Opnieuw meer passagiers nationale luchthavens
Amsterdam Schiphol en de overige nationale luchthavens verwerkten in het vierde kwartaal van 2018 18,8 miljoen passagiers, 4,1 procent meer dan in hetzelfde kwartaal in 2017. Net als in het vorige kwartaal waren de cijfers positief voor alle vijf de nationale luchthavens. Over heel 2018 steeg het totaal aantal passagiers met 4,5 procent.
Amsterdam Schiphol groeide in 2018 met 3,7 procent in vergelijking met 2017. In Eindhoven lag het aantal passagiers 9,4 procent hoger dan in 2017. Rotterdam The Hague kreeg 10,1 procent meer passagiers te verwerken. De relatief kleine luchthavens Groningen Eelde en Maastricht Aachen telden in dezelfde periode respectievelijk 13,3 en 64,1 procent meer passagiers.
Jaar | Kwartaal | Ontwikkeling (% verandering t.o.v. jaar eerder) |
---|---|---|
2014 | 1e kwartaal | 5,4 |
2014 | 2e kwartaal | 4,6 |
2014 | 3e kwartaal | 4,5 |
2014 | 4e kwartaal | 5,7 |
2015 | 1e kwartaal | 4,1 |
2015 | 2e kwartaal | 6,2 |
2015 | 3e kwartaal | 6,4 |
2015 | 4e kwartaal | 7,2 |
2016 | 1e kwartaal | 12,2 |
2016 | 2e kwartaal | 6,3 |
2016 | 3e kwartaal | 7,6 |
2016 | 4e kwartaal | 10,0 |
2017 | 1e kwartaal | 9,0 |
2017 | 2e kwartaal | 10,7 |
2017 | 3e kwartaal | 6,8 |
2017 | 4e kwartaal | 7,4 |
2018 | 1e kwartaal | 8,2 |
2018 | 2e kwartaal | 4,0 |
2018 | 3e kwartaal | 2,6 |
2018 | 4e kwartaal | 4,1 |
Aantal passagiers Schiphol groeit minder
In het vierde kwartaal verwerkte Schiphol 17 miljoen passagiers. Dit was 3,5 procent meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Al sinds het derde kwartaal van 2010 groeit het aantal aangekomen en vertrokken passagiers op Schiphol. Sinds het tweede kwartaal van 2018 vlakt deze groei echter af.
De verminderde groei van het aantal aangekomen en vertrokken passagiers heeft te maken met de wettelijke bovengrens van het aantal vliegtuigbewegingen binnen het handelsverkeer, maximaal 500 duizend per jaar tot 2020. In 2018 steeg het aantal vliegtuigbewegingen (starts en landingen) met een half procent tot ruim 499 duizend bewegingen.
Jaar | Kwartaal | Ontwikkeling (% verandering t.o.v. jaar eerder) |
---|---|---|
2014 | 1e kwartaal | 3,5 |
2014 | 2e kwartaal | 1,8 |
2014 | 3e kwartaal | 3,0 |
2014 | 4e kwartaal | 3,3 |
2015 | 1e kwartaal | 2,2 |
2015 | 2e kwartaal | 3,2 |
2015 | 3e kwartaal | 2,6 |
2015 | 4e kwartaal | 3,3 |
2016 | 1e kwartaal | 6,6 |
2016 | 2e kwartaal | 6,5 |
2016 | 3e kwartaal | 7,5 |
2016 | 4e kwartaal | 6,1 |
2017 | 1e kwartaal | 5,0 |
2017 | 2e kwartaal | 4,1 |
2017 | 3e kwartaal | 2,4 |
2017 | 4e kwartaal | 3,0 |
2018 | 1e kwartaal | 3,6 |
2018 | 2e kwartaal | -0,8 |
2018 | 3e kwartaal | -1,4 |
2018 | 4e kwartaal | 2,0 |
75 procent meer passagiers op Maastricht Aachen
De relatief kleine luchthaven Maastricht Aachen liet in het vierde kwartaal van 2018 met 74,7 procent de grootste groei zien. Hiermee kwam deze luchthaven dat kwartaal uit op 45 duizend reizigers. Op luchthaven Eindhoven, de tweede luchthaven van Nederland, stijgt het aantal passagiers al sinds het derde kwartaal van 2009 elk kwartaal, met uitzondering van het tweede kwartaal in 2016, toen er werkzaamheden aan de start- en landingsbaan plaatsvonden. In het vierde kwartaal van 2018 vlogen ruim 1,4 miljoen passagiers via Eindhoven, 7,8 procent meer dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Via Rotterdam The Hague en Groningen Eelde vlogen respectievelijk 340 duizend (+ 12,1 procent) en 50 duizend reizigers (+ 18,9 procent).
