Consument minder pessimistisch in december

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© Hollandse Hoogte / Luuk van der Lee Fotografie
De stemming onder consumenten was in december minder somber dan in november, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -20, tegen -26 in de voorgaande maand. Het consumentenvertrouwen bereikte daarmee het hoogste niveau na maart 2020, toen de eerste lockdown werd afgekondigd. In december waren de consumenten vooral minder pessimistisch over het economisch klimaat dan in november.

Met -20 lag het consumentenvertrouwen in november ver onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (-7). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
jaarmaandsaldo (gemiddelde van de deelvragen)
2017januari21
2017februari22
2017maart24
2017april26
2017mei23
2017juni23
2017juli25
2017augustus26
2017september23
2017oktober23
2017november22
2017december25
2018januari24
2018februari23
2018maart24
2018april25
2018mei23
2018juni23
2018juli23
2018augustus21
2018september18
2018oktober15
2018november13
2018december9
2019januari0
2019februari-2
2019maart-4
2019april-3
2019mei-3
2019juni0
2019juli2
2019augustus0
2019september-2
2019oktober-1
2019november-2
2019december-2
2020januari-3
2020februari-2
2020maart-2
2020april-22
2020mei-31
2020juni-27
2020juli-26
2020augustus-29
2020september-28
2020oktober-30
2020november-26
2020december-20

Consumenten minder pessimistisch over economisch klimaat

Het oordeel van consumenten over de economie was in december minder negatief dan in november. De deelindicator economisch klimaat ging van -53 naar -40. Vooral over de economie in de komende twaalf maanden waren consumenten minder somber. Het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden was slechts een fractie minder negatief. 

Koopbereidheid iets minder negatief

 De koopbereidheid kwam in december uit op -6, tegen -7 in november. Consumenten waren iets optimistischer over de financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ook vonden ze de tijd voor het doen van grote aankopen iets minder ongunstig dan in november. Hun oordeel over de financiële positie in de afgelopen twaalf maanden veranderde niet.

Ruim 10 procent van de respondenten antwoordde op of na maandag 14 december, toen het kabinet de laatste coronagerelateerde maatregelen bekend maakte. Het vertrouwen van deze groep week nauwelijks af van dat van de andere respondenten.

Corona heeft een groot effect op het consumentenvertrouwen. Om er voor te zorgen dat het niveau van de reeks en de seizoensinvloeden goed worden geschat is het gebruikte tijdreeksmodel aangepast. Het gevolg hiervan is dat de nauwkeurigheid van de cijfers mogelijk lager is dan normaal.