Grotere pieken in omzet hooikoortsmedicatie in 2018

© Hollandse Hoogte / EyeEm Mobile GmbH
Hooikoortspatiënten hebben in 2018 relatief laat in het jaar medicatie ingeslagen tegen hun pollenallergie. De verkoop van hooikoortsmedicijnen bij drogisterijen liet in april en mei wel hogere pieken zien dan in 2017 in dezelfde periode. Ook het aantal gemeten allergene pollen in de lucht was in deze maanden hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dit blijkt uit nieuwe, experimentele cijfers van het CBS over de wekelijkse omzetten van hooikoortsmedicatie bij drogisterijen.

Het gaat hier om medicatie in de vorm van tabletten, neussprays of oogdruppels die zonder doktersvoorschrift verkrijgbaar is. Pieken in omzetten volgen doorgaans op pieken in gemeten allergene pollen in de lucht. Half april 2018 bereikte het aantal allergene pollen in de lucht een eerste hoogtepunt. Dit was een paar weken later dan in 2017, maar de gemeten concentraties waren wel hoger.
Ook de verkoop van hooikoortsmedicatie kwam in 2018 enkele weken later op gang dan in 2017 en ook de piek in omzet was hoger. De tweede omzetpiek volgde dit jaar sneller op de eerste en was hoger dan vorig jaar.

Hoogste piek bij aanwezigheid graspollen

Elk jaar al vroeg in de lente, rond begin april, is een toename in de verkoop te zien. Dit is de periode wanneer pollen van bepaalde bomen, zoals berken, allergische reacties veroorzaken. Later in het seizoen, eind mei/begin juni, wanneer de graspollen aanwezig zijn, is jaarlijks de hoogste piek in verkopen te zien. Dit is waarschijnlijk omdat veel mensen met hooikoorts last hebben van graspollen. Wanneer de concentratie pollen in de lucht het hoogst is, hangt mede af van weersomstandigheden.

Omzet hooikoortsmedicatie en pollen in de lucht
   Omzetindex hooikoortsmedicatie (2016=100)Meest allergene pollen per m3 lucht
2016126,524
2016223,43
2016322,413
2016424,3107
2016527,51013
2016632,9269
2016730263
2016835,2179
2016934,9133
20161065,9276
20161195,3303
20161273,4199
20161392,442
201614134,71177
201615228,43475
201616179,9363
201617108,6282
201618326,3711
201619373,3231
201620182,9204
201621259,785
201622510,4506
201623561,1563
201624159,939
201625142,1167
2016261130
201627135,2510
201628119,1195
201629123181
20163088,416
20163168,768
20163262,198
20163367,782
20163465,1105
20163557,273
20163654,5102
20163753,344
20163851,848
20163944,771
20164041,79
20164133,79
20164229,73
20164328,11
20164425,40
20164522,51
20164621,41
20164723,61
20164822,40
20164920,70
20165022,50
20165127,20
20165226,66
2017124,96
2017222,521
2017322,17
2017424,910
2017525,918
20176233
2017731,2351
2017840,4880
2017953,8150
20171065,347
201711111,3124
201712110,79
201713221,32623
201714184,81017
201715172,5381
201716120,8143
201717115,393
201718126,764
201719144,726
201720171,5171
201721420,1
201722505,9290
201723272,9307
201724297,9139
201725238235
201726126122
201727129,6156
201728103,781
201729109,325
20173083,364
20173173,950
20173262,663
20173356,965
20173464,662
2017355626
20173644,37
20173737,725
20173837,731
20173933,917
20174030,520
20174130,56
20174230,11
20174330,61
20174430,21
20174527,40
20174624,90
20174725,70
20174825,50
20174921,93
20175025,10
20175133,22
20175232,648
2018129,15
2018227,270
2018325,923
2018431,8143
2018534,460
2018631,2143
2018733,1262
2018838,3217
2018933,584
20181058,91054
20181183,3237
20181266,742
20181378,58
201814126,1330
201815263,23709
201816540,14398
201817257,8380
20181823145
201819293,788
201820204,9120
201821607,4661

Nieuwe omzetindex hooikoortsmedicatie

De omzetindex van hooikoortsmedicatie is gebaseerd op wekelijkse verkoopcijfers van drogisterijen. Het gaat hier om zogeheten zelfzorgmedicatie die zonder voorschrift te kopen is bij een drogist. Het gaat hier om medicatie in de vorm van tabletten, neussprays of oogdruppels die de allergische reactie remmen. Deze wekelijkse data zijn door het CBS Center for Big Data Statistics (CBDS) bewerkt tot een wekelijkse omzetindex van hooikoortsmedicatie. De omzetindex beoogt niet de omvang van de totale verkopen van hooikoortsmedicatie in Nederland te geven, maar door de ontwikkelingen in de weekomzetten meer inzicht te geven in het verloop van het hooikoortsseizoen en de aankoopmomenten van consumenten. Lees meer over dit innovatieve project op de innovatiepagina.