Detailhandel zet ruim 4 procent meer om in maart

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© ANP
De detailhandel heeft in maart 4,4 procent meer omgezet dan in maart 2018, meldt het CBS. Het verkoopvolume lag 3,6 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 16,7 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in maart. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 1,1 procent hoger dan in maart 2018.

Omzet detailhandel* (koopdaggecorrigeerd)
 maand%-verandering (%-verandering t.o.v. jaar eerder)
2014januari1,0
2014februari1,6
2014maart2,0
2014april1,9
2014mei0,1
2014juni0,7
2014juli0,0
2014augustus2,6
2014september-1,3
2014oktober2
2014november2,9
2014december1,8
2015januari1,4
2015februari2,4
2015maart1,4
2015april1,6
2015mei1,4
2015juni4,0
2015juli2,9
2015augustus1,0
2015september5,0
2015oktober2,4
2015november1,1
2015december2,8
2016januari1,5
2016februari2,2
2016maart1,5
2016april0,8
2016mei3,5
2016juni1,4
2016juli2,8
2016augustus2,1
2016september0,4
2016oktober5,2
2016november5
2016december2,3
2017januari5,0
2017februari2,9
2017maart4,6
2017april4,3
2017mei3,8
2017juni4,5
2017juli4,5
2017augustus4,5
2017september5,8
2017oktober1,5
2017november5,4
2017december3,7
2018januari3,7
2018februari3,0
2018maart1,5
2018april5,8
2018mei3,7
2018juni3,1
2018juli3,9
2018augustus3,5
2018september1,9
2018oktober3,4
2018november4,3
2018december2,6
2019januari1,8
2019februari4,3
2019maart4,4
*exclusief tankstations en apotheken

Omzet non-foodwinkels bijna 3 procent hoger

De omzet van de winkels in non-food groeide in maart met 2,6 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,9 procent hoger dan een jaar eerder.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden in maart de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en van de drogisterijen was hoger dan een jaar eerder. De omzet van de kledingwinkels bleef nagenoeg gelijk.

Winkels in voedingsmiddelen zetten ruim 4 procent meer om

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in maart 4,1 procent meer omgezet dan in maart 2018. Het verkoopvolume groeide met 3,2 procent. De omzetgroei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten. De omzet van de speciaalzaken kromp. Ook het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.

Omzet deelbranches detailhandel* (koopdaggecorrigeerd)
 Februari 2019 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)Maart 2019 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)
Totaal food1,34,1
Supermarkten1,54,7
Speciaalzaken-0,4-0,3
Totaal non-food5,52,6
Doe-het-zelf, keukens, vloeren9,67,8
Schoenen en lederwaren5,86,0
Meubels en woninginrichting6,65,1
Recreatie-artikelen1,63,6
Consumentenelektronica en witgoed2,81,1
Drogisterijen1,90,7
Kleding4,2-0,4
* exclusief tankstations en apotheken

Online omzet bijna 17 procent hoger

De online omzet was in maart 16,7 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 13,7 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 21,6 procent.

De omzet detailhandel is de opbrengst uit verkoop van goederen en diensten aan derden, exclusief btw. De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.