11 procent meer internetaankopen in eerste helft 2020
Jaartal | Percentage (% personen van 12 jaar of ouder) |
---|---|
2015 | 54,0 |
2016 | 57,2 |
2017 | 62,0 |
2018 | 63,8 |
2019 | 64,0 |
2020 | 71,2 |
Het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen’ wordt jaarlijks door het CBS gehouden in de maanden april tot juli. In 2020 hebben ongeveer 6,5 duizend mensen van 12 jaar of ouder deelgenomen aan het onderzoek. Met de beschikbare gegevens kan het effect van de eerste maatregelen als gevolg van de coronapandemie op de online aankopen niet worden vastgesteld.
Vooral kleding, schoenen en accessoires online aangeschaft
Nederlanders van 12 jaar of ouder kochten het vaakst kleding, sportkleding, schoenen of accessoires zoals tassen en sieraden (48 procent). 35 procent bestelde maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen of cateraar. Ongeveer 20 procent kocht meubels, woonaccessoires en tuinartikelen, sportartikelen, computers, tablets, mobiele telefoon, cosmetica en gedrukte boeken.
Van de onderzochte personen heeft 20 procent één of meer van de goederen via internet gekocht van een particulier persoon, bijvoorbeeld via Marktplaats.
Goederen | Percentage (% personen van 12 jaar of ouder) |
---|---|
Kleding, schoenen, accessoires | 48,4 |
Maaltijden besteld | 35,4 |
Meubels, woonaccessoires, tuinartikelen | 23,0 |
Sportartikelen | 22,9 |
Computers, tablets, mobiele telefoon | 21,7 |
Cosmetica, parfum, schoonheidsproducten | 21,4 |
Gedrukte boeken, tijdschriften, kranten | 21,2 |
Etenswaren, drank | 17,7 |
Elektronica, huishoudelijke apparatuur | 17,2 |
Schoonmaakmiddelen, verzorgingsartikelen | 14,5 |
Medicijnen, vitaminepillen | 14,0 |
Speelgoed, babyspullen | 12,9 |
Voertuigen of onderdelen | 8,7 |
Films en series van alle online diensten het vaakst gekocht
Van de online producten of diensten werden films of series via een streamingdienst of als download het vaakst gekocht (42 procent). Rond de 30 procent kocht muziek via streamingsdienst of download, een abonnement voor internet of mobiele telefoon of kaartjes voor de bioscoop, concert of cultureel evenement.
Online producten of diensten, eerste helft 2020 Diensten Percentage (% personen van 12 jaar of ouder) Films, series via
streamingsdienst 41,7 Muziek via streamingsdienst of
download 32,2 Abonnement voor internet of
telefoon 30,4 Kaartjes bioscoop,
culturele evenement 28,7 Online spellen, games of
download 16,7 E-books, online tijdschriften,
kranten 16,3 Computersoftware of
software upgrades 14,9 Andere betaalde apps 8,8 Kaartjes sportevenementen 6,9 Betaalde gezondheids-
of sportapps 4,0 Huishoudelijke diensten,
zoals schoonmaak, oppas, klussen 4,0
Diensten | Percentage (% personen van 12 jaar of ouder) |
---|---|
Films, series via streamingsdienst | 41,7 |
Muziek via streamingsdienst of download | 32,2 |
Abonnement voor internet of telefoon | 30,4 |
Kaartjes bioscoop, culturele evenement | 28,7 |
Online spellen, games of download | 16,7 |
E-books, online tijdschriften, kranten | 16,3 |
Computersoftware of software upgrades | 14,9 |
Andere betaalde apps | 8,8 |
Kaartjes sportevenementen | 6,9 |
Betaalde gezondheids- of sportapps | 4,0 |
Huishoudelijke diensten, zoals schoonmaak, oppas, klussen | 4,0 |
Vaker online aankopen voor een hoger bedrag
Niet alleen doen steeds meer mensen online aankopen, ook het totale aankoopbedrag van goederen en diensten in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek lag in 2020 hoger. 21 procent zei voor 500 euro of meer online aankopen gedaan te hebben. Een jaar eerder was dat 19 procent. Mannen geven meer geld uit aan online aankopen dan vrouwen. 25 procent van de mannen en 17 procent van de vrouwen zei in totaal 500 euro of meer te hebben uitgegeven.
Het bedrag dat op internet werd besteed lag het vaakst tussen 100 en 500 euro; 41 procent deed in de eerste helft van 2020 aankopen in die prijsklasse. Ook de aankoopfrequentie is toegenomen. 34 procent van de Nederlanders kocht zes keer of vaker iets via internet. In 2019 was dat 30 procent.
Jaar | Minder dan 50 euro (% e-shoppers van 12 jaar of ouder) | 50 tot 100 euro (% e-shoppers van 12 jaar of ouder) | 100 tot 500 euro (% e-shoppers van 12 jaar of ouder) | 500 tot 1000 euro (% e-shoppers van 12 jaar of ouder) | 1000 euro of meer (% e-shoppers van 12 jaar of ouder) | Weet niet (% e-shoppers van 12 jaar of ouder) |
---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 13,2 | 19,9 | 41,2 | 12,2 | 8,9 | 4,6 |
2019 | 13,1 | 22,3 | 40,1 | 11,2 | 8,0 | 5,4 |
E-shoppen populairst onder 25- tot 45-jarigen
Vooral 25- tot 45-jarigen kopen via internet; in 2020 kocht 86 procent van hen online goederen of diensten. De groei was het grootst bij 65-plussers. Winkelde in de eerste helft van 2020 59 procent van de 65- tot 75-jarigen online, in 2019 was dat nog 45 procent. Van de 75-plussers deed 25 procent in 2020 online aankopen, tegen 17 procent een jaar eerder.
cat1 | 2020 (%) | 2019 (%) |
---|---|---|
Totaal | 71,2 | 64,0 |
12 tot 25 jaar | 72,7 | 66,8 |
25 tot 45 jaar | 85,5 | 80,4 |
45 tot 65 jaar | 75,7 | 68,2 |
65 tot 75 jaar | 58,9 | 44,6 |
75 jaar of ouder | 24,8 | 17,5 |
Mensen met weinig inkomen winkelen minder vaak online
Tussen mensen met een hoog- en laag gestandaardiseerd inkomen bestaan grote verschillen wat betreft online winkelen. Van de mensen in de hoogste inkomensgroep (vierde kwartiel) winkelde 83 procent online in 2020. Onder mensen in de laagste inkomensgroep (eerste kwartiel) bedroeg dit aandeel 57 procent.
Mannen zijn actievere e-shoppers dan vrouwen. 73 procent van de mannen winkelde online, bij vrouwen was dat 70 procent.