Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
maand | Vluchten (% verandering t.o.v. een jaar geleden) | Passagiers (% verandering t.o.v. een jaar geleden) | Goederen (% verandering t.o.v. een jaar geleden) |
---|---|---|---|
januari | 1,18 | 1,83 | -8,39 |
februari | 0,24 | -1,32 | -1,24 |
maart | -36,60 | -55,77 | -17,65 |
april | -90,07 | -98,07 | -25,05 |
mei | -87,32 | -97,02 | -18,47 |
In mei 2020 was het effect van de in maart genomen maatregelen om het coronavirus in te dammen nog zichtbaar in de luchtvaartcijfers. Reisden er in mei 2019 nog 7,4 miljoen reizigers van en naar Nederland, een jaar later waren dat er 220,1 duizend. Het aantal passagiers dat via Amsterdam Schiphol vloog, 6,4 miljoen in mei 2019, nam eveneens met 96,8 procent af naar 207,8 duizend in mei 2020. Het aantal passagiers op vliegveld Eindhoven was in mei 2020 nog maar 12,1 duizend, een afname van 98,2 procent. Op de vliegvelden van Groningen, Rotterdam en Maastricht lag het vliegverkeer, net zoals in april, zo goed als stil.
Lichte stijging bezettingsgraad in mei
In mei 2020 waren gemiddeld 36 van de 100 vliegtuigstoelen bezet. In januari en februari waren vliegtuigstoelen op passagiersvluchten gemiddeld voor 76 procent bezet. Deze bezettingsgraad was nagenoeg gelijk aan januari en februari 2019. In maart 2020 nam de bezettingsgraad af naar 57 procent en in april van dit jaar daalde deze naar 29 procent. De lichte toename van het aantal passagiers in mei 2020, gecombineerd met een lichte stijging van het aantal vluchten, zorgde ook voor een iets hogere bezetting van de vliegtuigstoelen.
maand | 2019 (%) | 2020 (%) |
---|---|---|
januari | 75,8 | 75,7 |
februari | 78,8 | 76,3 |
maart | 80,4 | 56,5 |
april | 82,4 | 29,0 |
mei | 80,9 | 36,5 |
Sterke afname aantal vliegtuigbewegingen op kleine luchthavens
Naast de vijf nationale luchthavens kent Nederland elf kleine vliegvelden. Op deze luchthavens vinden voornamelijk niet-commerciële vluchten plaats, waaronder lesvluchten en privé-vluchten. In het eerste kwartaal van 2020 is het totaal aantal vliegtuigbewegingen op deze luchthavens ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019, met 17,8 procent afgenomen tot ruim 52 duizend.
De meeste kleine vliegvelden zijn sterk afhankelijk van goed weer. In de eerste twee maanden van dit jaar hadden deze vliegvelden vaak te maken met regen, wind en slecht zicht. Het weer in februari 2019 was uitzonderlijk goed, zodat er toen meer gevlogen kon worden. Vanaf half maart werden alle kleine vliegvelden gesloten vanwege maatregelen tegen het coronavirus.
Op Lelystad Airport, de grootste onder de kleine luchthavens met ruim 34 procent van alle vluchten, daalde het aantal vliegtuigbewegingen met 10,9 procent tot 17,8 duizend in het eerste kwartaal van 2020. Teuge International Airport in Gelderland, de tweede luchthaven onder de kleine vliegvelden, is het enige vliegveld waar in het eerste kwartaal van 2020 het aantal vluchten steeg tot 8,5 duizend vliegtuigbewegingen, dat is 17,8 procent meer ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019.
luchthaven | verandering (% verandering t.o.v. een jaar geleden) |
---|---|
Teuge | 17,8 |
Budel | -6,2 |
Lelystad | -10,9 |
Texel | -24,0 |
Drachten | -27,8 |
Hilversum | -28,8 |
Breda/Seppe | -38,2 |
Oostwold | -39,3 |
Hoogeveen | -43,4 |
Midden-Zeeland | -44,3 |
Ameland | -67,7 |
Bronnen
- StatLine - Luchtvaart; maandcijfers Nederlandse luchthavens van nationaal belang
- StatLine - Luchtvaart; vliegtuigbewegingen op kleine luchthavens
- Kwartaalmonitor - Luchtvaart, 1e kwartaal 2020