Recordomzet Europese webwinkels in Nederland

© Hollandse Hoogte / Westend61 GmbH
In het tweede kwartaal van 2019 gaven Nederlandse consumenten bijna een half miljard euro uit bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is meer dan ooit tevoren. De uitgaven bij Europese webwinkels waren bijna 19 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2018. De internetverkopen van Nederlandse webwinkels waren in deze periode ruim 18 procent hoger dan een jaar eerder. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.
Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online-aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven in de Europese Unie die buiten Nederland zijn gevestigd. De cijfers zijn exclusief btw en berekend volgens een experimentele methode. Omdat deze methode nog in ontwikkeling is, zijn de cijfers voorlopig.


Internetverkopen van Nederlandse webwinkels 18 procent hoger

De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels waren in het tweede kwartaal van 2019 ruim 18 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij de Nederlandse internetverkopers kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en ‘multichannelers’, bedrijven die zowel via winkels als online verkopen. De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het tweede kwartaal van 2019 bijna 15 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de Nederlandse multichannelers was de online-omzet ruim 23 procent hoger. De totale omzet van de detailhandel in Nederland was in het tweede kwartaal 2,7 procent hoger dan een jaar eerder.

Internetverkopen detailhandel (excl. tankstations en apotheken)
JaarKwartaalInternetverkopen detailhandel (% verandering t.o.v. een jaar eerder)Multi-channel (zwaartepunt niet online) (% verandering t.o.v. een jaar eerder)Postorderbedrijven, webwinkels (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
20141e kwartaal9,516,85,6
20142e kwartaal13,621,99,1
20143e kwartaal8,816,44,8
20144e kwartaal15,017,713,3
20151e kwartaal17,822,914,8
20152e kwartaal19,520,618,8
20153e kwartaal24,923,026,0
20154e kwartaal25,121,527,4
20161e kwartaal24,016,728,6
20162e kwartaal21,216,923,9
20163e kwartaal16,011,118,9
20164e kwartaal19,820,319,5
20171e kwartaal16,117,515,3
20172e kwartaal20,625,617,7
20173e kwartaal21,124,219,5
20174e kwartaal21,321,621,1
20181e kwartaal21,125,618,4
20182e kwartaal18,025,413,4
20183e kwartaal17,728,711,7
20184e kwartaal15,625,89,6
2019*1e kwartaal16,623,612,2
2019*2e kwartaal18,223,214,7
*voorlopige cijfers

Omzetaandeel Europese webwinkels beperkt

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.