Benzineprijs aan de snelweg stijgt het hardst
Gemiddelde pompprijs Euro95 (euro) | ||
---|---|---|
2015 | jan | 1,473 |
2015 | feb | 1,52 |
2015 | maa | 1,586 |
2015 | apr | 1,615 |
2015 | mei | 1,641 |
2015 | jun | 1,655 |
2015 | jul | 1,66 |
2015 | aug | 1,584 |
2015 | sep | 1,511 |
2015 | okt | 1,481 |
2015 | nov | 1,507 |
2015 | dec | 1,459 |
2016 | jan | 1,43 |
2016 | feb | 1,395 |
2016 | maa | 1,408 |
2016 | apr | 1,468 |
2016 | mei | 1,498 |
2016 | jun | 1,52 |
2016 | jul | 1,477 |
2016 | aug | 1,466 |
2016 | sep | 1,491 |
2016 | okt | 1,517 |
2016 | nov | 1,501 |
2016 | dec | 1,549 |
2017 | jan | 1,568 |
2017 | feb | 1,584 |
2017 | maa | 1,55 |
2017 | apr | 1,58 |
2017 | mei | 1,541 |
2017 | jun | 1,52 |
2017 | jul | 1,511 |
2017 | aug | 1,53 |
2017 | sep | 1,56 |
2017 | okt | 1,533 |
2017 | nov | 1,585 |
2017 | dec | 1,563 |
2018 | jan | 1,589 |
2018 | feb | 1,566 |
2018 | maa | 1,545 |
2018 | apr | 1,608 |
Bron: CBS, Travelcard Nederland BV |
Verschil tussen locaties opgelopen
In tien jaar tijd is het prijsverschil van Euro95 bij een tankstation aan de snelweg en een onbemande pomp steeds verder uiteen gaan lopen. Het verschil tussen de prijs aan de snelweg en de onbemande lokale pomp was 9 eurocent in april 2008. Tien jaar later is het verschil opgelopen naar 13 eurocent. Het verschil tussen de lokale bemande en onbemande pomp bleef in dezelfde periode nagenoeg stabiel op 4 eurocent voor 1 liter Euro95.
Snelweg - Onbemand lokaal (euro) | Bemand lokaal - Onbemand lokaal (euro) | ||
---|---|---|---|
2008 | jan | 0,086 | 0,036 |
2008 | feb | 0,084 | 0,035 |
2008 | maa | 0,085 | 0,036 |
2008 | apr | 0,086 | 0,035 |
2008 | mei | 0,086 | 0,035 |
2008 | jun | 0,086 | 0,036 |
2008 | jul | 0,086 | 0,035 |
2008 | aug | 0,086 | 0,035 |
2008 | sep | 0,086 | 0,036 |
2008 | okt | 0,086 | 0,038 |
2008 | nov | 0,087 | 0,037 |
2008 | dec | 0,086 | 0,037 |
2009 | jan | 0,087 | 0,037 |
2009 | feb | 0,088 | 0,036 |
2009 | maa | 0,087 | 0,035 |
2009 | apr | 0,086 | 0,034 |
2009 | mei | 0,087 | 0,035 |
2009 | jun | 0,088 | 0,036 |
2009 | jul | 0,089 | 0,036 |
2009 | aug | 0,089 | 0,036 |
2009 | sep | 0,087 | 0,036 |
2009 | okt | 0,091 | 0,037 |
2009 | nov | 0,091 | 0,037 |
2009 | dec | 0,092 | 0,038 |
2010 | jan | 0,09 | 0,036 |
2010 | feb | 0,09 | 0,036 |
2010 | maa | 0,09 | 0,035 |
2010 | apr | 0,091 | 0,037 |
2010 | mei | 0,092 | 0,038 |
2010 | jun | 0,091 | 0,037 |
2010 | jul | 0,091 | 0,037 |
2010 | aug | 0,092 | 0,037 |
2010 | sep | 0,093 | 0,038 |
