In de Europese Unie kocht 57 procent van de mensen goederen of diensten online in 2017. In Nederland winkelde dat jaar 79 procent van de mensen van 16 tot 75 jaar online. Nederland zit daarmee in de top 5 van EU-landen. Dit meldt het CBS naar aanleiding van vragen van omroep WNL, op basis van onderzoek naar ICT-gebruik van burgers en bedrijven in de EU.
In de hele Europese Unie is online winkelen sterk toegenomen. In 2007 kocht 30 procent van de mensen online goederen en/of diensten. In 2017 was dit percentage bijna verdubbeld tot 57 procent. Zowel in Nederland als in de ons omringende landen heeft het online winkelen een hoge vlucht genomen. Vandaag de dag is in het Verenigd Koninkrijk online aankopen het meest gebruikelijk; in 2017 winkelde 82 procent van de bevolking daar online. Van de Duitsers kocht dat jaar 75 procent goederen of diensten via internet. In België winkelen aanzienlijk minder mensen online, 60 procent.
Aandeel bevolking dat online winkelde in de afgelopen 12 maanden (2017)
Land
2017 (% personen van 16 tot 75 jaar)
Verenigd Koninkrijk
82
Zweden
81
Denemarken
80
Luxemburg
80
Nederland
79
Duitsland
75
Finland
71
Frankrijk
67
Oostenrijk
62
België
60
Slowakije
59
Estland
58
Europese Unie
57
Tsjechië
56
Ierland
53
Malta
52
Spanje
50
Letland
46
Slovenië
46
Polen
45
Hongarije
39
Litouwen
38
Portugal
34
Griekenland
32
Italië
32
Cyprus
32
Kroatië
29
Bulgarije
18
Roemenië
16
Bron: CBS, Eurostat
Aandeel bevolking dat online winkelde in de afgelopen 12 maanden (2017)
Land
2017 (% personen van 16 tot 75 jaar)
Verenigd Koninkrijk
82
Zweden
81
Denemarken
80
Luxemburg
80
Nederland
79
Duitsland
75
Finland
71
Frankrijk
67
Oostenrijk
62
België
60
Slowakije
59
Estland
58
Europese Unie
57
Tsjechië
56
Ierland
53
Malta
52
Spanje
50
Letland
46
Slovenië
46
Polen
45
Hongarije
39
Litouwen
38
Portugal
34
Griekenland
32
Italië
32
Cyprus
32
Kroatië
29
Bulgarije
18
Roemenië
16
Bron: CBS, Eurostat
Sterke stijging van online aankoop van kleding of sportartikelen
De meest populaire productgroep die in de EU online gekocht wordt is kleding of sportartikelen. Meer dan de helft van de Nederlanders kocht dit soort producten via internet. Het percentage Nederlanders dat kleding of sportartikelen via websites bestelde verdrievoudigde van 19 procent in 2007 naar 57 procent in 2017. Alleen in het Verenigd Koninkrijk kocht een nog groter deel van de bevolking kleding of sportspullen online (61 procent).
