Detailhandel zet ruim 2 procent meer om in april
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in april. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 4,7 procent hoger dan in april 2018.
maand | mutatie (%-verandering t.o.v. jaar eerder) | |
---|---|---|
2014 | januari | 1 |
2014 | februari | 1,6 |
2014 | maart | 2 |
2014 | april | 1,9 |
2014 | mei | 0,1 |
2014 | juni | 0,7 |
2014 | juli | 0 |
2014 | augustus | 2,6 |
2014 | september | -1,3 |
2014 | oktober | 2 |
2014 | november | 2,9 |
2014 | december | 1,8 |
2015 | januari | 1,4 |
2015 | februari | 2,4 |
2015 | maart | 1,4 |
2015 | april | 1,6 |
2015 | mei | 1,4 |
2015 | juni | 4 |
2015 | juli | 2,9 |
2015 | augustus | 1 |
2015 | september | 5 |
2015 | oktober | 2,4 |
2015 | november | 1,1 |
2015 | december | 2,8 |
2016 | januari | 1,5 |
2016 | februari | 2,2 |
2016 | maart | 1,5 |
2016 | april | 0,8 |
2016 | mei | 3,5 |
2016 | juni | 1,4 |
2016 | juli | 2,8 |
2016 | augustus | 2,1 |
2016 | september | 0,4 |
2016 | oktober | 5,2 |
2016 | november | 5 |
2016 | december | 2,3 |
2017 | januari | 5 |
2017 | februari | 2,9 |
2017 | maart | 4,6 |
2017 | april | 4,3 |
2017 | mei | 3,8 |
2017 | juni | 4,5 |
2017 | juli | 4,5 |
2017 | augustus | 4,5 |
2017 | september | 5,8 |
2017 | oktober | 1,5 |
2017 | november | 5,4 |
2017 | december | 3,7 |
2018 | januari | 3,6 |
2018 | februari | 3 |
2018 | maart | 1,7 |
2018 | april | 5,7 |
2018 | mei | 3,7 |
2018 | juni | 3,2 |
2018 | juli | 3,8 |
2018 | augustus | 3,5 |
2018 | september | 1,9 |
2018 | oktober | 3,4 |
2018 | november | 4,2 |
2018 | december | 2,6 |
2019 | januari | 1,8 |
2019 | februari | 4,3 |
2019 | maart | 4,1 |
2019 | april | 2,3 |
*exclusief tankstations en apotheken |
Bijna 2 procent meer omzet voor non-foodwinkels
De omzet van de winkels in non-food groeide in april met 1,6 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 2 procent hoger dan een jaar eerder.
De winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseerden in april de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de drogisterijen was hoger dan een jaar eerder.
De winkels in recreatie-artikelen, de winkels in kleding en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in april minder omgezet.
Omzet winkels in voedingsmiddelen nagenoeg gelijk
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in april 0,2 procent meer omgezet dan in april 2018. De omzetgroei van de supermarkten was bijna 1 procent. De omzet van de speciaalzaken kromp met ruim 3 procent. Het verkoopvolume was zowel bij de supermarkten als bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.
April 2019 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder) | Maart 2019 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder) | |
---|---|---|
Totaal food | 0,2 | 3,6 |
Supermarkten | 0,7 | 4,2 |
Speciaalzaken | -3,3 | -0,5 |
Totaal non-food | 1,6 | 2,6 |
Meubels en woninginrichting | 7 | 5 |
Consumentenelektronica en witgoed | 4,6 | 0,5 |
Doe-het-zelf, keukens, vloeren | 3,4 | 8 |
Drogisterijen | 1,1 | 0,7 |
Recreatie-artikelen | -0,4 | 4,2 |
Kleding | -2,2 | -0,4 |
Schoenen en lederwaren | -4,8 | 3,9 |
* exclusief tankstations en apotheken |
Online omzet bijna 16 procent hoger
De online omzet was in april 15,9 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 12,8 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 20,3 procent.
Bronnen
- StatLine - Detailhandel; omzet, koopdag- en seizoencorrectie
- StatLine - Detailhandel; omzetontwikkeling internetverkopen
Relevante links
- Toelichting - Omzet detailhandel
- Dossier - Conjunctuur