Detailhandel zet 3,9 procent meer om in vierde kwartaal 2019

© CBS / Nikki van Toorn
De omzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2019 3,9 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume was 2,8 procent groter. De foodsector zette 1,3 procent meer om en de non-foodsector 3,6 procent. De woongerelateerde branches waren niet alleen in het vierde kwartaal, maar in het hele jaar 2019 de toonaangevende non-food branches. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.

Vanaf 2014 was de omzet van de detailhandel elk kwartaal hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In heel 2019 zette de detailhandel 3,4 procent meer om dan in 2018.

Omzet detailhandel1) (koopdaggecorrigeerd)
JaarKwartaalOmzet (% verandering t.o.v. een jaar eerder)Volume (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
20131e kwartaal-3,7-5,0
20132e kwartaal-1,5-3,0
20133e kwartaal-2,3-3,5
20134e kwartaal-1,0-1,2
20141e kwartaal1,51,7
20142e kwartaal0,91,7
20143e kwartaal0,41,5
20144e kwartaal2,22,8
20151e kwartaal1,73,1
20152e kwartaal2,42,9
20153e kwartaal3,02,6
20154e kwartaal2,11,6
20161e kwartaal1,70,6
20162e kwartaal1,91,0
20163e kwartaal1,81,3
20164e kwartaal4,13,5
20171e kwartaal4,23,2
20172e kwartaal4,23,9
20173e kwartaal4,93,9
20174e kwartaal3,62,6
20181e kwartaal2,82,4
20182e kwartaal4,13,9
20183e kwartaal3,12,9
20184e kwartaal3,42,5
20191e kwartaal3,42,6
20192e kwartaal2,72,4
20193e kwartaal3,72,1
20194e kwartaal3,92,8
1)excl. apotheken en tankstations

Omzet foodsector vooral gedrukt door speciaalzaken

In de foodsector was de omzet in het vierde kwartaal van 2019 1,3 procent hoger. In volume was er nauwelijks verschil met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet van foodspeciaalzaken zoals slagerijen, groentezaken, kaaswinkels en slijterijen bleef nagenoeg gelijk. Het volume kromp wel met 1,7 procent. Supermarkten daarentegen zagen én de omzet (1,6 procent) én het volume (0,2 procent) groeien in het vierde kwartaal.

Sterke omzetgroei woongerelateerde branches

In de non-foodsector werd in het vierde kwartaal van 2019 3,6 procent meer omgezet dan in dezelfde periode in 2018. Dit is de op één na sterkste toename sinds het derde kwartaal van 2007. Alleen in het derde kwartaal van 2017 was het percentage hoger (5,1). De toonaangevende branches in 2019 zijn de meubelwinkels en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren. In het vierde kwartaal zetten deze branches ruim 6 procent meer om. Ook de drogisterijen (4,0 procent), de winkels in consumentenelektronica en witgoed (2,1 procent) en de kledingwinkels (1,5 procent) hadden een hogere omzet in het vierde kwartaal. Winkels in schoenen en lederwaren (-1,1 procent) en winkels in recreatieartikelen (-4,5 procent) zetten minder om.

Omzet detailhandel1) (koopdaggecorrigeerd), 4e kwartaal 2019
BrancheOmzet (% verandering t.o.v. een jaar eerder)Volume (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
Detailhandel3,92,8
Winkels in voeding en genotmiddelen 1,30,0
Supermarkten1,60,2
Voedingspeciaalzaken0,0-1,7
Winkels in non-foodartikelen3,62,7
Consumentenelektronica, witgoed2,12,3
Overige huishoudwaren5,14,9
Doe-het-zelfwinkels, keukens, vloeren6,25,9
Bouwmarkten2,52,0
Overige huishoudartikelen4,24,0
Meubels en woninginrichting6,46,2
Recreatie-artikelen-4,5-5,1
Kledingwinkels1,5-0,1
Winkels in schoenen en lederwaren-1,10,5
Drogisterijen4,01,5
1)excl. apotheken en tankstations

Internetverkopen nemen minder sterk toe

De internetomzet was in het vierde kwartaal 14,7 procent hoger. Dat is de laagste groei sinds het derde kwartaal van 2014 (8,8 procent). Bij de internetomzet kan onderscheid worden gemaakt tussen pure internetverkopers en de multichannelers. Voor deze laatste bedrijven is de verkoop via internet een nevenactiviteit, naast de verkoop in fysieke winkels. De internetomzet van de multichannelers was in het vierde kwartaal 17,0 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de pure internetverkopers (postorderbedrijven en webwinkels) was de omzet 13,2 procent hoger.

Omzet internetverkopen detailhandel1)
JaarKwartaalDetailhandel (% verandering t.o.v. een jaar eerder)Postorderbedrijven, webwinkels (% verandering t.o.v. een jaar eerder)Multichannelers (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
20141e kwartaal9,55,616,8
20142e kwartaal13,69,121,9
20143e kwartaal8,84,816,4
20144e kwartaal15,013,317,7
20151e kwartaal17,814,822,9
20152e kwartaal19,518,820,6
20153e kwartaal24,926,023,0
20154e kwartaal25,127,421,5
20161e kwartaal24,028,616,7
20162e kwartaal21,223,916,9
20163e kwartaal16,018,911,1
20164e kwartaal19,819,520,3
20171e kwartaal16,115,317,5
20172e kwartaal20,617,725,6
20173e kwartaal21,119,524,2
20174e kwartaal21,321,121,6
20181e kwartaal21,118,425,6
20182e kwartaal18,013,425,4
20183e kwartaal17,711,728,7
20184e kwartaal15,69,625,8
20191e kwartaal16,612,223,6
20192e kwartaal18,214,723,2
20193e kwartaal17,514,921,7
20194e kwartaal14,713,217,0
1)excl. apotheken en tankstations

Ondernemersvertrouwen detailhandel lager

Het vertrouwen van detailhandelaren was aan het begin van het eerste kwartaal van 2020 lager dan aan het begin van het vierde kwartaal 2019. De vertrouwensindicator daalde in deze periode van 12,9 naar 5,7. Deze daling komt door de lagere omzetverwachtingen.

Ondernemersvertrouwen detailhandel
JaarKwartaalOndernemersvertrouwen
20141e kwartaal-4,0
20142e kwartaal3,4
20143e kwartaal5,9
20144e kwartaal7,1
20151e kwartaal2,5
20152e kwartaal9,0
20153e kwartaal7,7
20154e kwartaal7,4
20161e kwartaal9,0
20162e kwartaal3,2
20163e kwartaal7,5
20164e kwartaal9,0
20171e kwartaal12,0
20172e kwartaal9,0
20173e kwartaal15,1
20174e kwartaal14,7
20181e kwartaal14,8
20182e kwartaal2,4
20183e kwartaal8,6
20184e kwartaal12,6
20191e kwartaal4,9
20192e kwartaal10,9
20193e kwartaal7,6
20194e kwartaal12,9
20201e kwartaal5,7


Het percentage detailhandelsbedrijven dat last heeft van een tekort aan personeel nam af van 16,4 procent begin vierde kwartaal 2019 tot 14,9 procent aan het begin van het eerste kwartaal van 2020.

Het aantal faillissementen in de detailhandel nam iets af. Er gingen in het vierde kwartaal van 2019 89 detailhandelsbedrijven failliet, 10 minder dan in het derde kwartaal.