Vertrouwen consument verbetert
Met 0 ligt het consumentenvertrouwen in juni boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-4). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).
jaar | maand | saldo (gemiddelde van de deelvragen) |
---|---|---|
2015 | juli | 13 |
2015 | augustus | 13 |
2015 | september | 11 |
2015 | oktober | 12 |
2015 | november | 14 |
2015 | december | 13 |
2016 | januari | 11 |
2016 | februari | 6 |
2016 | maart | 2 |
2016 | april | 6 |
2016 | mei | 7 |
2016 | juni | 11 |
2016 | juli | 9 |
2016 | augustus | 9 |
2016 | september | 12 |
2016 | oktober | 17 |
2016 | november | 20 |
2016 | december | 21 |
2017 | januari | 21 |
2017 | februari | 22 |
2017 | maart | 24 |
2017 | april | 26 |
2017 | mei | 23 |
2017 | juni | 23 |
2017 | juli | 25 |
2017 | augustus | 26 |
2017 | september | 23 |
2017 | oktober | 23 |
2017 | november | 22 |
2017 | december | 25 |
2018 | januari | 24 |
2018 | februari | 23 |
2018 | maart | 24 |
2018 | april | 25 |
2018 | mei | 23 |
2018 | juni | 23 |
2018 | juli | 23 |
2018 | augustus | 21 |
2018 | september | 19 |
2018 | oktober | 15 |
2018 | november | 13 |
2018 | december | 9 |
2019 | januari | 1 |
2019 | februari | -2 |
2019 | maart | -4 |
2019 | april | -3 |
2019 | mei | -3 |
2019 | juni | 0 |
Positiever over economisch klimaat, koopbereidheid minder negatief
De deelindicator Economisch klimaat verbetert in juni. Deze deelindicator komt uit op 2, tegen -2 in mei. Consumenten oordelen in juni minder negatief over de economie in de komende twaalf maanden en positiever over de economie in de afgelopen twaalf maanden.
De koopbereidheid neemt ook iets toe in juni. Deze deelindicator staat op -2, tegen -3 in mei. Het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in zowel de komende twaalf maanden als in de afgelopen twaalf maanden verbetert. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen gunstiger.
Bronnen
- StatLine - Consumentenvertrouwen
Relevante links
- Korte onderzoeksbeschrijving - Consumenten Conjunctuuronderzoek
- Dossier - Conjunctuur