Meer internationaal goederentransport per spoor
Tussen 2007 en 2017 steeg het totale goederenvervoer per spoor met 0,5 miljoen ton naar 41,2 miljoen ton. Dat is een toename van 1,2 procent, die terug te voeren is op de groei van het internationale goederenvervoer. Dit nam in de periode 2007-2017 toe van 35 miljoen ton naar 38 miljoen ton. In dezelfde periode daalde het binnenlandse spoorvervoer van ruim 5,5 miljoen ton binnen Nederland vervoerde goederen in 2007, naar ruim 2,7 miljoen ton in 2017. Het aandeel van het internationale goederenvervoer per spoor groeide van 86 procent in 2007 naar 93 procent in 2017.
Totaal (x miljoen ton) | Binnenlands (x miljoen ton) | Aanvoer (x miljoen ton) | Afvoer (x miljoen ton) | Doorvoer (x miljoen ton) | |
---|---|---|---|---|---|
2007 | 40,7 | 5,553 | 8,94 | 24,734 | 1,473 |
2008 | 40,569 | 5,395 | 9,051 | 23,926 | 2,197 |
2009 | 33,594 | 4,558 | 7,487 | 19,361 | 2,188 |
2010 | 35,536 | 4,733 | 7,869 | 20,677 | 2,257 |
2011 | 39,174 | 5,568 | 8,301 | 23,478 | 1,827 |
2012 | 37,627 | 3,219 | 8,172 | 24,458 | 1,778 |
2013 | 38,927 | 3,247 | 7,902 | 25,932 | 1,846 |
2014 | 39,367 | 3,267 | 8,519 | 26,251 | 1,33 |
2015 | 41,721 | 3,133 | 9,463 | 27,046 | 2,08 |
2016 | 42,615 | 2,892 | 9,885 | 27,469 | 2,369 |
2017 | 41,19 | 2,732 | 10,105 | 24,971 | 3,383 |
Verschuiving in vervoerstromen per spoor
De stijging van het spoorvervoer wordt veroorzaakt door de toename van zowel de doorvoer als de aanvoer van goederen met een buitenlandse herkomst. Bij doorvoer worden goederen vervoerd over het Nederlandse spoor, maar vindt het laden en lossen in het buitenland plaats. Het aandeel doorvoer verdubbelde van 4 procent in 2007 naar 8 procent in 2017. Het aandeel aanvoer steeg in dezelfde periode van 22 naar 25 procent. De totale hoeveelheid goederen die vanuit Nederland naar het buitenland werd vervoerd is nauwelijks veranderd, van 24,7 miljoen ton goederen in 2007 naar 24,9 miljoen ton in 2017.
Afvoer | Aanvoer | Binnenlands | Doorvoer | |
---|---|---|---|---|
2017 | 61 | 25 | 7 | 8 |
2007 | 61 | 22 | 14 | 4 |
Duitsland belangrijkste vervoerspartner
De grootste partner voor zowel de afvoer als de aanvoer van goederen per spoor is Duitsland. Ruim 74 procent van de goederen gaat naar Duitsland en 49 procent van de aanvoer wordt er geladen. Ook nam dit aandeel in de afgelopen tien jaar toe. Op ruime afstand volgen Italië, België, Oostenrijk en Polen. Polen wordt de laatste jaren steeds belangrijker voor de aanvoer van goederen per spoor, het aandeel daar geladen goederen steeg van ruim 1 procent in 2007 naar 6 procent in 2017. Vanuit Polen worden vooral goederen in containers en graan aangevoerd.
Duitsland | Italië | België | Polen | Oostenrijk | Overig | |
---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 48,5 | 23,8 | 8,6 | 6 | 2 | 11,1 |
2007 | 46,4 | 20,9 | 18,3 | 1,3 | 3,4 | 9,7 |
Bronnen
- StatLine - Spoorvervoer
Relevante links
- Zie het bericht van 4 juli waarin dieper wordt ingegaan op de kortetermijnontwikkeling – Goederenvervoer Nederland gestegen in 2017