Binnenvaartschepen vervoerden 368 miljoen ton in 2017
Gewicht | |
---|---|
2007 | 351,65 |
2008 | 342,9459 |
2009 | 288,3166 |
2010 | 346,9008 |
2011 | 345,4687 |
2012 | 350,0693 |
2013 | 356,0619 |
2014 | 366,6257 |
2015 | 359,8982 |
2016 | 365,2462 |
2017* | 368,5132 |
Niet-Nederlandse schepen op de binnenwateren varen met name onder Belgische of Duitse vlag: schepen onder Belgische vlag vervoerden ruim 11 procent en schepen onder Duitse vlag 8 procent van de goederen.
2007 | 2017* | |
---|---|---|
Nederlands | 73,8 | 75 |
Belgisch | 11,7 | 11,4 |
Duits | 11,2 | 7,9 |
Luxemburgs | 0,5 | 3,1 |
Overig | 2,8 | 2,6 |
Niet alleen het nationale vervoer, maar ook het internationale vervoer en de doorvoer worden overwegend door Nederlandse schepen uitgevoerd. Opvallend is de groei van het aandeel van schepen met Luxemburgse nationaliteit. Met een vervoerd gewicht van ruim 11 miljoen ton goederen waren deze schepen in 2017 goed voor 3 procent van het totale goederenvervoer. Dit was in 2007 nog ruim een 1,5 miljoen ton goederen, oftewel 0,5 procent van het totale goederenvervoer.
Tankvaart gegroeid
Van alle schepen die varen onder Luxemburgse vlag, is 90 procent actief in de tankvaart. In totaal vervoerden deze schepen 10 miljoen ton natte bulk. Dit is 9 procent van alle tankvaart die in 2017 plaatsvond op de Nederlandse binnenwateren. In totaal werd in 2017 ruim 113 miljoen ton natte bulk goederen vervoerd. De vervoerde droge bulk was ruim 203 miljoen ton en het containervervoer bijna 52 miljoen ton. Daarmee is nu 31 procent van het totale vervoer tankvaart. Dit was in 2007 nog 25 procent van het totale vervoer.
mln ton (mln ton) | |
---|---|
Droge bulk | 203,573 |
Natte bulk | 113,200 |
Container | 51,961 |
Opvallend is verder de verschuiving die heeft plaatsgevonden in de doorvoer. De ladingen goederen die direct worden doorgevoerd worden minder vaak dan tien jaar geleden door Belgische schepen vervoerd. Hun aandeel daalde in de totale doorvoer van 26 naar 20 procent. Het doorvoeraandeel van schepen onder Duitse vlag is in dezelfde periode nagenoeg gelijk gebleven. Vooral de schepen onder Nederlandse vlag hebben dit vervoer overgenomen.
Schepen onder Duitse vlag vervoerden minder vanuit een buitenlandse laadhaven of loshaven dan vorig jaar. Dit vervoer is deels overgenomen door schepen onder Nederlandse en Luxemburgse vlag.