Consumentenvertrouwen verandert nauwelijks
Met -3 ligt het consumentenvertrouwen in januari boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-4). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).
jaar | maand | saldo (gemiddelde van de deelvragen) | (gemiddelde van de deelvragen) | (gemiddelde van de deelvragen)_4 |
---|---|---|---|---|
2016 | februari | 6 | ||
2016 | maart | 2 | ||
2016 | april | 6 | ||
2016 | mei | 7 | ||
2016 | juni | 11 | ||
2016 | juli | 9 | ||
2016 | augustus | 9 | ||
2016 | september | 12 | ||
2016 | oktober | 17 | ||
2016 | november | 20 | ||
2016 | december | 21 | ||
2017 | januari | 21 | ||
2017 | februari | 22 | ||
2017 | maart | 24 | ||
2017 | april | 26 | ||
2017 | mei | 23 | ||
2017 | juni | 23 | ||
2017 | juli | 25 | ||
2017 | augustus | 26 | ||
2017 | september | 23 | ||
2017 | oktober | 23 | ||
2017 | november | 22 | ||
2017 | december | 25 | ||
2018 | januari | 24 | ||
2018 | februari | 23 | ||
2018 | maart | 24 | ||
2018 | april | 25 | ||
2018 | mei | 23 | ||
2018 | juni | 23 | ||
2018 | juli | 23 | ||
2018 | augustus | 21 | ||
2018 | september | 19 | ||
2018 | oktober | 15 | ||
2018 | november | 13 | ||
2018 | december | 9 | ||
2019 | januari | 1 | ||
2019 | februari | -2 | ||
2019 | maart | -4 | ||
2019 | april | -3 | ||
2019 | mei | -3 | ||
2019 | juni | 0 | ||
2019 | juli | 2 | ||
2019 | augustus | 0 | ||
2019 | september | -2 | ||
2019 | oktober | -1 | ||
2019 | november | -2 | ||
2019 | december | -2 | ||
2020 | januari | -3 |
Koopbereid en oordeel over economisch klimaat nagenoeg hetzelfde
De koopbereidheid is nauwelijks veranderd. Deze deelindicator gaat van 1 in december naar 0 in januari. Het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden verslechtert, terwijl het oordeel over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden niet verandert. Consumenten vinden verder de tijd voor het doen van grote aankopen iets minder gunstig.
Ook het oordeel over de economie is nagenoeg hetzelfde. De deelindicator Economisch klimaat gaat van -8 naar -7. Dat komt doordat consumenten een fractie minder negatief zijn over de economie in de komende twaalf maanden.
Bronnen
- StatLine - Consumentenvertrouwen
Relevante links
- Korte onderzoeksbeschrijving - Consumenten Conjunctuuronderzoek
- Dossier - Conjunctuur