Nederlanders besteedden 1,9 miljard euro bij Europese webwinkels in 2019

© Hollandse Hoogte / Westend61 GmbH
In 2019 besteedden Nederlandse consumenten 1,9 miljard euro bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 19,3 procent meer dan in 2018, toen 1,6 miljard euro besteed werd. In het vierde kwartaal van 2019 ging het om 553 miljoen euro, waarmee de omzet van Europese webwinkels op kwartaalbasis een recordniveau bereikte. De verkopen van Nederlandse webwinkels stegen in het vierde kwartaal van 2019 minder hard dan bij Europese webshops. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.
Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online-aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven in de Europese Unie die buiten Nederland zijn gevestigd. De cijfers zijn exclusief btw en berekend volgens een experimentele methode. Omdat deze methode nog in ontwikkeling is, zijn de cijfers voorlopig.


Omzet Nederlandse webwinkels bijna 16 procent hoger in vierde kwartaal 2019

De verkopen van in Nederland gevestigde webwinkels waren in het vierde kwartaal van 2019 15,7 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In heel 2019 werd 17 procent meer online verkocht. Bij de Nederlandse internetverkopers kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en multichannelers, bedrijven die zowel via winkels als online verkopen. De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het vierde kwartaal van 2019 14,3 procent hoger dan een jaar eerder (heel 2019: 14,1 procent hoger). Bij de Nederlandse multichannelers was de online-omzet in deze periode 17,7 procent hoger (heel 2019: 21,3 procent hoger).

Internetverkopen detailhandel (excl. tankstations en apotheken)
JaarKwartaalDetailhandel (% verandering t.o.v. een jaar eerder)Multichannelers (zwaartepunt niet online) (% verandering t.o.v. een jaar eerder)Postorderbedrijven, webwinkels (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
20151e kwartaal17,822,914,8
20152e kwartaal19,520,618,8
20153e kwartaal24,923,026,0
20154e kwartaal25,121,527,4
20161e kwartaal24,016,728,6
20162e kwartaal21,216,923,9
20163e kwartaal16,011,118,9
20164e kwartaal19,820,319,5
20171e kwartaal16,117,515,3
20172e kwartaal20,625,617,7
20173e kwartaal21,124,219,5
20174e kwartaal21,321,621,1
20181e kwartaal21,125,618,4
20182e kwartaal18,025,413,4
20183e kwartaal17,728,711,7
20184e kwartaal15,625,89,6
2019*1e kwartaal16,623,612,3
2019*2e kwartaal18,423,314,9
2019*3e kwartaal17,621,814,9
2019*4e kwartaal15,717,714,3
*voorlopige cijfers

Omzetaandeel Europese webwinkels beperkt

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2019 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. De totaalomzet van de detailhandel in Nederland was in 2019 3,3 procent hoger dan in 2018.

Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels hebben vaak in meerdere talen consumenteninformatie beschikbaar en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.