Luchthaven | Ontwikkeling aantal passagiers (% verandering t.o.v. een jaar eerder) |
---|---|
Maastricht Aachen | 74,7 |
Groningen Eelde | 18,9 |
Rotterdam The Hague | 12,1 |
Eindhoven | 7,8 |
Minder vrachtvervoer op Schiphol, meer op Maastricht
De hoeveelheid verwerkte vracht op de Nederlandse luchthavens (alleen op Amsterdam Schiphol en Maastricht Aachen) steeg in het vierde kwartaal licht met 0,5 procent tot 475 duizend ton. Deze stijging kwam geheel voor rekening van Maastricht Aachen. Schiphol liet een daling zien van 1,2 procent. Op deze luchthaven werd in het vierde kwartaal van 2018 bijna 435 duizend ton vrachtvolume afgehandeld. Op Maastricht Aachen steeg de overslag met 23,9 procent tot bijna 41 duizend ton. Over heel 2018 daalde het vrachtvervoer met 0,3 procent.
Jaar | Kwartaal | Ontwikkeling hoeveelheid vracht (% verandering t.o.v. jaar eerder) |
---|---|---|
2014 | 1e kwartaal | 7,1 |
2014 | 2e kwartaal | 10,8 |
2014 | 3e kwartaal | 6,5 |
2014 | 4e kwartaal | 2,5 |
2015 | 1e kwartaal | -2,3 |
2015 | 2e kwartaal | -3,2 |
2015 | 3e kwartaal | -0,2 |
2015 | 4e kwartaal | 2,6 |
2016 | 1e kwartaal | 4,0 |
2016 | 2e kwartaal | 1,8 |
2016 | 3e kwartaal | 0,6 |
2016 | 4e kwartaal | 4,3 |
2017 | 1e kwartaal | 5,1 |
2017 | 2e kwartaal | 10,5 |
2017 | 3e kwartaal | 10,7 |
2017 | 4e kwartaal | 1,4 |
2018 | 1e kwartaal | 1,3 |
2018 | 2e kwartaal | -1,3 |
2018 | 3e kwartaal | -1,8 |
2018 | 4e kwartaal | 0,5 |
Bijna de helft van de luchtvracht van en naar Azië
De meeste vracht die Nederland binnenkomt of verlaat wordt vervoerd op intercontinentale vluchten. In het vierde kwartaal van 2018 bedroeg deze goederenstroom 397 duizend ton, 84 procent van de totale hoeveelheid luchtvracht. Ruim 222 duizend ton hiervan was afkomstig uit of bestemd voor landen in Azië. Hiervan stond China met ruim 88 duizend ton op nummer een.
Het vervoer van en naar Amerika bedroeg 130 duizend ton. Van de goederen die binnen Europa werden vervoerd, 78 duizend ton, was 79 procent afkomstig uit of bestemd voor niet-EU-landen. Van deze groep stond Rusland op nummer een met bijna 32 duizend ton.
