Vertrouwen consument verandert nauwelijks in juli
Met -4 lag het consumentenvertrouwen in juli boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).
jaar | maand | saldo (gemiddelde van de deelvragen) |
---|---|---|
2017 | augustus | 26 |
2017 | september | 23 |
2017 | oktober | 23 |
2017 | november | 22 |
2017 | december | 25 |
2018 | januari | 24 |
2018 | februari | 23 |
2018 | maart | 24 |
2018 | april | 25 |
2018 | mei | 23 |
2018 | juni | 23 |
2018 | juli | 23 |
2018 | augustus | 21 |
2018 | september | 18 |
2018 | oktober | 15 |
2018 | november | 13 |
2018 | december | 9 |
2019 | januari | 1 |
2019 | februari | -2 |
2019 | maart | -3 |
2019 | april | -3 |
2019 | mei | -3 |
2019 | juni | -1 |
2019 | juli | 1 |
2019 | augustus | -1 |
2019 | september | -2 |
2019 | oktober | -1 |
2019 | november | -2 |
2019 | december | -2 |
2020 | januari | -2 |
2020 | februari | -2 |
2020 | maart | -3 |
2020 | april | -23 |
2020 | mei | -31 |
2020 | juni | -27 |
2020 | juli | -26 |
2020 | augustus | -29 |
2020 | september | -28 |
2020 | oktober | -30 |
2020 | november | -26 |
2020 | december | -20 |
2021 | januari | -19 |
2021 | februari | -19 |
2021 | maart | -18 |
2021 | april | -14 |
2021 | mei | -9 |
2021 | juni | -3 |
2021 | juli | -4 |
Consumenten minder negatief over economisch klimaat
Consumenten waren in juli minder negatief over de economie dan in juni. De deelindicator economisch klimaat ging van -12 naar -10. Consumenten waren minder negatief over het economische klimaat in de afgelopen twaalf maanden, maar over de economie in de komende twaalf maanden waren ze minder positief.
Koopbereidheid verslechtert
De koopbereidheid kwam in juli uit op 0, tegen 3 in juni. Consumenten oordeelden minder positief over de financiële situatie in de komende twaalf maanden en over de financiële positie in de afgelopen twaalf maanden. Ook vonden ze de tijd voor het doen van grote aankopen ongunstiger dan in juni.
Corona heeft een groot effect op het consumentenvertrouwen. Om ervoor te zorgen dat het niveau van de reeks en de seizoensinvloeden goed worden geschat, is het gebruikte tijdreeksmodel aangepast. Het gevolg hiervan is dat de nauwkeurigheid van de cijfers mogelijk lager is dan normaal.
Bronnen
- StatLine - Consumentenvertrouwen
Relevante links
- Korte onderzoeksbeschrijving - Consumenten Conjunctuuronderzoek
- Dossier - Conjunctuur