Online kleding of sportartikelen kopen
GEO/TIME
België (% van de bevolking)
Duitsland (% van de bevolking)
Frankrijk (% van de bevolking)
Italië (% van de bevolking)
Nederland (% van de bevolking)
Verenigd Koninkrijk (% van de bevolking)
2002
5
3
5
2003
11
4
9
2004
13
6
10
2005
17
1
12
15
2006
4
24
7
2
16
17
2007
4
25
15
2
19
20
2008
5
26
19
3
22
24
2009
10
31
21
3
26
32
2010
11
33
27
4
31
35
2011
14
39
26
5
34
41
2012
16
41
31
5
34
45
2013
20
45
32
6
41
52
2014
25
47
36
8
45
53
2015
26
47
37
10
46
60
2016
31
48
37
11
52
59
2017
34
50
41
13
57
61
Bron: CBS, Eurostat
* Data 2002 t/m 2004 via POLS, vanaf 2005 uit ICT-enquête Europese Unie
Online kleding of sportartikelen kopen
GEO/TIME
België (% van de bevolking)
Duitsland (% van de bevolking)
Frankrijk (% van de bevolking)
Italië (% van de bevolking)
Nederland (% van de bevolking)
Verenigd Koninkrijk (% van de bevolking)
2002
5
3
5
2003
11
4
9
2004
13
6
10
2005
17
1
12
15
2006
4
24
7
2
16
17
2007
4
25
15
2
19
20
2008
5
26
19
3
22
24
2009
10
31
21
3
26
32
2010
11
33
27
4
31
35
2011
14
39
26
5
34
41
2012
16
41
31
5
34
45
2013
20
45
32
6
41
52
2014
25
47
36
8
45
53
2015
26
47
37
10
46
60
2016
31
48
37
11
52
59
2017
34
50
41
13
57
61
Bron: CBS, Eurostat
* Data 2002 t/m 2004 via POLS, vanaf 2005 uit ICT-enquête Europese Unie
Nederland koploper online levensmiddelen kopen
Levensmiddelen werden tot 2006 nauwelijks online gekocht door consumenten, daarna steeg de online verkoop enkele jaren gestaag. Vanaf 2013 neemt het aantal mensen dat online levensmiddelen koopt sterk toe. In 2017 was het aandeel Nederlanders dat online levensmiddelen kocht met 29 procent het hoogste in de Europese Unie (gemiddeld 14 procent). In 2017 was dit percentage voor het eerst hoger dan in het Verenigd Koninkrijk, dat tot dat jaar hiermee voorop liep.
Online levensmiddelen kopen
GEO/TIME
België (% van de bevolking)
Duitsland (% van de bevolking)
Frankrijk (% van de bevolking)
Italië (% van de bevolking)
Nederland (% van de bevolking)
Verenigd Koninkrijk (% van de bevolking)
2002
1
1
4
2003
2
1
6
2004
2
1
6
2005
2
0
2
9
2006
1
5
1
0
2
9
2007
1
5
2
0
4
11
2008
1
6
4
0
4
11
2009
2
9
3
1
5
15
2010
2
7
5
1
6
16
2011
3
10
6
1
8
19
2012
4
9
7
1
8
19
2013
5
10
9
1
10
22
2014
5
11
11
1
15
25
2015
6
11
10
2
16
27
2016
7
19
14
2
21
29
2017
9
21
15
3
29
28
Bron: CBS, Eurostat
* Data 2002 t/m 2004 via POLS, vanaf 2005 uit ICT-enquête Europese Unie
Online levensmiddelen kopen
GEO/TIME
België (% van de bevolking)
Duitsland (% van de bevolking)
Frankrijk (% van de bevolking)
Italië (% van de bevolking)
Nederland (% van de bevolking)
Verenigd Koninkrijk (% van de bevolking)
2002
1
1
4
2003
2
1
6
2004
2
1
6
2005
2
0
2
9
2006
1
5
1
0
2
9
2007
1
5
2
0
4
11
2008
1
6
4
0
4
11
2009
2
9
3
1
5
15
2010
2
7
5
1
6
16
2011
3
10
6
1
8
19
2012
4
9
7
1
8
19
2013
5
10
9
1
10
22
2014
5
11
11
1
15
25
2015
6
11
10
2
16
27
2016
7
19
14
2
21
29
2017
9
21
15
3
29
28
Bron: CBS, Eurostat
* Data 2002 t/m 2004 via POLS, vanaf 2005 uit ICT-enquête Europese Unie
Te late bezorging meest voorkomende probleem
De bezorging van online bestelde producten verloopt niet altijd vlekkeloos. Te late levering wordt hierbij het vaakst als probleem genoemd. Van de Nederlandse consumenten kreeg 24 procent te maken met te late levering van het bestelde product. Dit percentage is de laatste jaren stabiel.
In de EU als geheel zegt 17 procent van de consumenten dat producten soms te laat worden bezorgd.
Problemen bij online aankopen door Nederlandse consumenten, 2017
Problemen bij online aankopen, 2017
(% consumenten dat probleem ervoer)
Te late levering
24
Technische problemen
13
Verkeerde of beschadigde goederen
10
Informatie over garantie of rechten
8
Geen levering goederen of diensten
7
Indienen en afhandeling klachten en financiën
6
Ander probleem
6
Uiteindelijke kosten
4
Fraude
3
Problemen bij online aankopen door Nederlandse consumenten, 2017