Omzet detailhandel stijgt, vertrouwen daalt
De omzet van de detailhandel groeit nu al 17 kwartalen op rij. De hoogste omzetgroei werd bereikt in het derde kwartaal van 2017 toen de omzet met bijna 5 procent steeg. De omzetstijging in het eerste kwartaal van 2018 is de laagste toename op kwartaalbasis sinds het derde kwartaal van 2016.
Omzet (%-mutatie t.o.v. een jaar eerder) | Volume (%-mutatie t.o.v. een jaar eerder) | ||
---|---|---|---|
2014 | I | 1,5 | 1,7 |
2014 | II | 0,9 | 1,7 |
2014 | III | 0,4 | 1,5 |
2014 | IV | 2,2 | 2,8 |
2015 | I | 1,7 | 3,1 |
2015 | II | 2,4 | 2,9 |
2015 | III | 3 | 2,6 |
2015 | IV | 2,1 | 1,6 |
2016 | I | 1,7 | 0,6 |
2016 | II | 1,9 | 1 |
2016 | III | 1,8 | 1,3 |
2016 | IV | 4,1 | 3,5 |
2017 | I | 4,2 | 3,2 |
2017 | II | 4,2 | 3,9 |
2017 | III | 4,9 | 3,9 |
2017 | IV | 3,6 | 2,6 |
2018 | I | 2,7 | 2,3 |
*) exclusief tankstations en apotheken |
Omzet foodsector hoger door supermarkten
In de foodsector steeg de omzet in het eerste kwartaal vooral bij de supermarkten. De supermarkten zagen hun omzet met 2,5 procent stijgen, terwijl de omzet van speciaalzaken zoals slagers, groenteboeren, kaaswinkels en slijters met 2,2 procent afnam.
Grote omzetdaling schoenen- en speelgoedwinkels
In de non-foodsector werd in de eerste drie maanden van dit jaar 0,9 procent meer omgezet dan in dezelfde periode van 2017. Vooral meubelwinkels (+4,8 procent) en drogisterijen (+4,0 procent) deden goede zaken. In het eerste kwartaal was sprake van omzetdaling bij winkels in speelgoed (-13 procent), schoenen en lederwaren (-9,2 procent), kleding (-1,3 procent) en consumentenelektronica en witgoed (-1,4 procent).
1e kwartaal 2018 (%-mutatie t.o.v. een jaar eerder) | |
---|---|
Totaal | 2,7 |
Totaal food | 1,9 |
Supermarkten | 2,5 |
Speciaalzaken | -2,2 |
Non-food totaal | 0,9 |
Meubels en woninginrichting | 4,8 |
Drogisterijen | 4 |
Kleding | -1,3 |
Consumentenelektronica en witgoed | -1,4 |
Schoenen en lederwaren | -9,2 |
Speelgoed | -13 |
*) exclusief tankstations en apotheken |
Internetverkopen wederom aan kop
De verkopen via internet stegen in het eerste kwartaal wederom veel sterker dan verkopen in fysieke winkels. De internetverkopen groeiden in het eerste kwartaal van 2018 met 21,7 procent. De hoogste groei van de internetverkopen was bij de multi-channelers. Voor deze groep is de verkoop via internet een ‘nevenactiviteit’, naast de ‘fysieke’ verkoop in winkels. Hier groeide de internetomzet met 25,8 procent. Bij de pure internetverkopers steeg de omzet met 19,3 procent.
Totaal (%-mutatie t.o.v. een jaar eerder) | Pure internetverkopers (%-mutatie t.o.v. een jaar eerder) | Multi-channelers (%-mutatie t.o.v. een jaar eerder) | ||
---|---|---|---|---|
2014 | I | 9,5 | 5,6 | 16,8 |
2014 | II | 13,6 | 9,1 | 21,9 |
2014 | III | 8,8 | 4,8 | 16,4 |
2014 | IV | 15 | 13,3 | 17,7 |
2015 | I | 17,8 | 14,8 | 22,9 |
2015 | II | 19,5 | 18,8 | 20,6 |
2015 | III | 24,9 | 26 | 23 |
2015 | IV | 25,1 | 27,4 | 21,5 |
2016 | I | 24 | 28,6 | 16,7 |
2016 | II | 21,2 | 23,9 | 16,9 |
2016 | III | 16 | 18,9 | 11,1 |
2016 | IV | 19,8 | 19,5 | 20,3 |
2017 | I | 16,1 | 15,3 | 17,5 |
2017 | II | 20,6 | 17,7 | 25,6 |
2017 | III | 21,1 | 19,5 | 24,2 |
2017 | IV | 21,3 | 21,1 | 21,6 |
2018 | I | 21,7 | 19,3 | 25,8 |
Ondernemersvertrouwen detailhandel sterk afgenomen
Het vertrouwen van detailhandelsondernemers was aan het begin van het tweede kwartaal aanmerkelijk lager dan bij de start van 2018. De vertrouwensindicator zakte in deze periode van 14,8 naar 2,4. De daling wordt veroorzaakt door afgenomen omzetverwachtingen en omzetrealisaties en een toegenomen aantal ondernemers dat de voorraden te hoog vindt.
Ondernemersvertrouwen (saldo % optimisten en % pessimisten) | ||
---|---|---|
2014 | I | -4 |
2014 | II | 3,4 |
2014 | III | 5,9 |
2014 | IV | 7,1 |
2015 | I | 2,5 |
2015 | II | 9 |
2015 | III | 7,7 |
2015 | IV | 7,4 |
2016 | I | 9 |
2016 | II | 3,2 |
2016 | III | 7,5 |
2016 | IV | 9 |
2017 | I | 12 |
2017 | II | 9 |
2017 | III | 15,1 |
2017 | IV | 14,7 |
2018 | I | 14,8 |
2018 | II | 2,4 |
Bronnen
- StatLine - Detailhandel; omzetontwikkeling
- StatLine - Detailhandel; omzetontwikkeling internetverkopen
- StatLine - Ondernemersvertrouwen