Consument minder negatief in mei
Met -9 lag het consumentenvertrouwen in mei net onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).
jaar | maand | saldo (gemiddelde van de deelvragen) |
---|---|---|
2017 | juni | 23 |
2017 | juli | 25 |
2017 | augustus | 26 |
2017 | september | 23 |
2017 | oktober | 23 |
2017 | november | 22 |
2017 | december | 25 |
2018 | januari | 24 |
2018 | februari | 23 |
2018 | maart | 24 |
2018 | april | 25 |
2018 | mei | 23 |
2018 | juni | 23 |
2018 | juli | 23 |
2018 | augustus | 21 |
2018 | september | 18 |
2018 | oktober | 15 |
2018 | november | 13 |
2018 | december | 9 |
2019 | januari | 1 |
2019 | februari | -2 |
2019 | maart | -3 |
2019 | april | -3 |
2019 | mei | -3 |
2019 | juni | -1 |
2019 | juli | 1 |
2019 | augustus | -1 |
2019 | september | -2 |
2019 | oktober | -1 |
2019 | november | -2 |
2019 | december | -2 |
2020 | januari | -2 |
2020 | februari | -2 |
2020 | maart | -3 |
2020 | april | -23 |
2020 | mei | -31 |
2020 | juni | -27 |
2020 | juli | -26 |
2020 | augustus | -29 |
2020 | september | -28 |
2020 | oktober | -30 |
2020 | november | -26 |
2020 | december | -20 |
2021 | januari | -19 |
2021 | februari | -19 |
2021 | maart | -18 |
2021 | april | -14 |
2021 | mei | -9 |
Stemming consumenten over economisch klimaat verbeterd
Consumenten waren in mei minder negatief over de economie dan in april. De deelindicator economisch klimaat ging van -32 naar -24. Consumenten waren positiever over het economische klimaat in de komende twaalf maanden, over de economie in de afgelopen twaalf maanden waren ze minder negatief.
Koopbereidheid weer positief
De koopbereidheid kwam in mei uit op 1, tegen -2 in april. Voor het eerst sinds de coronacrisis is de koopbereidheid weer positief. Consumenten oordeelden positiever over de financiële situatie in de komende twaalf maanden en over de financiële positie in de afgelopen twaalf maanden. Ook vonden ze de tijd voor het doen van grote aankopen minder ongunstig dan in april.
Consumenten minder negatief over toekomstige werkloosheid
Het hebben van een baan speelt een grote rol bij de koopbereidheid. Consumenten oordeelden in mei 2021 minder negatief over de toekomstige werkloosheid dan een maand eerder. Ongeveer 48 procent van de respondenten verwachtte dat de werkloosheid in de komende 12 maanden zal toenemen, 34 procent voorzag een daling. Het saldo van positieve en negatieve antwoorden komt hiermee afgerond uit op -14. Dat is gelijk aan de verwachting in maart 2020, pre-corona. Het dieptepunt van de werkloosheidsverwachting tijdens de huidige coronacrisis was -87 in oktober 2020.
Gisteren maakte het CBS bekend dat de werkloosheid in april 2021 verder is afgenomen tot 316 duizend. Gemiddeld over de afgelopen drie maanden daalde het aantal werklozen met 7 duizend per maand.
jaar | maand | saldo (saldo % positieve en % negatieve antwoorden) |
---|---|---|
2017 | juni | 37 |
2017 | juli | 36 |
2017 | augustus | 45 |
2017 | september | 41 |
2017 | oktober | 49 |
2017 | november | 45 |
2017 | december | 50 |
2018 | januari | 53 |
2018 | februari | 51 |
2018 | maart | 52 |
2018 | april | 52 |
2018 | mei | 45 |
2018 | juni | 49 |
2018 | juli | 46 |
2018 | augustus | 46 |
2018 | september | 46 |
2018 | oktober | 36 |
2018 | november | 38 |
2018 | december | 28 |
2019 | januari | 25 |
2019 | februari | 25 |
2019 | maart | 25 |
2019 | april | 21 |
2019 | mei | 28 |
2019 | juni | 29 |
2019 | juli | 23 |
2019 | augustus | 11 |
2019 | september | 12 |
2019 | oktober | 5 |
2019 | november | -11 |
2019 | december | -13 |
2020 | januari | -6 |
2020 | februari | 0 |
2020 | maart | -14 |
2020 | april | -78 |
2020 | mei | -81 |
2020 | juni | -76 |
2020 | juli | -79 |
2020 | augustus | -83 |
2020 | september | -77 |
2020 | oktober | -87 |
2020 | november | -79 |
2020 | december | -69 |
2021 | januari | -61 |
2021 | februari | -59 |
2021 | maart | -51 |
2021 | april | -38 |
2021 | mei | -14 |
Corona heeft een groot effect op het consumentenvertrouwen. Om ervoor te zorgen dat het niveau van de reeks en de seizoensinvloeden goed worden geschat, is het gebruikte tijdreeksmodel aangepast. Het gevolg hiervan is dat de nauwkeurigheid van de cijfers mogelijk lager is dan normaal.
Bronnen
- StatLine - Consumentenvertrouwen
Relevante links
- Korte onderzoeksbeschrijving - Consumenten Conjunctuuronderzoek
- Dossier - Conjunctuur