Ouderen kopen vaker online
In 2018 geeft 78 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder, ongeveer 11,5 miljoen mensen, aan iets online gekocht te hebben. In 2012 zei 64 procent nog goederen of diensten online aangeschaft te hebben.
Het aandeel online kopers is het sterkst gestegen bij 65-plussers, van 25 procent in 2012 naar 45 procent in 2018. Van de 25- tot 45-jarigen zei 94 procent in 2018 iets online gekocht te hebben, en van de 45- tot 65-jarigen 83 procent. In 2012 was dat nog respectievelijk 83 en 64 procent.
Leeftijd | 2018 (%) | 2012 (%) |
---|---|---|
Totaal | 78 | 64 |
12 tot 25 jaar | 82 | 70 |
25 tot 45 jaar | 94 | 83 |
45 tot 65 jaar | 83 | 64 |
65 jaar of ouder | 45 | 25 |
Kleding en sportartikelen het vaakst online aangeschaft
Online shoppers kochten in 2018 het vaakst kleding of sportartikelen (56 procent), reizen en vakanties (50 procent), kaartjes voor evenementen (46 procent) en huishoudelijke goederen en apparaten (38 procent). De grootste groei is te zien in de categorieën kleding of sportartikelen en huishoudelijke goederen en apparaten. In 2012 gaf achtereenvolgens nog 31 en 16 procent aan deze producten gekocht te hebben.
Van alle goederen en diensten die online aangeschaft worden, is de verkoop van films, muziek en boeken het minst gestegen. 15 procent zei die in 2012 online gekocht te hebben, in 2018 was dat 16 procent.
Categorie | 2018 (%) | 2012 (%) |
---|---|---|
Kleding of sport artikelen | 55,5 | 31,2 |
Reizen en accommodaties | 49,8 | 34 |
Kaartjes voor evenementen | 45,8 | 25,5 |
Huishoudelijke goederen en apparaten | 38 | 15,8 |
Boeken, tijdschriften en kranten | 30,5 | 22,9 |
Telecommunicatiediensten (abonn.) | 24,5 | 12 |
Soft- en hardware en elektronische benodig. | 22,3 | 12,8 |
Levensmiddelen, cosmetica en schoonmaakmid. | 15,9 | 7,3 |
Digitale studie- of leermaterialen | 15,7 | 4,7 |
Film, muziek | 15,6 | 14,6 |
Medicijnen | 10 | 2,6 |
Toename recente e-shoppers
De groei van het aantal Nederlanders dat online winkelt komt mede doordat het aantal recente e-shoppers de laatste jaren sterk is toegenomen, van 46 procent in 2012 naar 64 procent in 2018. Recente e-shoppers hebben in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek online aankopen gedaan. Van de 11,5 miljoen online shoppers in 2018 zeggen 9,4 miljoen in de afgelopen drie maanden online aankopen te hebben gedaan.
Jaartal | Totaal online aankopen (%) | Recente e-shoppers (%) |
---|---|---|
2012 | 64 | 46,4 |
2013 | 68 | 49,9 |
2014 | 69,7 | 53,1 |
2015 | 70 | 54 |
2016 | 73,3 | 57,2 |
2017 | 76,3 | 62 |
2018 | 77,8 | 63,8 |
Frequentie en waarde online aankopen stijgen ook
Nederlanders zeggen ook vaker aankopen te doen. Een kwart kocht drie, vier of vijf keer iets online in de afgelopen drie maanden voorafgaand aan het onderzoek, 10 procent deed dit zes tot tien keer en 9 procent kocht vaker dan tien keer iets online.
Naast de frequentie van de online aankopen neemt ook het aankoopbedrag toe. Het bedrag dat in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek aan online aankopen is besteed, ligt vaak tussen 100 en 500 euro. Een kwart van de Nederlanders deed gedurende die periode aankopen in die prijsklasse. In 2012 was dat 18 procent.
Dit jaar heeft 6 procent van de Nederlanders het afgelopen kwartaal voor duizend euro of meer online aangeschaft. In 2012 was dat 3 procent.
Jaartal | Minder dan 50 euro (%) | 50 tot 100 euro (%) | 100 tot 500 euro (%) | 500 tot 1000 euro (%) | 1000 euro of meer (%) |
---|---|---|---|---|---|
2012 | 6,9 | 11,9 | 18,5 | 3,9 | 2,6 |
2013 | 6,1 | 11,8 | 21 | 5 | 3,5 |
2015 | 8,7 | 14,1 | 20,9 | 5,5 | 3,4 |
2016 | 8,4 | 13,7 | 23 | 5,7 | 4,2 |
2017 | 8,1 | 14,7 | 25,2 | 7,1 | 4,8 |
2018 | 8,6 | 14 | 25,3 | 7,2 | 5,8 |
Vooral aankopen binnen Nederland
De overgrote meerderheid kocht goederen of diensten bij Nederlandse webwinkels: 69 procent deed dat in 2018. Ongeveer een op de drie kocht ook goederen of diensten uit andere EU-landen. Bijna een kwart kocht producten uit andere delen van de wereld.
Bronnen
Relevante links
- Nieuwsbericht - Europese webwinkels zetten 455-miljoen om in Nederland
- Nieuwsbericht - Nederland in Europese top 5 online winkelen
- Nieuwsbericht - Cosmeticaverkopen mede door webwinkels omhoog