Vertrouwen consument gelijk gebleven in februari

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© Hollandse Hoogte / Gerard Til
De stemming onder consumenten is in februari 2021 niet veranderd in vergelijking met een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam net als in januari 2021 uit op -19.

Met -19 lag het consumentenvertrouwen in februari ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-7). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
jaarmaandsaldo (gemiddelde van de deelvragen)
2017maart24
2017april26
2017mei23
2017juni23
2017juli25
2017augustus26
2017september23
2017oktober23
2017november22
2017december25
2018januari24
2018februari23
2018maart24
2018april25
2018mei23
2018juni23
2018juli23
2018augustus21
2018september18
2018oktober15
2018november13
2018december9
2019januari1
2019februari-2
2019maart-3
2019april-3
2019mei-3
2019juni-1
2019juli1
2019augustus-1
2019september-2
2019oktober-1
2019november-2
2019december-2
2020januari-2
2020februari-2
2020maart-3
2020april-23
2020mei-31
2020juni-27
2020juli-26
2020augustus-29
2020september-28
2020oktober-30
2020november-26
2020december-20
2021januari-19
2021februari-19

Stemming consumenten over economisch klimaat iets verslechterd

Consumenten oordeelden in februari iets negatiever over de economie dan in januari. De deelindicator economisch klimaat ging van -39 naar -41. Consumenten waren zowel over de economie in de komende twaalf maanden als over de economie in de afgelopen twaalf maanden een fractie negatiever.

Koopbereidheid iets verbeterd

De koopbereidheid kwam in februari uit op -5, tegen -6 in januari. Consumenten waren iets optimistischer over de financiële situatie in de komende twaalf maanden maar even negatief over de financiële positie in de afgelopen twaalf maanden. De tijd voor het doen van grote aankopen vonden consumenten iets minder ongunstig dan in januari.

Corona heeft een groot effect op het consumentenvertrouwen. Om er voor te zorgen dat het niveau van de reeks en de seizoensinvloeden goed worden geschat is het gebruikte tijdreeksmodel aangepast. Het gevolg hiervan is dat de nauwkeurigheid van de cijfers mogelijk lager is dan normaal.