2010 | okt | 0,093 | 0,038 |
2010 | nov | 0,094 | 0,038 |
2010 | dec | 0,095 | 0,038 |
2011 | jan | 0,095 | 0,038 |
2011 | feb | 0,095 | 0,038 |
2011 | maa | 0,096 | 0,039 |
2011 | apr | 0,097 | 0,037 |
2011 | mei | 0,096 | 0,037 |
2011 | jun | 0,095 | 0,037 |
2011 | jul | 0,098 | 0,036 |
2011 | aug | 0,097 | 0,037 |
2011 | sep | 0,097 | 0,037 |
2011 | okt | 0,097 | 0,037 |
2011 | nov | 0,098 | 0,038 |
2011 | dec | 0,098 | 0,036 |
2012 | jan | 0,095 | 0,033 |
2012 | feb | 0,095 | 0,032 |
2012 | maa | 0,097 | 0,033 |
2012 | apr | 0,098 | 0,032 |
2012 | mei | 0,098 | 0,032 |
2012 | jun | 0,1 | 0,033 |
2012 | jul | 0,1 | 0,032 |
2012 | aug | 0,1 | 0,032 |
2012 | sep | 0,103 | 0,035 |
2012 | okt | 0,103 | 0,034 |
2012 | nov | 0,103 | 0,034 |
2012 | dec | 0,103 | 0,035 |
2013 | jan | 0,104 | 0,034 |
2013 | feb | 0,105 | 0,034 |
2013 | maa | 0,106 | 0,035 |
2013 | apr | 0,106 | 0,036 |
2013 | mei | 0,106 | 0,036 |
2013 | jun | 0,109 | 0,037 |
2013 | jul | 0,106 | 0,034 |
2013 | aug | 0,105 | 0,034 |
2013 | sep | 0,107 | 0,037 |
2013 | okt | 0,107 | 0,037 |
2013 | nov | 0,106 | 0,036 |
2013 | dec | 0,1 | 0,033 |
2014 | jan | 0,101 | 0,034 |
2014 | feb | 0,102 | 0,033 |
2014 | maa | 0,1 | 0,033 |
2014 | apr | 0,099 | 0,031 |
2014 | mei | 0,099 | 0,033 |
2014 | jun | 0,099 | 0,033 |
2014 | jul | 0,099 | 0,036 |
2014 | aug | 0,097 | 0,035 |
2014 | sep | 0,096 | 0,034 |
2014 | okt | 0,097 | 0,038 |
2014 | nov | 0,1 | 0,038 |
2014 | dec | 0,101 | 0,04 |
2015 | jan | 0,101 | 0,039 |
2015 | feb | 0,102 | 0,036 |
2015 | maa | 0,105 | 0,038 |
2015 | apr | 0,105 | 0,038 |
2015 | mei | 0,107 | 0,038 |
2015 | jun | 0,111 | 0,039 |
2015 | jul | 0,112 | 0,038 |
2015 | aug | 0,113 | 0,039 |
2015 | sep | 0,112 | 0,038 |
2015 | okt | 0,113 | 0,037 |
2015 | nov | 0,115 | 0,037 |
2015 | dec | 0,116 | 0,038 |
2016 | jan | 0,114 | 0,035 |
2016 | feb | 0,116 | 0,037 |
2016 | maa | 0,118 | 0,036 |
2016 | apr | 0,119 | 0,036 |
2016 | mei | 0,12 | 0,037 |
2016 | jun | 0,121 | 0,038 |
2016 | jul | 0,123 | 0,039 |
2016 | aug | 0,125 | 0,037 |
2016 | sep | 0,124 | 0,038 |
2016 | okt | 0,124 | 0,036 |
2016 | nov | 0,122 | 0,037 |
2016 | dec | 0,123 | 0,035 |
2017 | jan | 0,125 | 0,036 |
2017 | feb | 0,125 | 0,035 |
2017 | maa | 0,123 | 0,035 |
2017 | apr | 0,127 | 0,036 |
2017 | mei | 0,124 | 0,035 |
2017 | jun | 0,126 | 0,036 |
2017 | jul | 0,129 | 0,035 |
2017 | aug | 0,128 | 0,035 |
2017 | sep | 0,13 | 0,036 |
2017 | okt | 0,129 | 0,036 |
2017 | nov | 0,131 | 0,037 |
