Cosmeticaverkopen mede door webwinkels omhoog
(x miljard euro) | |
---|---|
2012 | 2,9 |
2013 | 2,9 |
2014 | 3,0 |
2015 | 3,1 |
2016 | 3,3 |
Webwinkels, alle bedrijven waar het merendeel van de omzet wordt behaald door verkoop aan consumenten via internet, verkochten in 2016 voor 268 miljoen euro aan cosmetica en parfums. Daarmee werd 8 procent van deze producten in webwinkels verkocht, waar dat nog 2 procent was in 2012. Drogisterijen verkochten in 2016 voor 1,3 miljard euro aan cosmetica en parfums. Dat is het meest van alle branches, al is het marktaandeel tussen 2012 en 2016 gedaald van 45 naar 40 procent. Ook supermarkten verloren marktaandeel. Bij parfum- en cosmeticawinkels groeide dit juist van 20 naar 21 procent.
2016 (x miljoen euro) | 2012 (x miljoen euro) | |
---|---|---|
Drogisterijen | 1315 | 1325 |
Winkels in parfums en cosmetica | 700 | 602 |
Supermarkten | 566 | 604 |
Webwinkels | 268 | 61 |
Warenhuizen | 223 | 160 |
Overige detailhandel | 203 | 194 |
Een kwart koopt online levensmiddelen, cosmetica- of schoonmaakproducten
De relatief sterke stijging van cosmeticaverkopen door webwinkels past in de trend van het groeiende aantal mensen dat online winkelt. In 2017 kocht 76 procent van alle personen vanaf twaalf jaar iets online, waar 64 procent dit deed in 2012. De groep die online levensmiddelen, cosmetica- en schoonmaakproducten kocht, groeide van 7 naar 26 procent. De toename was het grootst bij personen 25 tot 45 jaar.
2017 (%) | 2012 (%) | |
---|---|---|
Totaal | 26 | 7 |
12 tot 18 jaar | 14 | 4 |
18 tot 25 jaar | 34 | 11 |
25 tot 35 jaar | 40 | 11 |
35 tot 45 jaar | 37 | 9 |
45 tot 55 jaar | 31 | 9 |
55 tot 65 jaar | 22 | 5 |
65 tot 75 jaar | 14 | 3 |
75 jaar of ouder | 5 |
Bronnen
- StatLine - Online winkelen
- Achtergrond - Maatwerk voor branchevereniging NCV