Consument iets pessimistischer in oktober
Met -30 lag het consumentenvertrouwen in oktober ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-6). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd jaar maand saldo (gemiddelde van de deelvragen) 2016 november 20 2016 december 21 2017 januari 21 2017 februari 22 2017 maart 24 2017 april 26 2017 mei 23 2017 juni 23 2017 juli 25 2017 augustus 26 2017 september 23 2017 oktober 23 2017 november 22 2017 december 25 2018 januari 24 2018 februari 23 2018 maart 24 2018 april 25 2018 mei 23 2018 juni 23 2018 juli 23 2018 augustus 21 2018 september 18 2018 oktober 15 2018 november 13 2018 december 9 2019 januari 0 2019 februari -2 2019 maart -4 2019 april -3 2019 mei -3 2019 juni 0 2019 juli 2 2019 augustus 0 2019 september -2 2019 oktober -1 2019 november -2 2019 december -2 2020 januari -3 2020 februari -2 2020 maart -2 2020 april -22 2020 mei -31 2020 juni -27 2020 juli -26 2020 augustus -29 2020 september -28 2020 oktober -30
jaar | maand | saldo (gemiddelde van de deelvragen) |
---|---|---|
2016 | november | 20 |
2016 | december | 21 |
2017 | januari | 21 |
2017 | februari | 22 |
2017 | maart | 24 |
2017 | april | 26 |
2017 | mei | 23 |
2017 | juni | 23 |
2017 | juli | 25 |
2017 | augustus | 26 |
2017 | september | 23 |
2017 | oktober | 23 |
2017 | november | 22 |
2017 | december | 25 |
2018 | januari | 24 |
2018 | februari | 23 |
2018 | maart | 24 |
2018 | april | 25 |
2018 | mei | 23 |
2018 | juni | 23 |
2018 | juli | 23 |
2018 | augustus | 21 |
2018 | september | 18 |
2018 | oktober | 15 |
2018 | november | 13 |
2018 | december | 9 |
2019 | januari | 0 |
2019 | februari | -2 |
2019 | maart | -4 |
2019 | april | -3 |
2019 | mei | -3 |
2019 | juni | 0 |
2019 | juli | 2 |
2019 | augustus | 0 |
2019 | september | -2 |
2019 | oktober | -1 |
2019 | november | -2 |
2019 | december | -2 |
2020 | januari | -3 |
2020 | februari | -2 |
2020 | maart | -2 |
2020 | april | -22 |
2020 | mei | -31 |
2020 | juni | -27 |
2020 | juli | -26 |
2020 | augustus | -29 |
2020 | september | -28 |
2020 | oktober | -30 |
Consumenten pessimistischer over economisch klimaat
Het oordeel van consumenten over de economie is verslechterd. De deelindicator economisch klimaat ging van -58 naar -61. Over de economie in de komende twaalf maanden waren de consumenten negatiever dan in september. Het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden veranderde niet.
Koopbereidheid blijft gelijk
De koopbereidheid kwam net als in september uit op -9. Consumenten waren een fractie optimistischer over de financiële situatie in de komende twaalf maanden en iets negatiever over die in de afgelopen twaalf maanden. De vraag of het een gunstige tijd is voor het doen van grote aankopen werd net zo negatief beantwoord als in september.
Consument uitzonderlijk pessimistisch over toekomstige werkloosheid
De consumenten waren in oktober pessimistischer over de toekomstige werkloosheid dan in september. In oktober verwachtte 92 procent van de respondenten dat de werkloosheid in de komende twaalf maanden gaat stijgen, 5 procent voorzag een daling. Het saldo van positieve en negatieve antwoorden kwam hiermee uit op -87. Sinds het begin van de tijdreeks in 1986 waren de consumenten alleen in maart 1993 met -88 nog somberder over de toekomstige werkloosheid.
jaar | maand | saldo (saldo % positieve en % negatieve antwoorden) |
---|---|---|
2016 | november | 13 |
2016 | december | 23 |
2017 | januari | 36 |
2017 | februari | 43 |
2017 | maart | 38 |
2017 | april | 42 |
2017 | mei | 34 |
2017 | juni | 37 |
2017 | juli | 36 |
2017 | augustus | 45 |
2017 | september | 41 |
2017 | oktober | 49 |
2017 | november | 45 |
2017 | december | 50 |
2018 | januari | 53 |
2018 | februari | 51 |
2018 | maart | 52 |
2018 | april | 52 |
2018 | mei | 45 |
2018 | juni | 49 |
2018 | juli | 46 |
2018 | augustus | 46 |
2018 | september | 46 |
2018 | oktober | 36 |
2018 | november | 38 |
2018 | december | 28 |
2019 | januari | 25 |
2019 | februari | 25 |
2019 | maart | 25 |
2019 | april | 21 |
2019 | mei | 28 |
2019 | juni | 29 |
2019 | juli | 23 |
2019 | augustus | 11 |
2019 | september | 12 |
2019 | oktober | 5 |
2019 | november | -11 |
2019 | december | -13 |
2020 | januari | -6 |
2020 | februari | 0 |
2020 | maart | -14 |
2020 | april | -78 |
2020 | mei | -81 |
2020 | juni | -76 |
2020 | juli | -79 |
2020 | augustus | -83 |
2020 | september | -77 |
2020 | oktober | -87 |
Corona heeft een groot effect op het consumentenvertrouwen. Om er voor te zorgen dat het niveau van de reeks en de seizoensinvloeden goed worden geschat is het gebruikte tijdreeksmodel aangepast. Het gevolg hiervan is dat de nauwkeurigheid van de cijfers mogelijk lager is dan normaal.
Bronnen
- StatLine - Consumentenvertrouwen
Relevante links
- Korte onderzoeksbeschrijving - Consumenten Conjunctuuronderzoek
- Dossier - Conjunctuur