Vertrouwen consument daalt verder
Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
Met -4 ligt het consumentenvertrouwen in maart iets onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).
jaar | maand | saldo (gemiddelde van de deelvragen) |
---|---|---|
2015 | april | 10 |
2015 | mei | 11 |
2015 | juni | 14 |
2015 | juli | 13 |
2015 | augustus | 13 |
2015 | september | 11 |
2015 | oktober | 12 |
2015 | november | 14 |
2015 | december | 13 |
2016 | januari | 11 |
2016 | februari | 6 |
2016 | maart | 2 |
2016 | april | 6 |
2016 | mei | 7 |
2016 | juni | 11 |
2016 | juli | 9 |
2016 | augustus | 9 |
2016 | september | 12 |
2016 | oktober | 17 |
2016 | november | 20 |
2016 | december | 21 |
2017 | januari | 21 |
2017 | februari | 22 |
2017 | maart | 24 |
2017 | april | 26 |
2017 | mei | 23 |
2017 | juni | 23 |
2017 | juli | 25 |
2017 | augustus | 26 |
2017 | september | 23 |
2017 | oktober | 23 |
2017 | november | 22 |
2017 | december | 25 |
2018 | januari | 24 |
2018 | februari | 23 |
2018 | maart | 24 |
2018 | april | 25 |
2018 | mei | 23 |
2018 | juni | 23 |
2018 | juli | 23 |
2018 | augustus | 21 |
2018 | september | 19 |
2018 | oktober | 15 |
2018 | november | 13 |
2018 | december | 9 |
2019 | januari | 1 |
2019 | februari | -2 |
2019 | maart | -4 |
Oordeel over economisch klimaat en koopbereidheid verslechtert
Consumenten oordelen in maart negatiever over de economie dan in februari. De deelindicator Economisch klimaat daalt van 1 naar -3. Zowel het oordeel over de afgelopen als over de komende twaalf maanden verslechtert.
Ook de koopbereidheid neemt iets af in maart. Deze deelindicator komt uit op -4, tegen -3 in februari. Consumenten zijn negatiever over hun financiële situatie in de afgelopen 12 maanden. Verder vinden zij de tijd voor het doen van grote aankopen minder gunstig.
Bronnen
- StatLine - Consumentenvertrouwen
Relevante links
- Korte onderzoeksbeschrijving - Consumenten Conjunctuuronderzoek
- Dossier - Conjunctuur