Jaar | Kwartaal | Azië (1 000 ton) | Noord-Amerika (1 000 ton) | Midden- en Zuid-Amerika (1 000 ton) | Afrika (1 000 ton) | Europa (1 000 ton) |
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 1e kwartaal | 201,9 | 70,8 | 45,7 | 47,0 | 42,4 |
2014 | 2e kwartaal | 215,8 | 74,8 | 41,4 | 47,6 | 45,9 |
2014 | 3e kwartaal | 216,4 | 78,1 | 42,0 | 40,9 | 43,6 |
2014 | 4e kwartaal | 221,7 | 71,1 | 50,3 | 47,3 | 45,4 |
2015 | 1e kwartaal | 196,7 | 74,2 | 45,0 | 45,5 | 37,1 |
2015 | 2e kwartaal | 205,5 | 78,7 | 43,7 | 44,1 | 39,6 |
2015 | 3e kwartaal | 211,6 | 80,6 | 45,9 | 41,8 | 40,3 |
2015 | 4e kwartaal | 223,9 | 78,4 | 49,6 | 53,4 | 41,6 |
2016 | 1e kwartaal | 191,0 | 74,7 | 44,0 | 58,0 | 46,8 |
2016 | 2e kwartaal | 196,5 | 80,8 | 41,5 | 44,9 | 55,4 |
2016 | 3e kwartaal | 200,3 | 81,2 | 40,7 | 38,4 | 62,1 |
2016 | 4e kwartaal | 219,3 | 84,1 | 43,7 | 43,9 | 75,1 |
2017 | 1e kwartaal | 201,5 | 80,3 | 41,6 | 43,3 | 69,0 |
2017 | 2e kwartaal | 214,1 | 85,2 | 43,2 | 42,1 | 78,1 |
2017 | 3e kwartaal | 214,5 | 85,3 | 44,1 | 35,4 | 88,2 |
2017 | 4e kwartaal | 220,4 | 75,2 | 51,5 | 47,1 | 78,6 |
2018 | 1e kwartaal | 198,8 | 75,3 | 50,8 | 48,6 | 68,1 |
2018 | 2e kwartaal | 212,0 | 80,5 | 48,3 | 44,2 | 71,7 |
2018 | 3e kwartaal | 205,9 | 85,8 | 47,1 | 41,5 | 79,1 |
2018 | 4e kwartaal | 222,5 | 79,7 | 50,7 | 44,0 | 78,3 |
Omzetgroei voor luchtvaartmaatschappijen en dienstverlenende bedrijven
De omzet van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen steeg in het vierde kwartaal van 2018. In vergelijking met het vierde kwartaal van 2017 werd er 6 procent meer omgezet. Zowel in het passagiers- als in het goederenvervoer lag de omzet hoger. Over heel 2018 lieten de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen een omzetgroei van 5 procent zien.
Bij de dienstverlenende bedrijven voor de luchtvaartbranche (voornamelijk luchthavens, luchtverkeersleiding en afhandelaars) steeg de omzet in het vierde kwartaal met 7,8 procent vergeleken met dezelfde periode in 2017. Vooral de toename van het aantal reizigers dat gebruikmaakt van de luchthavens heeft hieraan bijgedragen. Over heel 2018 lieten deze bedrijven een omzetgroei van 4,7 procent zien.
Jaar | Kwartaal | Luchtvaartmaatschappijen (% verandering t.o.v. een jaar eerder) | Dienstverlening voor de luchtvaart (% verandering t.o.v. een jaar eerder) |
---|---|---|---|
2014 | 1e kwartaal | -2,1 | 1,0 |
2014 | 2e kwartaal | 0,5 | 4,0 |
2014 | 3e kwartaal | 0,2 | 5,0 |
2014 | 4e kwartaal | 1,3 | 3,6 |
2015 | 1e kwartaal | 0,7 | 5,5 |
2015 | 2e kwartaal | 2,0 | 2,8 |
2015 | 3e kwartaal | 3,9 | 3,4 |
2015 | 4e kwartaal | 3,5 | 7,8 |
2016 | 1e kwartaal | 1,7 | 6,0 |
2016 | 2e kwartaal | -3,2 | -0,7 |
2016 | 3e kwartaal | -3,3 | -1,0 |
2016 | 4e kwartaal | -3,7 | -0,3 |
2017 | 1e kwartaal | 3,6 | 2,0 |
2017 | 2e kwartaal | 5,3 | 2,3 |
2017 | 3e kwartaal | 1,2 | 2,1 |
2017 | 4e kwartaal | 5,5 | -1,3 |
2018 | 1e kwartaal | 5,3 | -1,0 |
2018 | 2e kwartaal | 4,3 | 5,7 |
2018 | 3e kwartaal | 4,5 | 5,6 |
2018 | 4e kwartaal | 6,0 | 7,8 |
Meer vliegbewegingen op kleine luchthavens
In het vierde kwartaal van 2018 is het aantal vliegbewegingen op de kleine luchthavens 36,8 procent hoger dan in het vierde kwartaal een jaar eerder, met 68,1 duizend bewegingen. Dit verschil komt voor rekening van de niet-commerciële vluchten (bijna 94 procent van alle vliegbewegingen op de kleine luchthavens). Deze vluchten namen in het vierde kwartaal toe met 39,1 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017. De niet-commerciële vluchten hebben geen winstoogmerk en bestaan voornamelijk uit les- en oefenvluchten (36,2 duizend) en privévluchten (22,7 duizend).
