Vertrouwen consument toegenomen in juni

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© Hollandse Hoogte / Hans van Rhoon
De stemming onder consumenten was in juni 2021 minder negatief dan een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -3, tegen -9 in mei 2021. Zowel het oordeel over de economie als de koopbereidheid verbeterde.

Met -3 lag het consumentenvertrouwen in juni boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
jaarmaandsaldo (gemiddelde van de deelvragen)
2017juli25
2017augustus26
2017september23
2017oktober23
2017november22
2017december25
2018januari24
2018februari23
2018maart24
2018april25
2018mei23
2018juni23
2018juli23
2018augustus21
2018september18
2018oktober15
2018november13
2018december9
2019januari1
2019februari-2
2019maart-3
2019april-3
2019mei-3
2019juni-1
2019juli1
2019augustus-1
2019september-2
2019oktober-1
2019november-2
2019december-2
2020januari-2
2020februari-2
2020maart-3
2020april-23
2020mei-31
2020juni-27
2020juli-26
2020augustus-29
2020september-28
2020oktober-30
2020november-26
2020december-20
2021januari-19
2021februari-19
2021maart-18
2021april-14
2021mei-9
2021juni-3

Consumenten minder negatief over economisch klimaat

Consumenten waren in juni minder negatief over de economie dan in mei. De deelindicator economisch klimaat ging van -24 naar -12. Consumenten waren positiever over het economische klimaat in de komende twaalf maanden, over de economie in de afgelopen twaalf maanden waren ze minder negatief.

Koopbereidheid op hoger niveau dan voor de crisis

De koopbereidheid kwam in juni uit op 3, tegen 1 in mei, en lag daarmee voor het eerst op een hoger niveau dan vlak voor de uitbraak van de coronacrisis. Consumenten oordeelden positiever over de financiële situatie in de komende twaalf maanden en over de financiële positie in de afgelopen twaalf maanden. Ook vonden ze de tijd voor het doen van grote aankopen minder ongunstig dan in mei.

Consumenten positief over toekomstige werkloosheid

Het hebben van een baan speelt een grote rol bij de koopbereidheid. Consumenten oordeelden in juni 2021 voor het eerst na oktober 2019 weer positief over de toekomstige werkloosheid. Ongeveer 33 procent van de respondenten verwachtte dat de werkloosheid in de komende 12 maanden zal toenemen, 46 procent voorzag een daling. Het saldo van positieve en negatieve antwoorden kwam hiermee afgerond uit op 13. Dat is hoger dan de verwachting in januari 2020, pre-corona. Het dieptepunt van de werkloosheidsverwachting tijdens de huidige coronacrisis was -87 in oktober 2020.

Verwachtingen over de werkloosheid in de komende 12 maanden
jaarmaandsaldo (saldo % positieve en % negatieve antwoorden)
2017juli36
2017augustus45
2017september41
2017oktober49
2017november45
2017december50
2018januari53
2018februari51
2018maart52
2018april52
2018mei45
2018juni49
2018juli46
2018augustus46
2018september46
2018oktober36
2018november38
2018december28
2019januari25
2019februari25
2019maart25
2019april21
2019mei28
2019juni29
2019juli23
2019augustus11
2019september12
2019oktober5
2019november-11
2019december-13
2020januari-6
2020februari0
2020maart-14
2020april-78
2020mei-81
2020juni-76
2020juli-79
2020augustus-83
2020september-77
2020oktober-87
2020november-79
2020december-69
2021januari-61
2021februari-59
2021maart-51
2021april-38
2021mei-14
2021juni13

Corona heeft een groot effect op het consumentenvertrouwen. Om ervoor te zorgen dat het niveau van de reeks en de seizoensinvloeden goed worden geschat, is het gebruikte tijdreeksmodel aangepast. Het gevolg hiervan is dat de nauwkeurigheid van de cijfers mogelijk lager is dan normaal.