Aantal youngtimers meer dan verdubbeld
Jaartal | Minder dan 15 jaar oud (x mln) | 15 jaar of ouder (x mln) |
---|---|---|
2008 | 6,50 | 0,89 |
2009 | 6,60 | 0,94 |
2010 | 6,63 | 0,99 |
2011 | 6,68 | 1,06 |
2012 | 6,72 | 1,14 |
2013 | 6,70 | 1,22 |
2014 | 6,62 | 1,32 |
2015 | 6,50 | 1,48 |
2016 | 6,46 | 1,65 |
2017 | 6,46 | 1,77 |
2018 | 6,49 | 1,88 |
Bron: CBS, RDW |
Het aantal personenauto’s van 15 jaar of ouder is in de periode van 1 januari 2008 tot 1 januari 2018 gemiddeld met bijna 8 procent per jaar toegenomen. Het totale personenautopark groeide tegelijkertijd gemiddeld met 1 procent. Het aandeel young- en oldtimers in het totale personenautopark is dan ook toegenomen, van 12 procent in 2008 naar 22 procent begin 2018.
Jaartal | 15 tot 25 jaar (x mln) | 25 tot 40 jaar (x mln) | 40 jaar of ouder (x mln) |
---|---|---|---|
2008 | 0,68 | 0,17 | 0,05 |
2009 | 0,71 | 0,18 | 0,06 |
2010 | 0,74 | 0,18 | 0,07 |
2011 | 0,79 | 0,19 | 0,08 |
2012 | 0,84 | 0,22 | 0,09 |
2013 | 0,90 | 0,22 | 0,10 |
2014 | 1,01 | 0,20 | 0,11 |
2015 | 1,18 | 0,18 | 0,12 |
2016 | 1,35 | 0,17 | 0,13 |
2017 | 1,47 | 0,17 | 0,13 |
2018 | 1,57 | 0,17 | 0,14 |
Bron: CBS, RDW |
Aandeel jonge youngtimers gegroeid
In het totale personenautopark is vooral het percentage jonge youngtimers (15 tot 25 jaar) de laatste tien jaar gegroeid (van 9 naar 19 procent). Het percentage oldtimers (40 jaar en ouder) nam tegelijkertijd veel minder toe, namelijk van 1 naar 2 procent. Nederland telde op 1 januari 2018 1,6 miljoen youngtimers van 15 tot 25 jaar en 141 duizend oldtimers.
Youngtimers van 25 tot 40 jaar oud minder populair
Het percentage youngtimers in de leeftijd van 25 tot 40 jaar is in tien jaar tijd gedaald. Vanaf begin 2014 zijn auto’s in deze leeftijdscategorie niet langer vrijgesteld van wegenbelasting. Voor 2014 lag het aandeel youngtimers met deze leeftijd op 2,5 procent, vanaf dat moment is het gedaald naar 2 procent op 1 januari 2018. Begin vorig jaar stonden er in ons land bijna 170 duizend youngtimers in de leeftijd van 25 tot 40 jaar geregistreerd.
Import toegenomen
De import van het aantal personenauto’s van 15 jaar of ouder is de laatste jaren toegenomen. In 2018 werden er bijna 12 duizend geïmporteerd. Tien jaar eerder waren dat er nog 10 duizend. De import van deze auto’s beslaat echter maar een klein deel, nog geen 1 procent, van het totaal aantal young- en oldtimers dat vorig jaar de weg op ging. Verreweg de meeste personenauto’s komen door veroudering in deze categorie terecht.
Leeftijd | Rechtspersoon (x 1 000) | Natuurlijk persoon (x 1 000) |
---|---|---|
Tot 15 jaar | 25,21 | 12,94 |
15 tot 25 jaar | 12,63 | 10,11 |
25 tot 40 | 4,85 | 4,19 |
40 jaar of ouder | 1,73 | 1,74 |
Bron: CBS, RDW |
Jonge zakelijke youngtimers rijden het meest
Met jonge youngtimers (15 tot 25 jaar) die geregistreerd staan op naam van een rechtspersoon (bedrijf) wordt gemiddeld meer gereden dan met jonge youngtimers die op naam staan van een natuurlijk persoon (particulier), namelijk 12,6 duizend tegen ruim 10 duizend kilometer per jaar.
Met youngtimers van 25 tot 40 jaar wordt aanzienlijk minder gereden (rechtspersoon: gemiddeld 4,9 duizend, natuurlijk persoon: gemiddeld 4,2 duizend kilometer). De oldtimers van 40 jaar of ouder worden met name recreatief gebruikt en rijden jaarlijks nog geen 1,8 duizend kilometer.
Merk | Aantal |
---|---|
Volvo | 3193 |
Mercedes | 2974 |
BMW | 2651 |
Volkswagen | 2486 |
Opel | 1620 |
Toyota | 1192 |
Audi | 1133 |
Ford | 1133 |
Peugeot | 1129 |
Renault | 1121 |
Bron: CBS, RDW |
Populaire merken
De merken Opel (Astra en Corsa), Volkswagen (Golf en Polo) en Peugeot (206) zijn populaire youngtimers (15 tot 25 jaar) bij natuurlijke personen als eigenaar. Auto’s geregistreerd op naam van een rechtspersoon zijn vaker een Volvo (V70), Mercedes (diverse typen) en BMW (3 en 5 serie).
Daarnaast valt op dat de Ford Focus zowel privé als zakelijk populair is. Bij de oldtimers komen de klassieke merken terug, zoals Volkswagen (Kever), Citroën (2CV) en Mercedes (diverse typen).
Youngtimers fiscaal aantrekkelijk
Ondernemers zien auto’s van minimaal vijftien jaar oud als fiscaal aantrekkelijk. Vanaf het moment dat een auto 15 jaar oud is wordt de bijtelling (35 procent) namelijk berekend op basis van de waarde in het economische verkeer (dagwaarde) en niet meer op basis van de nieuwwaarde (catalogusprijs).
Begin 2018 was 1,8 procent van de 1,6 miljoen jonge youngtimers geregistreerd op naam van een rechtspersoon (bedrijf). Ook eenmanszaken, rederijen en maatschappen (organisaties waar voertuigen altijd op naam van de particuliere eigenaar geregistreerd worden) kunnen gebruikmaken van de gunstige bijtelling. Daarmee zal het totaal aandeel youngtimers dat gebruikmaakt van de fiscaal aantrekkelijke youngtimerregeling beduidend groter zijn.
Bronnen
- StatLine - Aantal personenauto’s naar bouwjaar, 1 januari
- Tabel - Youngtimers, oldtimers 2008-2018