Er waren in het vierde kwartaal van 2018 9,7 procent meer commerciële vluchten op kleine luchthavens. Commerciële vluchten, vluchten met een winstoogmerk, bestonden in het vierde kwartaal van 2018 voor bijna 79 procent uit rondvluchten (3,4 duizend).
Jaar Kwartaal Les- en oefenvluchten ( x 1 000) Privé-vluchten ( x 1 000) Valschermvluchten ( x 1 000) Overige vluchten ( x 1 000) 2014 1e kwartaal 44,5 23,5 1,2 3,3 2014 2e kwartaal 50,9 34,5 6,2 6,6 2014 3e kwartaal 44,6 36,2 7,5 6,9 2014 4e kwartaal 30,7 22,6 2,1 3,0 2015 1e kwartaal 31,1 22,5 0,8 2,7 2015 2e kwartaal 42,8 39,3 6,0 5,9 2015 3e kwartaal 43,5 39,5 8,7 6,1 2015 4e kwartaal 30,4 22,5 2,2 3,1 2016 1e kwartaal 30,8 20,3 1,0 2,7 2016 2e kwartaal 39,8 36,0 6,0 6,3 2016 3e kwartaal 43,9 47,1 8,5 5,6 2016 4e kwartaal 28,2 24,3 1,9 2,7 2017 1e kwartaal 31,3 23,7 1,0 3,0 2017 2e kwartaal 42,1 39,7 5,7 6,5 2017 3e kwartaal 38,9 40,0 8,3 4,7 2017 4e kwartaal 24,7 17,5 1,4 2,3 2018 1e kwartaal 34,7 23,7 0,9 2,9 2018 2e kwartaal 49,6 40,4 5,8 6,8 2018 3e kwartaal 45,1 38,4 8,3 6,1 2018 4e kwartaal 36,2 22,7 1,9 3,1
Hoogeveen groeit het sterkst
In het vierde kwartaal van 2018 waren op alle kleine vliegvelden meer vliegbewegingen dan in het vierde kwartaal van 2017. Op het vliegveld van Hoogeveen groeide het aantal vliegbewegingen het sterkst met ruim 141 procent. Op vliegveld Hoogeveen vinden voornamelijk privévluchten plaats. Na Hoogeveen volgden Oostwold en Midden Zeeland met een groei van respectievelijk 82,1 en 68,6 procent.
Ook over heel 2018 groeide Hoogeveen ten opzichte van 2017 met ruim 35 procent van het aantal vliegbewegingen.
Luchthaven | Ontwikkeling t.o.v. jaar eerder (% verandering t.o.v. jaar eerder) |
---|---|
Hoogeveen | 141,3 |
Oostwold | 82,1 |
Midden-Zeeland | 68,6 |
Ameland | 59,0 |
Lelystad | 58,8 |
Budel | 33,1 |
Texel | 24,5 |
Teuge | 20,4 |
Hilversum | 19,2 |
Drachten | 11,8 |
Seppe | 6,8 |
7 procent meer vliegbewegingen van en naar Caribisch Nederland
In het vierde kwartaal van 2018 vlogen vliegtuigen 6 duizend keer van en naar de drie eilanden van Caribisch Nederland. Dit is 7 procent meer dan in het vierde kwartaal van 2017. Op Bonaire lag het aantal vluchten bijna 13 procent hoger, met 3,6 duizend bewegingen in het vierde kwartaal van 2018. Op Saba steeg het aantal met ruim 20 procent tot 770 bewegingen. Alleen op Sint Eustatius lag het aantal vliegtuigbewegingen in het vierde kwartaal bijna 9 procent lager, met 1,7 duizend bewegingen.
