Helft geloste containers komt al van containerreus

© Hollandse Hoogte / Peter Hilz
In 2016 deden ruim 900 containerschepen van de grootste twee soorten de Rotterdamse haven aan om containers te lossen, 2,5 keer zoveel als in 2011. Deze containerreuzen voerden samen bijna de helft van de in Rotterdam geloste beladen containers aan. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe analyses van bestaande en nieuwe (big data) bronnen in het innovatieprogramma.

Op een containerreus past meer dan 10 duizend TEU (de standaardeenheid voor zeecontainers). Per bezoek lost een containerreus gemiddeld bijna 3 duizend beladen containers op de Nederlandse kade. Het relatief kleine aantal containerreuzen, 8 procent van de containerschepen die komen lossen is een containerreus, voerden in 2016 ruim 2,5 miljoen TEU aan. De kleinere containerschepen voerden 2,8 miljoen TEU aan. In 2011 verzorgden de containerreuzen nog 16 procent van de containeraanvoer.

Geloste containers Rotterdamse haven
 Overige containerschepenContainerreuzen
20114,2780,827
2012 3,9451,017
20133,5781,344
20143,3271,926
20152,9222,269
20162,7622,543

Waar gaan al die zeecontainers naar toe?

De containerreuzen zijn vooral afkomstig vanuit Chinese havens en komen via andere Aziatische havens naar Europa, waar ze meestal ook in meerdere havens lossen. Van de containers die deze reuzen op de Rotterdamse kade zetten, gaat ongeveer 22 procent met andere zeeschepen naar andere zeehavens. Bij dit zogenaamde transshipment worden de containers verder vervoerd door gemiddeld 23 andere schepen. Deze vaak kleinere schepen brengen de containers dan vooral naar havens in andere Europese landen zoals het Verenigd Koninkrijk (20 procent), Rusland (16 procent), Ierland (11 procent) en Zweden (11 procent).

Deze gegevens en de bijbehorende visualisatie komen voort uit een onderzoek naar het gebruik van bestaande en nieuwe bronnen voor statistieken over de zeevaart. Meer achtergrondinformatie hierover is te vinden op de innovatiewebsite.