Consumentenvertrouwen verandert nauwelijks in september
Met -28 lag het consumentenvertrouwen in september ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-6). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).
jaar | maand | saldo (gemiddelde van de deelvragen) |
---|---|---|
2016 | oktober | 17 |
2016 | november | 20 |
2016 | december | 21 |
2017 | januari | 21 |
2017 | februari | 22 |
2017 | maart | 24 |
2017 | april | 26 |
2017 | mei | 23 |
2017 | juni | 23 |
2017 | juli | 25 |
2017 | augustus | 26 |
2017 | september | 23 |
2017 | oktober | 23 |
2017 | november | 22 |
2017 | december | 25 |
2018 | januari | 24 |
2018 | februari | 23 |
2018 | maart | 24 |
2018 | april | 25 |
2018 | mei | 23 |
2018 | juni | 23 |
2018 | juli | 23 |
2018 | augustus | 21 |
2018 | september | 18 |
2018 | oktober | 15 |
2018 | november | 13 |
2018 | december | 9 |
2019 | januari | 0 |
2019 | februari | -2 |
2019 | maart | -4 |
2019 | april | -3 |
2019 | mei | -3 |
2019 | juni | 0 |
2019 | juli | 2 |
2019 | augustus | 0 |
2019 | september | -2 |
2019 | oktober | -1 |
2019 | november | -2 |
2019 | december | -2 |
2020 | januari | -3 |
2020 | februari | -2 |
2020 | maart | -2 |
2020 | april | -22 |
2020 | mei | -31 |
2020 | juni | -27 |
2020 | juli | -26 |
2020 | augustus | -29 |
2020 | september | -28 |
Consumenten iets minder pessimistisch over economisch klimaat
Het oordeel van consumenten over de economie is licht verbeterd. De deelindicator economisch klimaat ging van -59 naar -58. Het oordeel over de economie in de afgelopen 12 maanden was negatiever, maar het oordeel van consumenten over de economische situatie in de komende 12 maanden was minder negatief dan in augustus.
Koopbereidheid blijft gelijk
De koopbereidheid kwam net als in augustus uit op -9. Consumenten waren minder negatief over de financiële situatie in de komende twaalf maanden. Het oordeel over de financiële situatie in de afgelopen 12 maanden verslechterde daarentegen een fractie. Ook vonden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen iets minder ongunstig dan in augustus.
Corona heeft een groot effect op het consumentenvertrouwen. Om er voor te zorgen dat het niveau van de reeks en de seizoensinvloeden goed worden geschat is het gebruikte tijdreeksmodel aangepast. Het gevolg hiervan is dat de nauwkeurigheid van de cijfers lager is dan normaal.
Bronnen
- StatLine - Consumentenvertrouwen
Relevante links
- Korte onderzoeksbeschrijving - Consumenten Conjunctuuronderzoek
- Dossier - Conjunctuur