Over 2018 laten alle drie de eilanden van Caribisch Nederland een stijging zien. Op Bonaire, Sint Eustatius en Saba was het aantal vluchten respectievelijk 9, 11 en 12 procent hoger dan in 2017.
jaar | kwartaal | Bonaire (x 1 000) | Sint Eustatius (x 1 000) | Saba (x 1 000) |
---|---|---|---|---|
2014 | 1e kwartaal | 2,9 | 1,4 | 0,8 |
2014 | 2e kwartaal | 2,5 | 1,5 | 0,8 |
2014 | 3e kwartaal | 2,7 | 1,4 | 0,8 |
2014 | 4e kwartaal | 3,2 | 1,5 | 0,8 |
2015 | 1e kwartaal | 3,0 | 1,5 | 0,8 |
2015 | 2e kwartaal | 3,0 | 1,4 | 0,8 |
2015 | 3e kwartaal | 3,2 | 1,3 | 0,7 |
2015 | 4e kwartaal | 3,2 | 1,4 | 0,8 |
2016 | 1e kwartaal | 2,9 | 1,4 | 0,8 |
2016 | 2e kwartaal | 2,8 | 1,4 | 0,8 |
2016 | 3e kwartaal | 2,8 | 1,5 | 0,8 |
2016 | 4e kwartaal | 2,7 | 1,5 | 0,8 |
2017 | 1e kwartaal | 2,9 | 1,5 | 0,7 |
2017 | 2e kwartaal | 3,0 | 1,5 | 0,7 |
2017 | 3e kwartaal | 3,1 | 1,4 | 0,5 |
2017 | 4e kwartaal | 3,2 | 1,8 | 0,6 |
2018 | 1e kwartaal | 3,2 | 1,8 | 0,7 |
2018 | 2e kwartaal | 3,2 | 1,7 | 0,8 |
2018 | 3e kwartaal | 3,4 | 1,7 | 0,7 |
2018 | 4e kwartaal | 3,6 | 1,7 | 0,8 |
Meer passagiers voor Caribisch Nederland
Het aantal passagiers die van en naar Caribisch Nederland vlogen nam in het vierde kwartaal van 2018 toe. Bonaire kreeg 91,1 duizend reizigers te verwerken, 5,5 procent meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Op de kleinere eilanden Sint Eustatius en Saba was het aantal aankomende en vertrekkende passagiers respectievelijk 27,8 en 42,5 procent hoger. In het vierde kwartaal van 2017 kampten beide eilanden met de gevolgen van orkaan Irma.
De waarde van goederen die door de lucht werden vervoerd van en naar Caribisch Nederland bedroeg in het vierde kwartaal 8,5 miljoen Amerikaanse dollars. Dat is 19 procent meer dan in hetzelfde kwartaal in 2017.
jaar | Kwartaal | Aantal passagiers (x 1 000) |
---|---|---|
2014 | 1e kwartaal | 104 |
2014 | 2e kwartaal | 97 |
2014 | 3e kwartaal | 98 |
2014 | 4e kwartaal | 102 |
2015 | 1e kwartaal | 105 |
2015 | 2e kwartaal | 101 |
2015 | 3e kwartaal | 101 |
2015 | 4e kwartaal | 106 |
2016 | 1e kwartaal | 107 |
2016 | 2e kwartaal | 99 |
2016 | 3e kwartaal | 103 |
2016 | 4e kwartaal | 104 |
2017 | 1e kwartaal | 104 |
2017 | 2e kwartaal | 95 |
2017 | 3e kwartaal | 89 |
2017 | 4e kwartaal | 100 |
2018 | 1e kwartaal | 110 |
2018 | 2e kwartaal | 108 |
2018 | 3e kwartaal | 103 |
2018 | 4e kwartaal | 109 |
Bronnen
- StatLine - Luchtvaart; maandcijfers nationale luchthavens
- StatLine - Transportbedrijven; omzetontwikkeling
- StatLine - Luchtvaart; kwartaalcijfers kleine luchthavens
- StatLine - Luchtvaart; kwartaalcijfers Caribisch Nederland
Relevante links
- Nieuwsbericht - Aantal lesvluchten stijgt weer