Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017
Buitenlandse vrachtauto’s vervoerden in 2017 95 miljoen ton goederen van en naar Nederland, een stijging van 5,1 procent ten opzichte van 2016. Bij Nederlandse vrachtauto’s steeg dit transport met 3,5 procent. Voor de Nederlandse vrachtauto’s was het, na twee jaren van krimp, voor het eerst dat het grensoverschrijdend vervoer weer toenam. Het aandeel van buitenlandse vrachtauto’s in het vervoerd gewicht nam vorig jaar opnieuw toe. Tussen 2008 en 2017 is dit aandeel gestegen van 38 naar 48 procent. Vooral vrachtauto’s uit Midden- en Oost-Europa (MOE-landen) vervoerden meer van en naar Nederland. Tussen 2008 en 2017 is het vervoerde gewicht van en naar Nederland door MOE-landen bijna verdrievoudigd.
Nederland (mln ton) | Overige Europese landen (mln ton) | MOE-landen (mln ton) | |
---|---|---|---|
2008 | 127,3 | 61,5 | 15,5 |
2009 | 115,6 | 54,4 | 17,1 |
2010 | 106,4 | 51,5 | 20 |
2011 | 111,3 | 50,2 | 20,8 |
2012 | 106,7 | 49,8 | 21,7 |
2013 | 104,2 | 49,9 | 25,5 |
2014 | 106,6 | 47,8 | 27,6 |
2015 | 102,2 | 47,9 | 33,6 |
2016 | 100,9 | 50,1 | 40,2 |
2017 | 104,4 | 50,8 | 44,1 |
Bilateraal vervoer
Het internationale vervoer door Nederlandse vrachtauto’s bestaat voornamelijk uit bilateraal vervoer. Van het grensoverschrijdend vervoerd gewicht in 2017 door Nederlandse vrachtauto’s werd 92 procent in Nederland geladen of gelost. Bij vrachtauto’s uit Midden- en Oost-Europese landen lag het aandeel van het bilaterale vervoer in 2017 op 61 procent. Bij vrachtauto’s uit Roemenië was dit aandeel met 35 procent het laagst. Van de in Nederland geladen goederen werd maar 10 procent naar Roemenië vervoerd. Twee derde van de goederen was bestemd voor Duitsland, België en Frankrijk.
Bilateraal (%) | Derdelanden (%) | |
---|---|---|
Griekenland | 99,3 | 0,7 |
Frankrijk | 98,6 | 1,4 |
Groot-Brittannië | 97,1 | 2,9 |
Zweden | 94,7 | 5,3 |
Italië | 94,6 | 5,4 |
Duitsland | 94,5 | 5,5 |
Spanje | 93,6 | 6,4 |
België | 93,5 | 6,5 |
Finland | 92,5 | 7,5 |
Nederland | 91,6 | 8,4 |
Oostenrijk | 90,9 | 9,1 |
Ierland | 89,8 | 10,2 |
Denemarken | 89,3 | 10,7 |
Tsjechië | 88,6 | 11,4 |
Portugal | 74,2 | 25,8 |
Kroatië | 73,6 | 26,4 |
Hongarije | 66,4 | 33,6 |
Polen | 66 | 34 |
Slovenië | 65,7 | 34,3 |
Estland | 63 | 37 |
Letland | 59,7 | 40,3 |
Luxemburg | 58 | 42 |
Slowakije | 56,4 | 43,6 |
Bulgarije | 38,6 | 61,4 |
Litouwen | 36,1 | 63,9 |
Roemenië | 34,9 | 65,1 |
Meer Poolse vrachtauto's
Vrachtauto’s uit de overige Europese landen rijden, net als Nederlandse vrachtauto’s, voornamelijk internationaal van en naar hun eigen land (gemiddeld 91 procent). In 2017 vervoerden Belgische en Duitse vrachtauto’s samen 40 procent van het vervoerde gewicht van en naar Nederland, in 2008 was dat nog 62 procent. Het aandeel van Belgische trucks halveerde bijna in deze periode. Duitse vrachtauto’s vervoerden in 2017 26,5 miljoen ton goederen van en naar Nederland en hadden daarmee een aandeel van 28 procent. Het aandeel door Poolse vrachtauto’s vervoerd gewicht is tussen 2008 en 2017 gestegen van 11 naar 27 procent en is nu bijna even groot als dat van Duitsland. Vrachtauto’s uit Polen vervoerden 25,4 miljoen ton van en naar Nederland in 2017.