2017 | dec | 0,131 | 0,038 |
2018 | jan | 0,13 | 0,037 |
2018 | feb | 0,129 | 0,037 |
2018 | maa | 0,131 | 0,038 |
2018 | apr | 0,131 | 0,036 |
Bron: CBS, Travelcard Nederland BV |
Niet overal goedkoper dan aan de snelweg
Gemiddeld liggen de benzineprijzen aan de snelweg het hoogst, maar de prijzen variëren. Het verschil tussen de hoogst en laagst gemeten verkoopprijs in Nederland op 15 april 2018 is 27 eurocent per liter.De verkoopprijs van Euro95 lag in 80 procent van de vestigingen tussen de 1,55 en 1,67 euro. In 10 procent van de vestigingen lag de pompprijs onder de 1,55 euro. De hoogst gemeten literprijs was 1,76 euro. Bij een onbemande pomp betaalde de consument op 15 april 2018 tussen de 1,50 en 1,73 euro per liter. Aan de snelweg varieerde de prijs ook. De literprijs lag daar tussen 1,55 en 1,75 euro. Bij lokale bemande tankstations waren de prijzen tussen de 1,49 en 1,76 euro per liter.
Gemiddelde literprijs Nederland (euro) | Spreiding rond gemiddelde literprijs (80 procent van de vestigingen) (euro) | Spreiding rond gemiddelde literprijs (alle vestigingen) (euro) | ||
---|---|---|---|---|
2017 | j | 1,564 | 1,509 - 1,629 | 1,449 - 1,719 |
2017 | f | 1,588 | 1,539 - 1,639 | 1,387 - 1,75 |
2017 | m | 1,552 | 1,499 - 1,609 | 1,343 - 1,709 |
2017 | a | 1,597 | 1,539 - 1,659 | 1,358 - 1,879 |
2017 | m | 1,538 | 1,489 - 1,589 | 1,303 - 1,75 |
2017 | j | 1,522 | 1,459 - 1,579 | 1,399 - 1,799 |
2017 | j | 1,503 | 1,449 - 1,569 | 1,369 - 1,659 |
2017 | a | 1,533 | 1,479 - 1,589 | 1,399 - 1,795 |
2017 | s | 1,565 | 1,509 - 1,629 | 1,439 - 1,795 |
2017 | o | 1,523 | 1,469 - 1,589 | 1,389 - 1,678 |
2017 | n | 1,604 | 1,549 - 1,659 | 1,475 - 1,859 |
2017 | d | 1,564 | 1,509 - 1,619 | 1,439 - 1,729 |
2018 | j | 1,6 | 1,549 - 1,659 | 1,469 - 1,749 |
2018 | f | 1,549 | 1,489 - 1,599 | 1,419 - 1,699 |
2018 | m | 1,528 | 1,469 - 1,589 | 1,399 - 1,72 |
2018 | a | 1,611 | 1,549 - 1,669 | 1,489 - 1,759 |
Bron: CBS, Travelcard Nederland BV | ||||
Prijzen per 15de van de maand. |
De data van Travelcard bevat gegevens van 335 000 Nederlandse gebruikers die minimaal één keer per week tanken met hun speciale pas. Deze gebruikers tanken bij circa 3 800 pompstations in Nederland. In dit corporate bericht wordt uitgebreid ingegaan op het gebruik van de Travelcard data als bron voor de consumentenprijsindex (CPI).
Bronnen
- StatLine - Pompprijzen motorbrandstoffen; brandstofsoort, per dag
- StatLine - Pompprijzen motorbrandstoffen; locatie tankstation, brandstofsoort