Nederlandse exporteurs vaker geconfronteerd met regels
gewogen gemiddeld tarief (%) | |
---|---|
1988 | 4,79 |
1989 | 6,23 |
1990 | 6,82 |
1991 | 6,14 |
1992 | 7,17 |
1993 | 7,42 |
1994 | 8,57 |
1995 | 6,44 |
1996 | 6,15 |
1997 | 5,42 |
1998 | 5,22 |
1999 | 5,21 |
2000 | 4,96 |
2001 | 5,38 |
2002 | 4,56 |
2003 | 4,57 |
2004 | 3,72 |
2005 | 3,5 |
2006 | 3,16 |
2007 | 3,38 |
2008 | 3,31 |
2009 | 3,2 |
2010 | 3,3 |
2011 | 3,53 |
2012 | 2,89 |
2013 | 3,04 |
2014 | 2,87 |
2015 | 3,06 |
2016 | 2,98 |
2017 | 2,59 |
Bron: Wereldbank. |
Regels voor exportproducten toegenomen
Een ander instrument van het handelsbeleid zijn de zogenoemde niet-tarifaire maatregelen. Nederlandse bedrijven krijgen steeds meer te maken met deze regels, die middels quota, prijscontroles of productspecifieke maatregelen eisen stellen aan kwaliteit, veiligheid en milieubescherming. Daarnaast zijn er niet-productspecifieke maatregelen, zoals regels over intellectueel eigendom of lokale inhoudseisen. De regels kunnen mogelijk een economisch effect hebben op de internationale handel via veranderde hoeveelheden of prijzen. De hoeveelheid regels neemt al jarenlang toe, en inmiddels is al 37 procent van alle Nederlandse export onderhevig aan sanitaire en fytosanitaire maatregelen. Deze hebben voornamelijk betrekking op voedselveiligheid. De technische voorschriften, die zich vooral richten op natuurbescherming en het verhogen van de kwaliteit van geïmporteerde processen en producten, zijn zelfs in 95 procent van alle export aanwezig.
Sanitaire en fytosanitaire maatregelen (Aantal niet-tarifaire maatregelen) | Technische handelsbarrières (Aantal niet-tarifaire maatregelen) | |
---|---|---|
2007 | 847 | 1020 |
2008 | 886 | 1235 |
2009 | 737 | 1351 |
2010 | 1051 | 1266 |
2011 | 1005 | 1140 |
2012 | 858 | 1479 |
2013 | 927 | 1536 |
2014 | 1151 | 1428 |
2015 | 1264 | 1222 |
2016 | 1028 | 1443 |
2017 | 1096 | 1734 |
2018 | 1316 | 2039 |
Bron: Wereldhandelsorganisatie I-TIP database |
Exportregels kunnen kwaliteit producten bevorderen
Onder de regels van de Wereldhandelsorganisatie mogen landen hun bedrijven niet beschermen tegen buitenlandse concurrentie. Landen kunnen niet-tarifaire maatregelen echter zowel gebruiken om de kwaliteit en veiligheid van de internationale handel te waarborgen als om bedrijven te beschermen tegen de concurrentie van buitenlandse bedrijven.
Het CBS heeft onderzocht hoe de regels verband houden met productkwaliteit. Op basis van beschrijvende analyse van een drietal producten blijkt dat meer maatregelen samengaan met een betere kwaliteit, waarbij de prijs per eenheid gebruikt is als een grove indicator voor de kwaliteit. Naast de kwaliteit van de exportproducten kunnen de maatregelen ook de handel bevorderen. De productvereisten maken de kwaliteit van het product zichtbaar en vergroten daarmee het vertrouwen van consumenten. Dit kan de vraag naar het kwaliteitsproduct verhogen.
Als er in het bestemmingsland regels van toepassing zijn op een product, is de prijs per eenheid hoger dan wanneer die regels er niet zijn. Hoe meer regels er gelden voor een bepaald product, hoe hoger de prijs is die Nederlandse exporteurs ervoor rekenen.
Bronnen
Relevante links
- Nieuwsbericht - Kwaliteit Nederlandse export in internationale top 5