september uit op -3, tegen -2 in augustus. Consumenten oordeelden negatiever over de financiële positie in de afgelopen twaalf maanden. Over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden en het doen van grote aankopen veranderde hun mening niet. 

Consument positiever over toekomstige werkloosheid

Consumenten oordeelden in september positiever over de toekomstige werkloosheid dan een maand eerder. Ongeveer 48 procent verwachtte dat de werkloosheid in de komende twaalf maanden zal afnemen, 22 procent voorzag een stijging. Het saldo van positieve en negatieve antwoorden komt hiermee uit op 26, het hoogste niveau in ruim twee jaar tijd.

Verwachtingen over de werkloosheid in de komende 12 maanden
jaarmaandsaldo (saldo % positieve en % negatieve antwoorden)
2017oktober49
2017november45
2017december50
2018januari53
2018februari51
2018maart52
2018april52
2018mei45
2018juni49
2018juli46
2018augustus46
2018september46
2018oktober36
2018november38
2018december28
2019januari25
2019februari25
2019maart25
2019april21
2019mei28
2019juni29
2019juli23
2019augustus11
2019september12
2019oktober5
2019november-11
2019december-13
2020januari-6
2020februari0
2020maart-14
2020april-78
2020mei-81
2020juni-76
2020juli-79
2020augustus-83
2020september-77
2020oktober-87
2020november-79
2020december-69
2021januari-61
2021februari-59
2021maart-51
2021april-38
2021mei-14
2021juni13
2021juli14
2021augustus14
2021september26

Steeds meer consumenten vinden dat prijzen sterk stijgen

In september vond 43 procent van de consumenten dat de prijzen in het afgelopen jaar sterk gestegen zijn. Dit is het hoogste percentage sinds het begin van de tijdreeks in 2017.