Consumentenvertrouwen verandert nauwelijks in september

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© Hollandse Hoogte / David Rozing
De stemming onder consumenten is in september nauwelijks veranderd, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -28, tegen -29 in augustus. Consumenten waren iets minder pessimistisch over het economisch klimaat. De koopbereidheid bleef hetzelfde.

Met -28 lag het consumentenvertrouwen in september ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-6). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
jaarmaandsaldo (gemiddelde van de deelvragen)
2016oktober17
2016november20
2016december21
2017januari21
2017februari22
2017maart24
2017april26
2017mei23
2017juni23
2017juli25
2017augustus26
2017september23
2017oktober23
2017november22
2017december25
2018januari24
2018februari23
2018maart24
2018april25
2018mei23
2018juni23
2018juli23
2018augustus21
2018september18
2018oktober15
2018november13
2018december9
2019januari0
2019februari-2
2019maart-4
2019april-3
2019mei-3
2019juni0
2019juli2
2019augustus0
2019september-2
2019oktober-1
2019november-2
2019december-2
2020januari-3
2020februari-2
2020maart-2
2020april-22
2020mei-31
2020juni-27
2020juli-26
2020augustus-29
2020september-28
 

Consumenten iets minder pessimistisch over economisch klimaat

Het oordeel van consumenten over de economie is licht verbeterd. De deelindicator economisch klimaat ging van -59 naar -58. Het oordeel over de economie in de afgelopen 12 maanden was negatiever, maar het oordeel van consumenten over de economische situatie in de komende 12 maanden was minder negatief dan in augustus.

Koopbereidheid blijft gelijk

De koopbereidheid kwam net als in augustus uit op -9. Consumenten waren minder negatief over de financiële situatie in de komende twaalf maanden. Het oordeel over de financiële situatie in de afgelopen 12 maanden verslechterde daarentegen een fractie. Ook vonden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen iets minder ongunstig dan in augustus.

  

Corona heeft een groot effect op het consumentenvertrouwen. Om er voor te zorgen dat het niveau van de reeks en de seizoensinvloeden goed worden geschat is het gebruikte tijdreeksmodel aangepast. Het gevolg hiervan is dat de nauwkeurigheid van de cijfers lager is dan normaal.