Consumentenvertrouwen verandert nauwelijks in juli
Met -26 ligt het consumentenvertrouwen in juli ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-5). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).
jaar | maand | saldo (gemiddelde van de deelvragen) |
---|---|---|
2016 | augustus | 9 |
2016 | september | 12 |
2016 | oktober | 17 |
2016 | november | 20 |
2016 | december | 21 |
2017 | januari | 21 |
2017 | februari | 22 |
2017 | maart | 24 |
2017 | april | 26 |
2017 | mei | 23 |
2017 | juni | 23 |
2017 | juli | 25 |
2017 | augustus | 26 |
2017 | september | 23 |
2017 | oktober | 23 |
2017 | november | 22 |
2017 | december | 25 |
2018 | januari | 24 |
2018 | februari | 23 |
2018 | maart | 24 |
2018 | april | 25 |
2018 | mei | 23 |
2018 | juni | 23 |
2018 | juli | 23 |
2018 | augustus | 21 |
2018 | september | 18 |
2018 | oktober | 15 |
2018 | november | 13 |
2018 | december | 9 |
2019 | januari | 0 |
2019 | februari | -2 |
2019 | maart | -4 |
2019 | april | -3 |
2019 | mei | -3 |
2019 | juni | 0 |
2019 | juli | 2 |
2019 | augustus | 0 |
2019 | september | -2 |
2019 | oktober | -1 |
2019 | november | -2 |
2019 | december | -2 |
2020 | januari | -3 |
2020 | februari | -2 |
2020 | maart | -2 |
2020 | april | -22 |
2020 | mei | -31 |
2020 | juni | -27 |
2020 | juli | -26 |
Koopbereidheid vrijwel hetzelfde
De koopbereidheid gaat van -11 naar -10. Consumenten zijn over de financiële situatie in de afgelopen 12 maanden negatiever. Verder is hun oordeel over de financiële situatie in de komende 12 maanden minder negatief en vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen minder ongunstig dan in juni.
Oordeel over het economische klimaat verandert ook nauwelijks
Het oordeel van consumenten over de economie is nagenoeg hetzelfde als in juni. De deelindicator economisch klimaat gaat van -52 naar -51. Het oordeel over de economie in de afgelopen 12 maanden is negatiever, maar het oordeel van consumenten over de economische situatie in de komende 12 maanden is minder negatief.
Corona heeft een groot effect op het consumentenvertrouwen. Om er voor te zorgen dat het niveau van de reeks en de seizoensinvloeden goed worden geschat is het gebruikte tijdreeksmodel aangepast. Het gevolg hiervan is dat de nauwkeurigheid van de cijfers lager is dan normaal.
Bronnen
- StatLine - Consumentenvertrouwen
Relevante links
- Korte onderzoeksbeschrijving - Consumenten Conjunctuuronderzoek
- Dossier - Conjunctuur